Besök i Per-Albins håla...

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Matte
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Uppsala

---

Inlägg av Matte » 12 maj 2002, 15:38

Pulse!
Tack för vägbeskrivningen. Trist att andra varit där och tagit grejer...Ska dit och kolla själv nästa helg.

Känner du till några andra bunkrar som är öppna i Hbg-trakten?

/Matte

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 12 maj 2002, 18:15

Kanske Hitler använde tunnlen som räddnings tunnel om det skulle hända något? Trots allt, Bormann byggde ett helt system av tunnlar vid Hitlers Bertechesgarden!

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 12 maj 2002, 19:52

Jag med matte, så vi kanske ses där *s*.

Öppna bunkrar i HBG:

*Vid Pålsjöbadet...fast det har byggts in på en tomt, så den får betraktas som stängd.

*Vi änden av allén vid Pålsjö Slott

*Örbyfältets (läs första inlägget)

*Strax söder om Råå skjutbana (ovanlig åttakantig, tyvärr mycket vatten)

*På vägen längs med Örbyfältet (Fräckt med små skyttevärn runtom. Tung plåtskiva ivägen. Kan lyftas bort)

/Pulse

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Olov » 12 maj 2002, 22:53

Anno skrev:Kanske Hitler använde tunnlen som räddnings tunnel om det skulle hända något? Trots allt, Bormann byggde ett helt system av tunnlar vid Hitlers Bertechesgarden!
Naaa, Hitler har nog knappast satt sin fot i dessa lokaliteter. Det mesta lutar mot vad jag skrev tidigare om nazisternas vana att alltid bygga ett bunkersystem för mycket.....än för lite.

Obersalzberg är ett lysande exempel, där man närapå byggde ett eget bunkersystem under varje bostadshus. Rolig anekdot är att Göring och Bormann (jag tror det var Bormann) inte riktigt drog jämt, så de vägrade sammankoppla sina bunkersystem som ibland gick så nära varandra som på en meter. :roll:

Olov

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 12 maj 2002, 23:05

Vilka tunnlar är det ni snackar om( Görings och Bormanns)...deras "privata" eller luftwaffes/partiets?

/Pulse

Leif H
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 mars 2002, 13:04
Ort: Leif Högberg
Kontakt:

Re: Jodå

Inlägg av Leif H » 13 maj 2002, 00:22

[quote="johanbtk"]Jag bor bevid ett berg där det finns en bunker.
Anledningen till att jag känner till den är att den fanns där när jag var liten.

Var någonstans låg denna bunker. Är den fortfarande synlig?
Leif H

johanbtk
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 april 2002, 15:11
Ort: Halmstad, Sverige

Re: Jodå

Inlägg av johanbtk » 13 maj 2002, 02:21

Leif H skrev:Var någonstans låg denna bunker. Är den fortfarande synlig?
Leif H
Den låg/ligger vid trollberget i Halmstad. Jag vet ärligt talat inte vad den använts till, men den består/bestod av flera rum. Gå man ut ifrån bunkern så kan man se Halmstad och stora delar av laholmbukten, så någon form av strategisk betydelse måste den ha haft. Tittar man västerut ser man en skog, hade den inte varit där hade man även sett rakt ut i kattegatt. Jag vet inte om skogen var där, eller om den var lika hög under andra världskriget. Bunkern är inte synlig för blotta ögat, och hade jag inte vetat exakt var den låg så kan jag garantera dig att jag inte hade hittat den om jag inte vetat exakt var den låg.

Det ska även finnas en stor buker under sjukhuset i Halmstad. Denna är dock inte från tiden under andra världkriget, utan byggdes under kalla kriget i händelse av att ryssen skulle komma. Den skulle fungera som skyddsrum för stora delar av Halmstads befolkning, samt som sambandscentral. Den används dock inte längre, eftersom att civila och militärer inte får blandas under krig. (Detta är i alla fall den officiella förklaringen).

Själv tycker jag att bunkrar och försvarsverk är döhäftiga, jag älskar att sitta och fundera på vilken bunker som för närvarande är den hemligaste i sverige och var den ligger. Någon kanske har lite info... Var tar regeringen, riksdagen och högsta militärledningen vägen i hädelse av krig?

Marv
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 april 2002, 13:35

Inlägg av Marv » 13 maj 2002, 13:44

I ´norra Stockholm/ Täby finns det ett fåtal bunkrar/värn
som man kan se från roslagsbanan skall själv
ta mig dit och kolla en varm helg
återkommer med rapport

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 13 maj 2002, 16:41

Det sägs att det under stora delar av Helsingborg finns en stor bunker som till vissa delar fortfarande står redo. En del av delarna byggdes under andra världskriget. Och vi snackar en riktigt jävla stor bunker med kilometerlånga tunnlar och grejjer. Inte 100% på att den är så stor som det är sakt. Men vissa delar har jag sett.

KJ
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 april 2002, 11:31
Ort: Sverige

Inlägg av KJ » 13 maj 2002, 21:13

Pulse skrev:Det sägs att det under stora delar av Helsingborg finns en stor bunker som till vissa delar fortfarande står redo. En del av delarna byggdes under andra världskriget. Och vi snackar en riktigt jävla stor bunker med kilometerlånga tunnlar och grejjer. Inte 100% på att den är så stor som det är sakt. Men vissa delar har jag sett.
Det ska vara en bunkeranläggning som går igenom hela landborgen. Det var för ett antal år sedan snack om att den skulle öppnas för allmänheten, men det blev aldrig av. Det är många gånger jag gått ner för Hälsovägen och sett ingången där och haft en vilja att ta mig in i bunkern...

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

bunker i telge

Inlägg av hangatyr » 13 maj 2002, 21:22

det finns en bunker i anslutning till järnvaägsbron som går över kanalen i södertälje. låst tyvärr, men då far min var officer innan han pensionerades så var jag där vid ett par tillfällen. Om jag inte minns helt fel bestod bunkern av en korridor med två sovsalar, ca 5*10 meter. I varje ände av korridoern var det ett lågt, 40 cm högt, "torn" som kanske tjänstgjort som kspnäste. Runt omkring bunkern finns det några värn. Hela paketet är kanske 20*30 meter och ligger precis bredvid järnvägsspåret, ganska övervuxen vid det här laget, men om man är lite uppmärksam så kan man se den. Tveklöst har den haft för syfte att skydda den vitala järnvägsbron mot ryssen.

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Tunnlar

Inlägg av Olov » 13 maj 2002, 23:06

Pulse skrev:Vilka tunnlar är det ni snackar om( Görings och Bormanns)...deras "privata" eller luftwaffes/partiets?

/Pulse
Jag pratar om "privata" tunnelsystem under nämnda personers bostäder i Obersalzbergs närhet.

Olov

Leif H
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 mars 2002, 13:04
Ort: Leif Högberg
Kontakt:

Inlägg av Leif H » 13 maj 2002, 23:32

Pulse skrev:Det sägs att det under stora delar av Helsingborg finns en stor bunker som till vissa delar fortfarande står redo. En del av delarna byggdes under andra världskriget. Och vi snackar en riktigt jävla stor bunker med kilometerlånga tunnlar och grejjer. Inte 100% på att den är så stor som det är sakt. Men vissa delar har jag sett.
Det börjar spåra ut ordentligt kring bunkerämnet! Det finns inte och har aldrig funnits någon "jävla stor" bunker i Helsingborg. Den bunker som ligger i Hälsobackens mitt är ett pv-värn från andra världskriget. Storleken på denna är ca 5 x 5 meter. Den lilla port eller dörr som finns lite längre ner i backen (med en gallergrind) är ingången till en tunnel som leder upp till skolan (gånger är ca 100 meter lång). Rasrisken är mycket stor därför är tunneln stängd. Den enda större "bunkern" i Hbg är civilförsvarets ledningscentral vid Fredriksberg. Om den stod det att läsa i HD för någon vecka sedan. Alla dessa bunkrar är nu under avveckling och skall antingen plomberas eller rivas.
Leif Högberg (Militärhistoriker och bunkerarkeolog)

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Olov » 13 maj 2002, 23:46

Leif H skrev:Det börjar spåra ut ordentligt kring bunkerämnet! Det finns inte och har aldrig funnits någon "jävla stor" bunker i Helsingborg.
Leif Högberg (Militärhistoriker och bunkerarkeolog)
Jooo... Det är väl också lite charmen med nerlagda bunkrar? Fantasin vill gärna mer än verkligeheten.

Fram till att jag typ började köra flakmoppe var hela mitt kompisgäng här i Örebro ÖVERTYGADE om att det fanns en hemlig tunnel från sjukhuset till polishuset. Vi VISSTE vidare att elskåpet utanför Konsum innehöll en k-pist i fall ryssen kom och att Ann-Sofies farsa sprängde en handgranat på fotbollsplan nyårsafton 198X...

Nå. En fråga: Byggs det överhuvudtaget några nya bunkeranläggningar i detta land längre, eller är det en förgången tid?

Olov

johanbtk
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 april 2002, 15:11
Ort: Halmstad, Sverige

Inlägg av johanbtk » 14 maj 2002, 00:19

Olov skrev: Nå. En fråga: Byggs det överhuvudtaget några nya bunkeranläggningar i detta land längre, eller är det en förgången tid?Olov
Jag VET inte, jag bara spekulerar lite. Hade kalla kriget fortsatt så tror jag att bunkrar vore mer aktuella än någonsin. Ni kan ju bara tänka er om ryssen haft de smarta bomber som amerikanarna förfoger över. Fast nu när terrorister har tagit över det stora hotet från ryssen så ser jag ingen anledning att bygga en massa bunkrar. Terroristernas syfte är ju att slå ut civila mål, så vi borde kanske bygga hela samhället som en stor bunker... Det vore något!

Skriv svar