Besök i Per-Albins håla...

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Besök i Per-Albins håla...

Inlägg av Mercai » 9 maj 2002, 21:39

Hej,
Jag och en kompis var idag nere i en bunker från Per-Albinlinien. Då bunkern stog öppen och "bortglömd" tyckte vi att vi kunde ta oss en titt. Det vi hittade var en ca 120 kvm stor bunker. Lägger ut en liten karta och lite annat därifrån om nån av nån anledning skulle tycka att det var kul...

Bild

Bunkern var ovanför dörrarna märkt med nummer 66. Taket var nästan i marknivå och tänk med gräs, omöjlig att upptäcka. Långt ute i ödemarken låg den. För att komma ner till de tunga blå (?) ståldörrarna fick man klättra ne rför en stege ca 3-4 meter. Med ficklampor arbetade vi oss sakta igenom alla rum (tror vi). Golvet var i princip helt torrt. Ett stort antal ventilationsanordningar fanns i bunkern. Ett stort rum var bunkerns centrum. Där fanns det anordniongar för att hänga upp britsar. På fyra ställen fanns det gevärsställ (12 gevär i varje). Ett antal bord mm fanns det även.

Vi hittade följande föremål (lämnade givetvis kvar allt):
  • Kamin (vedeldad ca 1935)
    Spis (vedeldad ca 1935)
    Tändsticksask (från 1943)
    Ammunitionslådor (av plåt, tomma)
    Gevärsställ (4 st á 12 gevär)
    Ställ för britsar
    Stålskivor
    Muttrar och stora bultar
Det fanns även stora fläktar och pumpar. Inga spår av belysning.
Min slutsats var att det var en sambandsbunker/logement. Inga öppningar för kulsprutor/kanoner.

Det jag har märkt ut på kartan är vad vi tror det har använts till.

/Pulse

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 9 maj 2002, 22:52

coolt, bara dom inte river det! Som dom svinen har gjort inne i stan. :cry: :cry:

Ps. ska du inte använd skåne flaggan som avetar, Pulse!

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 9 maj 2002, 23:19

Trodde jag hade den (skåneflaggan), men den kom visst inte med. Ska fixa det. Tror inte de river det värnet. För det första verkar det bortglömt, man ser det knappt. Dessutom ligger det så öde så att de skulle vara ett stort slöseri att riva det.

Nån mer som har varit inne i lite gamla fort?

Här i Helsinborg finns det många. Hittade för ett tag sedan ett intakt fort med talrör, kulsprutelavetter och möbler. Bl. a...

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 9 maj 2002, 23:21

OBS!

Har nu kommit fram till att det antagligen var ett utbyggt sk48 där 48 står för hur många personer som det var byggt för, vilket passar bra in på antalet gevärsplatser i ställen.

/Pulse

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 10 maj 2002, 00:27

...och har ju fixat skåneflaggan också förästen.

Men ingen annan som har nåt skoj från gamla bunkrar?

johanbtk
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 april 2002, 15:11
Ort: Halmstad, Sverige

Jodå

Inlägg av johanbtk » 10 maj 2002, 00:58

Jag bor bevid ett berg där det finns en bunker.
Anledningen till att jag känner till den är att den fanns där när jag var liten. Alla sprang omkring i den då...

För ca 10 år sedan fyllde någon den med grus och sten och täckte sedan över ingången med stora klippblock. :cry: Stryks bunkern från militära kartor om den förstörs på det här sättet? Det vore häftigt i så fall, eftersom jag och en vän har påbörjat en liten (diskret) utgrävning... :D

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 maj 2002, 01:46

hehehehe! så kan ni ha er egen lilla bunkerklubb! :)

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

bunkerråttor i alla länder, förena er!

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 10 maj 2002, 08:30

Klart coola tips - Pulse!

Det tyder på hög etik att lämna kvar föremålen ni fann, till förmån för nästa besökare. Schysst.

När jag var som mest inne i bunkerletande i Normandie o Nederländerna (Haag) så kallade vi oss bunkerråttor.

Åker ni till Haag någon gång - spana in Clingendael-parken nära fashionabla Scheveningen-stranden. Där hade tyskarna sitt HQ i NL o det finns ännu många fina bunkrar inkl m originalfärg. Bonus är ett träd nära själva slottet där en rysk fånge klottrat sitt namn o hemstad (Rostov-na-Donu) på ryska (m kyrillisk skrift) på ett träd - skriften har förstorats upp av åldern.

För mer info om bunkrar - se Atlantvallens ("Atlantic Wall") hemsida som finns bland länkarna på min hemsida - klicka på www-länken nedan.

Mvh,

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 10 maj 2002, 10:43

Hej,
Hade lite fel innan. Har nu snackat med en expert, och det verkar vara ett sk24 vi var inne i. Fasst kanske utbyggt?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Bunkerklubben

Inlägg av varjag » 10 maj 2002, 12:53

Anno's inlagg om 'bunkerklubb' ar inte saa tokigt som det laater!
Traffade en man paa ett cafe i Salzburg 1996 - som tillhorde en!
Han kunde utantill nastan varenda storre bunkeranlaggning i hela
Europa.
Sjalv vill jag rekommendera 'Wolfschanze' vid Ketzryn (Rastenburg)
i ostra Polen helt nara gransen till Kaliningrad-enklaven.
Hitlers 'mesta' hogkvarter staar eller ligger, fortfarande kvar paa
platsen med utmarkta kartor och beskrivningar over vilka betong-
klossar som 'var vad'.

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Re: Besök i Per-Albins håla...

Inlägg av Olov » 11 maj 2002, 06:44

Pulse skrev: Vi hittade följande föremål (lämnade givetvis kvar allt)
Heder. :)

När det gäller bunkerberättelser är den häftigaste bunkersystemet/tunnel den som leder från ett (idag) obetydligt hus brevid marschfältet i Nürnberg till slottet i centrala Nürnberg. En sträcka på ett antal kilometrar! De som idag bor i huset har gått hela vägen, men när jag har varit där har jag bara en gått en kortare bit (feg). Det skummaste är väl varför detta system byggdes...

Olov

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 11 maj 2002, 10:37

Det kanske var någon äldre tunnel som byggdes när slottet användes för att användas som extraingång/nödutång/hemlig ingång/gång mellan tjänstefolkets hus och slottet?

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Gången

Inlägg av Olov » 11 maj 2002, 13:47

Pulse skrev:Det kanske var någon äldre tunnel som byggdes när slottet användes för att användas som extraingång/nödutång/hemlig ingång/gång mellan tjänstefolkets hus och slottet?
Nix. Den byggdes till huset av nazisterna som i sin tur byggde huset 1937 till tekniska ingenjörer för byggarbetsplatsen på marschfältet.

Svaret är väl att man i nazistisk ordning byggde denna tunnel "i fall att". Jag tror inte det finns en enda nazistisk byggnad (det är klart att det finns...) som inte har ett bunkersystem eller hemliga rum och lönndörrar.

Olov

Matte
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Uppsala

---

Inlägg av Matte » 11 maj 2002, 15:08

Pulse!
Du har inte lust att beskriva lite närmare var på fältet bunkern låg...

/Matte

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 12 maj 2002, 12:57

Visst kan jag göra det.
Tyvärr upptäckte jag att folk redan har varit där efter mitt inlägg, och vissa saker är borta. Men om man kör ut till vattentornet på Råå, och tittar över Örbyfältet, så ser man en röd gammal lada. Man får ta sig rätt mot den, långt ut på fältet. Långt framme så ser man några träd och en liten cementplupp som sticker upp. Går man bort dit så upptäcker man snart två dörrar ner. en av dem är öppen, den andra stängd.

Skriv svar