Baltstaterna 1939-40

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Jon
Medlem

Baltstaterna 1939-40

Inlägg av Jon » 11 juli 2003, 19:05

Det är en sak jag alltid grunnat över. Som alla vet annekterades baltstaterna Estland, Lettland och Litauen av Sovjetunionen 1940. Dessförinnan hade ju sovjetregeringen ingått överenskommelse om truppstationering i baltstaterna september-oktober 1939.

Varför annekterade man inte baltstaterna redan vid detta tillfälle? Varför väntade man ända till sommaren 1940 innan steget togs? Faktum är att annekteringarna sammanfaller i tid med de tyska militära framgångarna i väster. Kan detta ha spelat in?

Intressant om någon har synpunkter på detta.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 12 juli 2003, 01:17

Du har troligen redan besvarat din fråga...
Nu var iofs beslutet att skicka trupper till de baltiska staterna i praktiken en anketering av länderna. Beslutet var bara den Sovjetiska bekräftelsen på något man redan genomfört.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 12 juli 2003, 10:52

Hur reagerade västmakterna pa denna sovjetiska invasion av Baltikum? Glöm inte att Tyskland och Sovjetunionen fortfarande var "allierade" pa sommaren 1940.

Vagade de inte protestera pga att de var rädda att "föra" Tyskland och Sovjetunionen ännu närmare varandra i ett militärt samarbete?

Det ända jag har läst var att Frankrike och Storbritannien en gang protesterade mot Sovjets intag i östra Polen och de överlade (iaf pa pappret) en symbolisk bombattack mot nagot av de sovjetiska oljefälten, vilket även later otroligt. Vilket oljefält skulle det ha varit och fran vilken bas skulle de ha startat ifran? En bas i Grekland?

Mvh Andreas Wien

Jon
Medlem

Inlägg av Jon » 12 juli 2003, 15:48

Det ända jag har läst var att Frankrike och Storbritannien en gang protesterade mot Sovjets intag i östra Polen och de överlade (iaf pa pappret) en symbolisk bombattack mot nagot av de sovjetiska oljefälten, vilket även later otroligt. Vilket oljefält skulle det ha varit och fran vilken bas skulle de ha startat ifran? En bas i Grekland?

Jag har också läst nånstans att det skulle ha varit oljefälten kring Baku. De baser som skulle kunna komma ifråga kan jag tänka mig är de som britterna hade i Irak. I samband med det finska kriget fanns tydligen också en del storstilade planer på en markoffensiv från västmakterna mot oljefälten i Batumområdet. Planer som hade mycket lite förankring i verkligheten.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 12 juli 2003, 16:40

Det stämmer. Oljefälten ifråga var de kaukasiska oljefälten kring Baku. Detta tillsammans med besättandet av de svenska malmfälten var de främsta allierade krigsplanerna gentemot Tyskland-Sovjetunionen hösten och vintern 1939.

/Forsberg

Jon
Medlem

Inlägg av Jon » 13 juli 2003, 22:35

Jag får korrigera mig lite. Anfallen mot Baku och Batum var främst en idé utarbetad av den franska generalstaben. Då kan man ju tänka sig att baserna i Syrien skulle användas till det ändamålet. Både den brittiska och även den turkiska generalstaben ska ha varit inblandad i planerna. Planer som dock bara stannade på papperet då fredsslutet i Finland kom emellan.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Re: Baltstaterna 1939-40

Inlägg av LasseMaja » 3 juli 2013, 07:48

Läste att baltstaterna förlorade uppemot 25% av sin befolkning efter den sovjetiska inmarschen 1940. Hur svårt var det ryska förtrycket egentligen?

Der Löwe
Medlem

Re: Baltstaterna 1939-40

Inlägg av Der Löwe » 3 juli 2013, 12:28

Det fanns planer, som var mestadels franska att invadera Sovjet för att ockupera oljefälten. Det visade hur låg uppfattning man hade om de sovjetiska styrkorna i Västeuropa. Men som alla planer som avslöjas i efterhand är det svårt att tolka hur den var tänkt att användas. Det finns många militära planer som mer är omfall på omfall i händelse av vissa eventualiteter.

Skriv svar