Preskriberas krigsförbrytelser?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
johanbtk
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 april 2002, 15:11
Ort: Halmstad, Sverige

Preskriberas krigsförbrytelser?

Inlägg av johanbtk » 8 maj 2002, 22:46

Jag undrar bara om krigsförbrytelser preskriberas någon gång?
Jag kom och tänka på det när jag läste en annan tråd här på forumet. (Den och den 93-årige misstänkta krigsförbrytaren)

Jag vet med säkerhet att Göran Persson har sagt att förintelsen och alla andra brott under Andra världskriget är preskriberade i Sverige, och därför kan man inte inleda utredningar mot misstänkta personer i här. Detta har fått Israel att reagera.

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 8 maj 2002, 22:53

Jag har för mig att dom kan åtalas när som helst.

Nån annan som vet något?

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Sverige unikt?

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 8 maj 2002, 23:17

Jga uppfattar det som att Sverige är rätt unikt som preskriberar krigsförbrytelser inkl folkmord (?!). Jämf med Finland där mord tydligen ALDRIG preskriberas - eller hur herrar hakkapeliter? Tänk så olika vi kan vara i Norden.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 9 maj 2002, 08:01

Mille1 skrev:Jag har för mig att dom kan åtalas när som helst.

Nån annan som vet något?
Om det stämmer så tycker jag det är lite små sjukt, efter som gör man ett brott och det går 25år så är man fri.

roninn
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 mars 2002, 09:54

brott och straff

Inlägg av roninn » 9 maj 2002, 10:41

I Sverige preskribreras brott efter en viss tid beroende på brottets svårighetsgrad. Dvs efter den tiden så är man straffri även om man erkänner och visar annan bevisning.

För mord har jag för mig att det är 25 år, för mindre brott så är det kortare tid har jag för mig.

Därför kan inte krigsförbrytare åtalas i Sverige eftersom brotten är mer än 25 år gamla. Och även om vi skulle ändra lagen så att krigsförbrytare kan åtalas så går de "gamla" krigsförbrytarna fria eftersom lagen (den nya) inte fanns då de begick brotten. Allt enligt principen "hellre fria än fälla", något som är självklart i ett rättssamhälle.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 9 maj 2002, 23:41

Jag undrar om det vore lagligt för Israel att gripa en svensk medborgare på resa i ett land där inte finns preskribtionstid för mord.
Eller gäller svensk lag i sådana fall också?

Det kom ju en massa balter hit som tjänstgjort i SS som ville undkomma straff och som blev svenska medborgare.
Dom var ju inte svenskar när brotten begicks och det var ju inte i sverige utan i dom baltiska staterna folk drabbades så tycker jag knappt att dom svenska preskribtionsreglerna skulle gälla.
Det skulle ju innebära att brottslingar som vill komma undan straff i sina hemländer där det inte finns preskribtionstid på mord kan ljuga sig till ett svenskt medborgarskap för att sedan kunna åtalas.
Tänk om Mengele hade flytt till sverige och avslöjats först 25 år senare.

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 9 maj 2002, 23:46

Om en svensk krigsförbrytare skulle åka till Israel kan de gripa honom och avrätta honom. Dock skulle antagligen UD protestera kraftigt. Länder får gripa utländska medborgare och straffa dem, bortsett från diplomater.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 9 maj 2002, 23:58

Då är det bara att hoppas på att Pinochet tar fel flygpan och hamnar i Spanien eller någon annanstans där inte Maggie Thatcher kan skydda honom.
Han klarade ju sig genom att han ansågs för sjuk för en rättegång men jag tvivlar på att dom SS-veteraner som fortfarande är vid liv kan anses som friska nog för en rättegång.
En 93-åring brukar inte vara så enormt pigg såvitt jag vet.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 maj 2002, 02:35

Det tycker jag att dom borde skita i om dom är för gammla eller inte! SS-soldaterna struntade i om deras offer var 3 månaders bebis eller 90 årig gammal gubbe, dom sköt dom i alla fall. Därför borde dom ha haft en rättegång mot Pinochete!

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 10 maj 2002, 02:37

Precis min åsikt men dom tyska krigsförbrytarna spåras upp men dom andra skiter man i.
Det borde vara lika för alla.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Olika sorts Krigsforbrytelser

Inlägg av varjag » 10 maj 2002, 13:05

VAr det inte saa att man i Nurnberg, som var den stora vattendelaren
i det har amnet, faststallde flera 'klasser' av krigsforbrytelser?
War Crimes - krigsforbrytelser - gallde grasligheter som begaatts mot
krigsfaangar,oskyldiga civila, fartygsbesattningar etc.etc.

Crimes against Humanity (Brott mot Manskligheten) var en annan kate-
gori och det ar dar, Forintelsen kommer in i bilden.

Jag tror att det ar mest under den senare paragrafen som man fortfarande
jagar nittioaaringar varlden over.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 10 maj 2002, 14:22

För någon månad sen beslutades det i Tyskland att det inte skulle bli någon rättegång mot f.d. gestapochef Johannes Thümmler trots att han anklagats för mord på 1000 fångar i auschwitz.
Varför vet jag inte men det kunde vara kul o få reda på om det var brist på bevisningen eller om det var hänsyn till ålder och hälsa.
Tyska domstolar är ju oftast mindre fanatiska i sin jakt än Simon Wiesenthal centret som gör allt för att straffa nazister.
Så jag undrar om Israel har rätt att få honom utlämnad för brott mot mänskligheten.

Men krigslagarna tolkas ju lite olika beroende på vem det är som har begått dom och mot vem dom begicks , det kanske inte var judar som strök med och då skiter väl Israel i det.
För övrigt så är det en skam att inte Bomber Harris dömdes för sina brott mot krigslagarna och det är åt h-e att det man döms om man avrättat 59 fångar men inte om man bränt upp en civil stad och dödat 40-120 000 personer på ett par dygn.

johanbtk
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 april 2002, 15:11
Ort: Halmstad, Sverige

Inlägg av johanbtk » 10 maj 2002, 15:16

wreezig skrev:För övrigt så är det en skam att inte Bomber Harris dömdes för sina brott mot krigslagarna och det är åt h-e att det man döms om man avrättat 59 fångar men inte om man bränt upp en civil stad och dödat 40-120 000 personer på ett par dygn.
Nu är det emellertid så att segrarmakterna skriver historien och dömer krigsförbrytarna... De "glömde" nog bort sina egna krigsförbrytare.

För övrigt kan jag säga att det även idag är lite tabubelagt att tala om krigsförbrytelser mot det tyska folket under ander världskriget.
Människor på vänsterkanten har en tendens att tala om Dresten som om man brände upp 120 000 blodtörstiga SS-män och inte civila. Enligt dem är alla tyskar är skyldiga till förintelsen, och då är det bara att bomba på...

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 10 maj 2002, 17:16

Människor på vänsterkanten har en tendens att tala om Dresten som om man brände upp 120 000 blodtörstiga SS-män och inte civila. Enligt dem är alla tyskar är skyldiga till förintelsen, och då är det bara att bomba på...
Nu är ju faktiskt jag på vänsterkanten och jag skulle nog vilja påstå att det är tvärtom högerfolk som säger det.
Såvitt jag vet fördömer alla jag känner Dresden bombningarna och liknande allierade brott.
Vänsterintellektuella som Noam Chomsky och John Pilger mfl har flera gånger dragit upp Dresden som brott mot mänskligheten men jag har däremot inte hört en enda känd högerperson säga det.

johanbtk
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 april 2002, 15:11
Ort: Halmstad, Sverige

Svar

Inlägg av johanbtk » 10 maj 2002, 18:00

wreezig skrev:
Människor på vänsterkanten har en tendens att tala om Dresten som om man brände upp 120 000 blodtörstiga SS-män och inte civila. Enligt dem är alla tyskar är skyldiga till förintelsen, och då är det bara att bomba på...
Nu är ju faktiskt jag på vänsterkanten och jag skulle nog vilja påstå att det är tvärtom högerfolk som säger det.
Såvitt jag vet fördömer alla jag känner Dresden bombningarna och liknande allierade brott.
Vänsterintellektuella som Noam Chomsky och John Pilger mfl har flera gånger dragit upp Dresden som brott mot mänskligheten men jag har däremot inte hört en enda känd högerperson säga det.
Ok, jag var inte tillräckligt tydlig. Vissa kommunister tycker att tyskar var ett facistfolk som borde bombas ihjäl. Visserligen tyckte även Churchill detta och han var ju knappast vänster...

Det var ett misstag av mig att överhuvudtaget nämna politik på detta opolitiska forum.
Generellt kan det ju sägas att folk i allmänhet (som inte är intresserade av historia) har mycket sämre kunskaper om krigsförbrytelser mot det tyska folket än krigsförbrytelser mot andra grupper, eftersom att all uppmärsamhet i skolan riktas på förintelsen.

Skriv svar