Någon som vet varför norska Nasjonal Samlings flagga var densamma som Skånes? Eller varför de hade en "kristen" flagga överhuvudtaget?
Undrar också om NRP:s efterkrigskopia av Nasjonal Samlings ungdomssymbol med solhjulet/solkorset och de två svärden. Fanns där någon koppling?
mvh Ingmar
Nasjonal Samlings flagga
Re: Nasjonal Samlings flagga
Jag har bara sett NRP använda solhjulet utan svärd, vilket väl snarare är ett arv från Sveriges Nationella Förbund (bildat 1916) som också använde detta? Var har du sett det med svärd (förutom Nasjonal Samling)?Ingmar skrev:Undrar också om NRP:s efterkrigskopia av Nasjonal Samlings ungdomssymbol med solhjulet/solkorset och de två svärden. Fanns där någon koppling?
Re: Nasjonal Samlings flagga
Har tyvärr ingen bild på flaggan, men NRP/Riksaktionsgruppen har använt sig av en snarlik unghirdarnas flagga fast i svart-vita färger.Lindir skrev:Var har du sett det med svärd (förutom Nasjonal Samling)?
mvh Ingmar
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:

