Krigsföklaringar

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Dr. Sakai
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 3 juli 2003, 13:32
Ort: Finland

Krigsföklaringar

Inlägg av Dr. Sakai » 4 juli 2003, 14:18

Jag läste skalman sidans kronologi över andra världs kriget, och där läste jag att bland annat Bolivia, Mexico, Brasilein med flera förklarade krig mot axelmakterna. Varför? Sänkte tyskarna några av de ländernas fartyg, eller gjorde de det för att visa sin solidaritet till de allierade?

Och vad gjorde de länderna? Jag kan inte erindra mig om några Brasilianska eller linande som stridit under andra värdlskriget.

Ännu några frågor:
Kanada och Storbritannien förklarade krig mot Finland 6/12 -41, varför, och gjorde de någonting åt saken?

Wildthing
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 januari 2003, 18:08

Inlägg av Wildthing » 4 juli 2003, 14:29

Sydamerika får någon annan svara för men jag kan tänka mig att det var solidaritet framförallt. Stöd och underhåll till allierade trupper kan väl också förekommit? (typ upplåta hamnar etc)

När det gäller Finland så var de allierade med Tyskland i kriget mot Sovjetunionen. Ingenting gjordes åt det även om planer fanns.

Dr. Sakai
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 3 juli 2003, 13:32
Ort: Finland

Inlägg av Dr. Sakai » 4 juli 2003, 14:39

Att de var allierade med Tyskland viste jag, och ändå förundras jag över krigsförklaringen. Vad är meningen med den om man inget gör?

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 4 juli 2003, 14:42

Dr. Sakai skrev:Att de var allierade med Tyskland viste jag, och ändå förundras jag över krigsförklaringen. Vad är meningen med den om man inget gör?
De allierade (Sovjetunionen exkluderat) ville inte ha krig med Finland, men eftersom att de var allierade med Axeln så blev de helt enkelt tvungna.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 4 juli 2003, 14:55

Den brasilianska expeditionskåren stred i Italien.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 4 juli 2003, 14:57

D. Löwenhamn skrev:Den brasilianska expeditionskåren stred i Italien.

mvh/ Daniel
Intressant.
Vet du hur stor den var? Vad hade den för utrustning?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 4 juli 2003, 15:02

Om jag inte missminner mig var den av divisionsstorlek och var utrustad med amerikansk utrustning.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 4 juli 2003, 15:45

Björn E skrev:
Dr. Sakai skrev:Att de var allierade med Tyskland viste jag, och ändå förundras jag över krigsförklaringen. Vad är meningen med den om man inget gör?
De allierade (Sovjetunionen exkluderat) ville inte ha krig med Finland, men eftersom att de var allierade med Axeln så blev de helt enkelt tvungna.
Var det inte så att Sovjet invaderade Finland, och att Finland därmed tyckte att de lika gärna kunde alliera sig med Tyskland (axelmalkterna) då de hade en gemensam fiende, Sovjet?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 4 juli 2003, 17:04

D. Löwenhamn skrev:Om jag inte missminner mig var den av divisionsstorlek och var utrustad med amerikansk utrustning.

mvh/ Daniel
Det brasilianska flygvapnet hade också en skvadron i Italien, utrustad med amerikanska Thunderbolt jakt-bombare.

//Marcus Karlsson alias tyskaorden

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 4 juli 2003, 17:15

PanzerClaw skrev: Var det inte så att Sovjet invaderade Finland, och att Finland därmed tyckte att de lika gärna kunde alliera sig med Tyskland (axelmalkterna) då de hade en gemensam fiende, Sovjet?
Snarare såg man en chans att ta tillbaka det man hade förlorat i vinterkriget genom att passa på när Sovjetunionen var upptagna med Tyskland. Någon riktig allians var det väl inte frågan om - ländernas mål var åtskilda. Mannerheim vägrade t.ex. att sätta in trupper mot Leningrad.

EDIT: Stavning

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 4 juli 2003, 17:21

Men det är samma med första världskriget många småländer blev med dom allierade runt 1916-1918 och har ofta hänt i andra krig. Det där med krigsförklaringen blev jag lika förvånad att storbritannien o.s.v. hade förklarat krig mot Finland

Endkampf
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 8 juni 2003, 19:03
Ort: Halland

Inlägg av Endkampf » 4 juli 2003, 21:36

Till och med Indianstammar förklarade krig mot Axelpakten. :lol:

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 5 juli 2003, 16:52

gjorde dom det har jag inte hört tidigare men var det navajo-indianerna då? eftersom deras språk blev jänkarnas kod. har jag fel?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 5 juli 2003, 16:55

Björn E skrev: De allierade (Sovjetunionen exkluderat) ville inte ha krig med Finland, men eftersom att de var allierade med Axeln så blev de helt enkelt tvungna.


Det var bara Storbritannien som förklarade krig mot Finland, inte USA.

De sydamerikanska staterna var väl ungefärligen tre kategorier. Den första förklarade krig och skickade trupper (Brasilien), den andra förklarade enbart krig med gjorde ingenting (typ Bolivia) och en del stater bröt endast de diplomatiska förbindelserna. Sedan tillkommer Argentina, som likt Spanien satt och hejade på Tyskland men inte gjorde någonting.

/Forsberg

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 5 juli 2003, 16:58

Han har rätt det var Canade och Storbritannien som förklarade krig mot dom efter dom hade gett finlan ett ultimatum

Skriv svar