en snabb fråga...

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

en snabb fråga...

Inlägg av Wolfblitzer » 1 juli 2003, 19:00

Hade sverige ihopvikningsbara eller raka spadar under VK2?

om ni undrar varför jag ställer en sån här frånga är det bara att jag ska se hur mycket det kostar att skaffa sej en vk2 uniform från Sverige, komplett

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 juli 2003, 19:33

Har för mig att det var raka spadar med träskaft.
Jag tror att den ihoppfällbara kom senare.
Ska kolla lite och se i min litteratur om jag hittar nåt.

:)

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:14
Ort: Helsingfors

Inlägg av NIBBE » 1 juli 2003, 20:49

Sverige hade raka spadar,men hur var det med t.ex Tyskland,Sovjet,S.Britannien,Frankrike och Usa, hurdanna
spadar hadde dom?

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 februari 2003, 11:05
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 1 juli 2003, 20:57

Den där spetsiga spaden som tyskarna hade var väl rak (den användes väll som vapen har jag hört i vissa desperata närstrider).

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 1 juli 2003, 21:00

tack! då vet jag vad jag ska köpa

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 1 juli 2003, 22:28

Reinhardt skrev:Den där spetsiga spaden som tyskarna hade var väl rak (den användes väll som vapen har jag hört i vissa desperata närstrider).
Stämmer bra det.

Von Nilsson
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 26 juni 2003, 21:54
Ort: Skutskär

Inlägg av Von Nilsson » 1 juli 2003, 23:50

Den svenska fältspaden som andväns nu hetter.....klas, bokstäverna står för: Kort, Liten, Attack Spade..
Jag har läst mycket om att soldter slog ihäjl andra soldtater när de var tvungna...

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 2 juli 2003, 10:06

Mercai skrev:
Reinhardt skrev:Den där spetsiga spaden som tyskarna hade var väl rak (den användes väll som vapen har jag hört i vissa desperata närstrider).
Stämmer bra det.
jag har hört en historia om en tysk soldat som frågade sin kamrat om han fick låna hans spade (som var vassare) och det fick han, sen gick tysken ut och högg fötterna med skorna på av en död ryss och tog in dom och värmde upp fötterna så skorna lossnade, sen hade ett par nya skor

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 2 juli 2003, 10:19

Slickepinnen skrev:
Mercai skrev:
Reinhardt skrev:Den där spetsiga spaden som tyskarna hade var väl rak (den användes väll som vapen har jag hört i vissa desperata närstrider).
Stämmer bra det.
jag har hört en historia om en tysk soldat som frågade sin kamrat om han fick låna hans spade (som var vassare) och det fick han, sen gick tysken ut och högg fötterna med skorna på av en död ryss och tog in dom och värmde upp fötterna så skorna lossnade, sen hade ett par nya skor
Jo, var väl en svensk SS veterans polare som berättat det??

Sägs att spaden var bättre än kniv i närstrid, och det tror jag då en stridsslipade spade gör mer skada än en kniv enligt mig.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1947
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 2 juli 2003, 10:24

Von Nilsson skrev:Den svenska fältspaden som andväns nu hetter.....klas, bokstäverna står för: Kort, Liten, Attack Spade.
Va!, menar du att den spaden jag använde i lumpen var en "attackspade". Vad syftar isåfall namnet på?
Jag har läst mycket om att soldter slog ihäjl andra soldtater när de var tvungna...
Öh... Jag hoppas att du inte pratar om Sverige. :)

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 2 juli 2003, 10:39

Någon som har sett filmen Talvisota (vinterkriget)?
Där finns det flera obehagliga närstridsscener där våra finska hjältar använder sina spadar. Bland annat spräcker huvudpersonen en fiendes hjälm med ett slag.

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 juni 2003, 17:29
Ort: gävle

Inlägg av zjukov » 2 juli 2003, 11:55

Reinhardt skrev:Den där spetsiga spaden som tyskarna hade var väl rak (den användes väll som vapen har jag hört i vissa desperata närstrider).
Användes f ö mycket filtigt i skyttegravsstriderna under 1:a världskriget. Många påstår att vässade fältspadar var mer effektiva än bajonetterna i närstrid. (läs peter englund brev från nollpunkten). Man siktade då mellan huvudet och axeln och klöv människan ungefär som en vedklabbe. - Vackert eller hur?

/greger

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:14
Ort: Helsingfors

Inlägg av NIBBE » 2 juli 2003, 16:42

Ja i filmen Talvisota,(mycket bra krigsfilm föresten) använder dom spadar som närstridsvapen.

Sven Hassel berättar om närstrider med spade i flera av sina böcker.

Von Nilsson
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 26 juni 2003, 21:54
Ort: Skutskär

Inlägg av Von Nilsson » 2 juli 2003, 19:04

Örjan: Jo spaden hetter så!!!De har vi lärt oss......Den skulle kunnas användas då det var nödvändigt!!

Nej, jag menade naturligtviss under 1-2 världskriget :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 2 juli 2003, 20:24

Von Nilsson skrev:Örjan: Jo spaden hetter så!!!De har vi lärt oss......
Spaden heter formellt verktyg och inget annat.
KLAS är nog bara en skön omskrivning av verktyget med ett annat namn.

:)

Skriv svar