en snabb fråga...
- Wolfblitzer
- Medlem
en snabb fråga...
Hade sverige ihopvikningsbara eller raka spadar under VK2?
om ni undrar varför jag ställer en sån här frånga är det bara att jag ska se hur mycket det kostar att skaffa sej en vk2 uniform från Sverige, komplett
om ni undrar varför jag ställer en sån här frånga är det bara att jag ska se hur mycket det kostar att skaffa sej en vk2 uniform från Sverige, komplett
- Wolfblitzer
- Medlem
-
Von Nilsson
- Medlem
- Wolfblitzer
- Medlem
jag har hört en historia om en tysk soldat som frågade sin kamrat om han fick låna hans spade (som var vassare) och det fick han, sen gick tysken ut och högg fötterna med skorna på av en död ryss och tog in dom och värmde upp fötterna så skorna lossnade, sen hade ett par nya skorMercai skrev:Stämmer bra det.Reinhardt skrev:Den där spetsiga spaden som tyskarna hade var väl rak (den användes väll som vapen har jag hört i vissa desperata närstrider).
Jo, var väl en svensk SS veterans polare som berättat det??Slickepinnen skrev:jag har hört en historia om en tysk soldat som frågade sin kamrat om han fick låna hans spade (som var vassare) och det fick han, sen gick tysken ut och högg fötterna med skorna på av en död ryss och tog in dom och värmde upp fötterna så skorna lossnade, sen hade ett par nya skorMercai skrev:Stämmer bra det.Reinhardt skrev:Den där spetsiga spaden som tyskarna hade var väl rak (den användes väll som vapen har jag hört i vissa desperata närstrider).
Sägs att spaden var bättre än kniv i närstrid, och det tror jag då en stridsslipade spade gör mer skada än en kniv enligt mig.
Va!, menar du att den spaden jag använde i lumpen var en "attackspade". Vad syftar isåfall namnet på?Von Nilsson skrev:Den svenska fältspaden som andväns nu hetter.....klas, bokstäverna står för: Kort, Liten, Attack Spade.
Öh... Jag hoppas att du inte pratar om Sverige.Jag har läst mycket om att soldter slog ihäjl andra soldtater när de var tvungna...
Användes f ö mycket filtigt i skyttegravsstriderna under 1:a världskriget. Många påstår att vässade fältspadar var mer effektiva än bajonetterna i närstrid. (läs peter englund brev från nollpunkten). Man siktade då mellan huvudet och axeln och klöv människan ungefär som en vedklabbe. - Vackert eller hur?Reinhardt skrev:Den där spetsiga spaden som tyskarna hade var väl rak (den användes väll som vapen har jag hört i vissa desperata närstrider).
/greger
-
Von Nilsson
- Medlem