Luftvärnstorn i Wien?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Luftvärnstorn i Wien?

Inlägg av Haegg » 25 mars 2002, 10:12

Jag kan tänka mig att det här är en fråga för Andreas. Hur många luftvärnstorn finns det kvar i Wien? Står alla kvar eller har något rivits? Med luftvärnstorn menar jag de där stora betongmonstren som t.ex. står inne vid Maria hilferstasse/Stiftgasse.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Flak-Türme i Wien

Inlägg av Andreas Wien » 25 mars 2002, 11:32

Haegg,

Det exakta antalet "Flak-Türme" vet jag inte men detta kan jag kolla upp. Det torde vara ett tjugo-tal.

Det torn som du refererar till har just blivit invändigt ombyggt till ett terrarium/akvarium och heter just nu "Haus des Meeres". I källaren finns det även ett "tortyrmuseum". På den södra väggen har de gjort en "klättervägg" för friklättrare.

Dessa torn är omöjliga att riva, eftersom de är byggda för att stå emot mera fullträffar från allierade sprängbomber av den större modellen. De försökte att riva dessa torn direkt efter kriget, men tvingades till slut att ge upp. Även om man skulle försöka spränga dem med "modern teknik", så skulle alla andra hus i omgivningen stryka med som "bonus".

Detta hus som ligger i Esterhazypark fungerade under de första åren efter kriget även som hotel (!). Ok, det fanns inga fönster, men i brist på annat.

Jag skall ta och leta upp en bild på ett av dessa gråa betongmonster, så att även de andra på forumet kan bilda sig en uppfattning hur de ser ut. Dessa torn står kvar som tysta vittnen från en svunnen tid och de lär även stå kvar de nästa hundra åren.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Foton!

Inlägg av Andreas Wien » 25 mars 2002, 11:54

Haegg,

Här är en bild fran "Flak-tornet" i Esterhazypark anno 1947


Bild














Här en annan bild när de bygger ut (!) tornet i Esterhazypark under 90-talet



Bild













Över de andra tornen i Wien hittade jag inga foton eller information. De finns vissa mäktiga "dubbel-torn" i staden. Jag försöker att leta fram ett foto även pa dessa.



Mvh Andreas Wien

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Torntack

Inlägg av Haegg » 25 mars 2002, 12:47

Man får tacka. De är ganska imponerande kolosser. Även om de är förfulande i stadsbilden, speciellt i en vacker stad som Wien, är jag på något vis tacksam att de byggdes på det här "orivbara" sättet. Det är inte mycket annat som påminner en tillfällig besökare om att världskrig nummero två faktiskt berörde Wien.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Boktips

Inlägg av Battler » 25 mars 2002, 13:53

Det finns en bok (50 sid häfte) utgiven av Schiffer förlag
Titel: The flak towers in Berlin, Hamburg and Vienna 1940-1950
Förf: Michael Foedrowitz, ISBN 0-7643-0398-8
Kollade snabbt igenom, och det verkar som tornen i Wien har klarat rivningsvågen bäst av de tre ovannämda städerna.

MVH
Senast redigerad av 1 Battler, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Bombning av wien. :arrow: :aliengray

Inlägg av Martin Tunström » 25 mars 2002, 13:55

Andreas, i vilken utsträckning blev Wien bombad under Andra Världskriget?

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Wien!

Inlägg av Andreas Wien » 25 mars 2002, 14:45

Anno,

Wien klarade sig ganska bra under kriget om man jämnför med andra städer i det Tredje Riket. De allierade bombflottorna koncentrerade sig mest på järnvägsstationerna "Wien West , Südbahnhof, Nordbahnhof och Wien Mitte". Även järnvägsdepån vid "Handelskai" fick sig en rejäl kyss av de allierade.

Bomber Harris hade ju även satt upp Wien på sin lista över städer som skulle förvandlas till vitglödgande stenruiner med kringflygande människoaska, men han hann aldrig skrida till verket, som tur var.

Wien var så pass "oförstörd", så att de ryska trupperna kunde ställa ultimatumet att "Wien skulle skonas fran det öde som vissa andra frontstäder hade råkat ut för", dvs förvandlas till en regelrätt krigszon som Stalingrad hade varit och som senare även Berlin kom att bli, om Wien gav upp utan kamp. Vissa tyska generaler nappade på denna ide och ville lämna över den tämligen oförstörda staden till Röda Armén i utbyte mot amnesti, men sveket uppdagades och alla inblandade (utom en) blev offentligt avrättade.

Föjlden blev nu att Röda Armén måste inta staden med våld och de tyska trupperna sköt därefter in i stadens centrum med tungt artelleri och retirerade sedan hus för hus. Mycket av stadens sevärdigheter och gamla hus från Kejsartiden förvandlades under dessa strider till grus. Bla Operan och Stephanskatedralen (där störtade taket in) blev totalförstörda.

Jag har en bra sida om striderna i Wien, men den är på tyska. -Intresse?

När man idag promenerar runt i Wien, så finns det fortfarnade, tack och lov, många gamla hus från kejsartiden kvar. Men närmar man sig en järnvägsstation som tex Wien Westbahnhof, så ser man alla nybyggen som har tagit de sönderbombade husens plats.

När jag går till "ICA" (Billa), så går jag förbi ett hus där man fortfarande ser kulhål i marmorfasaden. Vissa är mindre andra är större. De har tydligen riktat in sig på ett fönster längs ut till höger på den andra våningen och den killen som stod där måste ha haft det svettigt. Det verkar som de har skjutit automateld mot honom och därtill även skjutit med ett grövre vapen - Hålen är djupa som knytnävar!

Kanske stod det även en tysk soldat i mitt vardagsrumsfönster och sköt? Huset där jag bor byggdes runt 1880 och fronten gick ett tag vid "Gürtel" dvs 20 meter fran mina våningsfönster?

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 25 mars 2002, 14:52

Kanske stod det även en tysk soldat i mitt vardagsrumsfönster och sköt? Huset där jag bor byggdes runt 1880 och fronten gick ett tag vid "Gürtel" dvs 20 meter fran mina våningsfönster?
Ganska fascinerande tanke!

Förresten, jag har ju varit medlem ett tag men jag har aldrig tänkt på varför du bor i Wien, varför? :)

/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Wien

Inlägg av Martin Tunström » 25 mars 2002, 16:30

Jag har en bra sida om striderna i Wien, men den är på tyska. -Intresse?
Tyvärr kan jag inte tyska, men du kan lägga ut sidan än då. (för de som kan tyska)
Kanske stod det även en tysk soldat i mitt vardagsrumsfönster och sköt? Huset där jag bor byggdes runt 1880 och fronten gick ett tag vid "Gürtel" dvs 20 meter fran mina våningsfönster?
Coolt!
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 25 mars 2002, 16:58

Andreas Wien skrev:Jag har en bra sida om striderna i Wien, men den är på tyska. -Intresse?
Ja bitte!

Viele Grüsse
/Johan

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Wien dag för dag 1945!

Inlägg av Andreas Wien » 25 mars 2002, 18:06

Saja alla tyskastudenter och tysktalande,

Här kommer det nagra mycket mycket intressanta sidor om hur det var att leva i Wien under vintern/varen 1945. Ta er tid att läsa dessa sidor. De innehaller även manga sma anekdoter som gör att man helt enkelt förflyttas tillbaka 47 ar i tiden.

Januari 1945:
http://www.wien.gv.at/ma53/45jahre/1945 ... 0=krieg#P0

Februari 1945:
http://www.wien.gv.at/ma53/45jahre/1945 ... 0=krieg#P0

Mars 1945:
http://www.wien.gv.at/ma53/45jahre/1945 ... 0=krieg#P0

April 1945:
http://www.wien.gv.at/ma53/45jahre/1945 ... 0=krieg#P0

Maj 1945:
http://www.wien.gv.at/ma53/45jahre/1945 ... 0=krieg#P0

Juni 1945:
http://www.wien.gv.at/ma53/45jahre/1945 ... 0=krieg#P0

Wien fick sig dock en rejäl kyss av de allierade bombflottorna, mycket värre än vad jag trodde. Jag tar tillbaka pastendet att Wien skonades. Ok, det var inga bombningar á la Dresden, Hamburg, Köln och Berlin, men dock mycket omfattande.

Mvh Andreas Wien

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 25 mars 2002, 21:42

Hej!

"att man helt enkelt förflyttas tillbaka 47 ar i tiden."

57 år till och med Andreas...vi blir mossigare och mossigare! ;-D

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Tidens gång!

Inlägg av Andreas Wien » 26 mars 2002, 00:49

Petter,

Snälla, påminn mig inte! :wink:

Mvh Andreas Wien

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Museum i Wien

Inlägg av Haegg » 26 mars 2002, 09:01

När vi ändå håller på att diskutera Wien så kanske man kan passa på att ta upp armémuseum i Wien. Jag tycker det är ett rätt okej museum. Dock anser jag att första världskrigsavdelningen är bättre än den avdelning som tar upp det andra. Finns det någon annan som har någon åsikt i frågan?

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Armémuseum!

Inlägg av Andreas Wien » 26 mars 2002, 11:10

Haegg,

Här är länken till Museet som du hänvisar till:

http://www.bmlv.gv.at/hgm/index.html

Själv har jag inte ännu varit där :oops: . Bara "utanför" där de har ca 40 tennisplatser (grus) pa sommaren!

Mvh Andreas Wien

Skriv svar