Enigma
-
Fredrik V. Brodin
- Ny medlem
Enigma
Jag är alldeles säker på att någon här kan upplysa mig om kod "maskinen" Enigma (tror jag det var)...
MVH
Fredrik v. brodin
MVH
Fredrik v. brodin
Det var en tysk chiffreringsmaskin som användes av krigsmakten. Under kampanjen i Polen 1939 lyckades polackerna få tag i ett exemplar som i samband med Polens fall fördes över till Storbritannien.
Under kodnamnet Ultra så arbetade brittiska och polska matematiker med att knäcka kodsystemet på godset Bletchley Park vilket man också gjorde.
Genom att britterna kunde knäcka koden kunde man avlyssna den tyska radiotrafiken, vilket givetvis gav britterna (och sålunda de allierade) ett rejält övertag över tyskarna som tydligen aldrig fattade att deras eminenta kodsystem knäckts.

En enigma maskin
Under kodnamnet Ultra så arbetade brittiska och polska matematiker med att knäcka kodsystemet på godset Bletchley Park vilket man också gjorde.
Genom att britterna kunde knäcka koden kunde man avlyssna den tyska radiotrafiken, vilket givetvis gav britterna (och sålunda de allierade) ett rejält övertag över tyskarna som tydligen aldrig fattade att deras eminenta kodsystem knäckts.

En enigma maskin
Svensk
Jag har hört någonstans att en svensk knäkte någon kod så han viste att Barbatrossa skulle börja och vilken dag.
Eller e jag helt ute och cyklar nu ?
Mvh Ola Säveskog
Eller e jag helt ute och cyklar nu ?
Mvh Ola Säveskog
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
-
Fredrik V. Brodin
- Ny medlem
Avlyssning
Vi lät väl tyskarna använda våra telegrafi "trådar"...eller?
Fredrik
Fredrik
Re: Avlyssning
Hur menar du?Fredrik V. Brodin skrev:Vi lät väl tyskarna använda våra telegrafi "trådar"...eller?
Fredrik
Det var ju inte direkt några trådar, rundradion och kortvågsändaren var uppfunnen sedan länge.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Re: Avlyssning
'Ingmar skrev:
Det var ju inte direkt några trådar, rundradion och kortvågsändaren var uppfunnen sedan länge.
Sverige upplät även telegrafitrafik fram till 1943, och genom att avlyssna och arkivera denna skapades ett tillräckligt stort urval för att kunna forcera koden.
/Forsberg
Han sysslade inte med så simpla saker som EnigmaSimon_HBG skrev:Han fick inte tag på någon enigmamaskin. Han hade tillgång till de kodade meddelanden som svenska säkerhetstjänsten avlyssnat.tobbe skrev:Hur fick han tag på en enigma maskin då?
Så han knäckte kodsystemet och byggde en egen enigmamaskin.
Anledningen till att tyskarna använde sej av kabel i stället för radio var att man inte ville att de allierade skulle kunna avlyssna trafiken, nu blev det svenskarna som gjorde det i stället.
För övrigt fanns det en civil version av Enigma till salu många år innan andra världskriget.
Mer info här: The Geheimschreiber Secret - Arne Beurling and the success of Swedish signals intelligence
- subskipper
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Ubåten som erövrades av US Navy var U-505 och det skedde 4 juni 1944.UrsusRex skrev:Såg precis U-571 (heter filmen så?) och undrar om någon sett extra materialet på DVD:n? Ett journalklipp från U.S.Navy som handlar om tillfångatagandet av U-500någonting? Rätt komisk animation av flyganfallen i vilket fall! Kolla om ni har chansen!
/B
http://www.uboat.net/boats/u505.htm
/Martin