London

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

London

Inlägg av Marcus » 6 maj 2002, 21:24

Jag skall snart till London och därför undrar jag ifall ni har några tips på bra bokhandlar vad gäller (militär)historia i staden.

Där här gången tänkte jag inte missa Imperial War Museum, är det något annat ni rekommenderar vad gäller militärhistoria i staden?
Själv gillar jag t.ex. det lilla Guards Museum.

/Marcus

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 6 maj 2002, 21:28

Jag kan tyvärr inte ge så mycket tips på sevärdheter, men jag förväntar mig en utförlig rapport på platser och affärer av intresse eftersom jag ska dit i augusti-september. ;)



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 6 maj 2002, 21:32

London Dungeons är förstås ett måste. :)
Sen är faktiskt det ganska ballt att traska runt i East End runt Whitechappel, även om hela området är nybyggt, men visst är det värt ett besök...
Towern är förstås också en klassiker som inte får missas.

Hittade en kanonbokaffär senast jag var i London, men tyvärr minns jag inte adressen eller namnet, låg på en bakgata i East End där de krängde en massa skumma böcker.
Tyvärr hade jag varken tid eller pengar att lägga ner, men jag får väl försöka ta mig dit i höst när fotbollen kör fart igen. :)

Orka
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 8 april 2002, 10:13
Ort: Göteborg

En hemsida

Inlägg av Orka » 6 maj 2002, 21:48

Du kan ju kolla på hemsidan om du inte kan besöka Midland Air Museum men det e ju inte riktgt samma sak.
http://www.midlandairmuseum.org.uk/about.html

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 6 maj 2002, 22:14

Pricka in ert besök i London på någon av de kungliga bemärkelsedagarna så skall ni få höra på salut. King's Troop of the Royal Horse Artillery ställer en sådan dag upp ett gäng 13-pundare i Hyde Park och bränner av en rejäl salut om 41 salvor. En timme senare så går 62 salvor av vid Towern.

Apropå Towern så kan jag rekommendera Ceremony of the Keys som går av stapeln varje kväll 21.53. Ring och kolla med dem på Towern så kanske du får tag i en biljett.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 6 maj 2002, 22:30

Marcus!

Kanske hann du med dessa på ditt förra besök:

Churchill's Cabinet War Rooms
http://www.winstonchurchill.org/erooms.htm

HMS Belfast
http://www.iwm.org.uk/belfast/

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 6 maj 2002, 22:33

Jag har faktiskt missat i princip allt som handlar om Andra Världskriget under mina tidigare besök, så jag hoppas hinna med en del sådant även utöver Imperial War Museum denna gången.

Tackar för förslagen så här långt.

/Marcus

Adde M
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 mars 2002, 20:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Adde M » 6 maj 2002, 22:43

Det bästa enligt mig är IWM.

Besökte även "National army museum" och "Britain- at war experience", för ett tag sedan. "NAM" :wink: var intressant, men "BAWE" blev jag lite besviken på. "NAM" behandlar ju Stor britanniens armé från början ända fram till i våra dagar. Helt klart värt ett besök, men man får ju räkna med att det tar några timmar...
(Ett måste enligt mig är att gå på Fotboll när man åker till London, och kanske en Musical :D)

Trevlig resa!

MVH
Adde

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 6 maj 2002, 22:47

Adde M skrev:(Ett måste enligt mig är att gå på Fotboll när man åker till London, och kanske en Musical :D)
Samma här - fast på sommaren gör de ju uppehåll i engelska ligan så därför avstår jag från sommarbesök i London.
Hade dock inte varit fel o varit på The new Den i veckan som gick... ;)

Musicalerna syfte är att låta frun/tjejen har något att se framemot efter att ha frusit sig igenom 90 minuter klassisk engelsk fotboll och för en annan att vila sig innan det blir någon mysig pub. :)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 7 maj 2002, 01:00

Gå in på vaxmuseumet och titta på Hitler.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 7 maj 2002, 06:49

Håller klart med om att du bör besöka Cabinet War Rooms, ger en härlig nostalgitrip.

Angående bokahndlare så finns det en som heter Motor Books, som trots namnet har en hel del böcker om Militärhistoria och dyl. Har tyvärr glömt bort adressen så jag får återkomma med den.

Mvh,
Marcus Karlsson

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

London

Inlägg av Olov » 7 maj 2002, 08:02

Bäst: Churchill's Cabinet War Rooms

Mest överskattat: Imperial War Museum (men ändå ett måste)

Positivt är ju att man rätt nyligen infört fri entré på ett femtiotal stora museum i London. Kan behövas för att plånboken inte ska bli allt för misshandlad i denna annars rätt dyra stad.

Bra bokhandlare finns det gott om, men har ingen specifik i just London. En bra start kan ju vara den klassiska bokhandlargatan i slutet av Oxford street.....hjälp mig nu någon.....vars namn jag har på tungan.....

:x

Återkommer!

Olov

Finnrocker
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 mars 2002, 08:16

Hendon

Inlägg av Finnrocker » 7 maj 2002, 08:20


Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: London

Inlägg av MD650 » 7 maj 2002, 09:11

Marcus Wendel skrev:Jag skall snart till London och därför undrar jag ifall ni har några tips på bra bokhandlar vad gäller (militär)historia i staden.

Där här gången tänkte jag inte missa Imperial War Museum, är det något annat ni rekommenderar vad gäller militärhistoria i staden?
Själv gillar jag t.ex. det lilla Guards Museum.

/Marcus
Kan varmt rekommendera Foyle´s Bookstore. På 3:e våningen har de mycket läsvärt. Den ligger strax söder om Tottenham court road på Charing Cross road.

:)

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 7 maj 2002, 10:03

Hatchard's på Picadelly är inte att förglömma, inte den största bokhandeln för det är Foyles, men den äldsta och med ypperlig service.

Om du är i London fredagen den 24 maj så kan du bevittna Guard Mounting from Horse Guards och är lite av en repitition inför Trooping the Colour fast med större chans att se något då den inte drar lika stor publik. Stå nära Guards Monument i St James's Park för bästa vyn.

Mvh
/Johan

Skriv svar