Hitler Jugend
- Marcus Svernvik
- Medlem
Hitler Jugend
Kan någon ge mej lite information om ''HJ''?
Läs Skalmans egna sidor.
http://skalman.nu/tredje-riket/hj.htm
http://skalman.nu/waffen-ss/12.htm
MVH
http://skalman.nu/tredje-riket/hj.htm
http://skalman.nu/waffen-ss/12.htm
MVH
Det står att HJ tränade skytte och granatkastning. Det kan hända men dom som jag känner och som var i HJ tränade aldrig med vapen. Istället var det viktigt med kamratskap och att träna styrka och uthållighet.
Finns det någon annan som genom berättelser av egna släktingar etc kan bekräfta att man allmänt tränade med vapen i HJ.
LEW
Finns det någon annan som genom berättelser av egna släktingar etc kan bekräfta att man allmänt tränade med vapen i HJ.
LEW
- Marcus Svernvik
- Medlem
Ja två stycken. Dom var för unga att bli soldater (tur det).
Vad dom berättar om Hitlerjugend liknar mest vad scouterna gör. Det var först 1945 som dom fick soldatliknade uppgifter som att gräva skyttegravar. En av dom gävde skyttegravar i Ahlbeck som sedan av en ödets nyck räddade livet på hans bästa kompis. (Moral: gör jämt ditt bästa, vem vet vems liv du kann rädda).
1945 kom SS soldater till dom och berättade hur fantastiskt det är att vara soldat. Många lät sig övertalas och gick med i SS. Alla som mina släktingar kände dog. Mina släktingar är fortfarande förbannade på att SS lurade "barn" in i döden.
LEW
Vad dom berättar om Hitlerjugend liknar mest vad scouterna gör. Det var först 1945 som dom fick soldatliknade uppgifter som att gräva skyttegravar. En av dom gävde skyttegravar i Ahlbeck som sedan av en ödets nyck räddade livet på hans bästa kompis. (Moral: gör jämt ditt bästa, vem vet vems liv du kann rädda).
1945 kom SS soldater till dom och berättade hur fantastiskt det är att vara soldat. Många lät sig övertalas och gick med i SS. Alla som mina släktingar kände dog. Mina släktingar är fortfarande förbannade på att SS lurade "barn" in i döden.
LEW
Ja mina släktingar berättade om den "leken". Det handlade om att man var två lag och det gällde att knäppa upp bälten på alla i det andra laget. Den som hade fått sitt bälte uppknäppt var man ute ur leken.Jag såg en dokumentär om HJ. Där slogs dom o så på sina "övningar"
Det låter inte värre en de lekar jag lekte när jag var liten. Skillnaden är bara att vi lekte utan en politisk bakgrund eller i en organisation.
LEW
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Nä, jag tror Ressel pratar om en annan "lek" som man vissade i dokumentären "Hitlers barn". Där slogs barn mellan åldern 14-16(ingen pardon, eftersom de äldre gick på de yngre också), och man använde gärna nävarna(rikigt hårt och inte som i våra lekarLEW skrev:Ja mina släktingar berättade om den "leken". Det handlade om att man var två lag och det gällde att knäppa upp bälten på alla i det andra laget. Den som hade fått sitt bälte uppknäppt var man ute ur leken.Jag såg en dokumentär om HJ. Där slogs dom o så på sina "övningar"
Det låter inte värre en de lekar jag lekte när jag var liten. Skillnaden är bara att vi lekte utan en politisk bakgrund eller i en organisation.
LEW
/Anno
- Superfinne
- Medlem
- Kontakt:
Anno skrev:Nä, jag tror Ressel pratar om en annan "lek" som man vissade i dokumentären "Hitlers barn". Där slogs barn mellan åldern 14-16(ingen pardon, eftersom de äldre gick på de yngre också), och man använde gärna nävarna(rikigt hårt och inte som i våra lekarLEW skrev:Ja mina släktingar berättade om den "leken". Det handlade om att man var två lag och det gällde att knäppa upp bälten på alla i det andra laget. Den som hade fått sitt bälte uppknäppt var man ute ur leken.Jag såg en dokumentär om HJ. Där slogs dom o så på sina "övningar"
LEW), i filmen blev en del barn riktigt slagna så att trännaren fick gå fram och "trösta" och hjälpa dem. Skulle kort och gott kalla leken för misshandel....
![]()
/Anno
Just precis, Hitlers barn hette dokumentären. Med dom hade väl någon teori att det skulle härda dem inför soldat livet.
Precis, de ville ha starka soldater, gärna hjärntvättade med propaganda.Just precis, Hitlers barn hette dokumentären. Med dom hade väl någon teori att det skulle härda dem inför soldat livet.
Skulle nog mer kalla det träning än "lek" även på så ung nivå.
Förövrigt så tränades det längdhopp och andra mindre våldsamma saker.