Hur dog Hitler?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
[Anders_Eriksson]
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 april 2002, 19:57
Ort: Borlänge

Hur dog Hitler?

Inlägg av [Anders_Eriksson] » 4 maj 2002, 13:11

Man har ju hört så många olika historier om detta, någon som vet?
för några veckor sedan så såg jag att program på Discovery channel om Sovjets intåg i Berlin och där hävade dom att sovjet hade tagit hand om hitlers lik . dom hade till och med ögonvittnen , är detta trovärdigt? vad tycker ni?

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 4 maj 2002, 13:52

Hitler sköt sig enligt mig. Ryssarna brände sedan hans lik.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 4 maj 2002, 14:57

Hej!

Njae Rommel, liket brändes av kvarvarande tyskar i en grop utanför ingången till bunkern.

Mvh Petter

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 4 maj 2002, 14:58

Aha ok, jag trodde att det var ryssarna, fel av mig.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 4 maj 2002, 15:20

Tittar nu i boken "Hitler" av Joachim C.Fest, i hans bok ser man bilder på blondis lik och resterna av hitler i en trälåda!

Pumpkin
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2002, 01:13
Ort: Sverige

Inlägg av Pumpkin » 4 maj 2002, 15:52

Äh, det där är bara en propagandamyt. Det var akrylamiderna som tog kol på han!

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 4 maj 2002, 17:18

Hitler tog sitt liv tillsammans med sin nyblivna fru Eva.
De tog varsin cyanidkapsel varpå Hitler sköt sig själv i huvudet.
Därefter sveptes de båda in i filtar av närvarande SS-män som sedan dränkte in kropparna i nära 200 liter bensin.
Kropparna (resterna) begravdes i en bombkrater utanför Führens bunker.

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 4 maj 2002, 17:27

Hitler skall väl ha tagit en cyanidkapsel samt skjutit sig.
Sedan så kommer vi till liken. SS vakterna hade gott om bensin, Hitler hade gett klara order om att slösa med den tills liken gått upp i rök. De flesta som befann sig i bunkern vid tiden bevittnade hur liken brändes i om jag minns rätt 15 minuter innan de lämnade SS vakterna ensamma.
Sedan följer det självmord, Krebbs, Goebbels mfl. I Goebbels fall är det än annan historia och där skall tydligen kropparna inte blivit fullständigt förintade. Man satte sedan eld på Hitlers rum i bunkern och slutligen var bara bunkerns vaktmästare kvar när de första ryska soldaterna kom.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hur dog Hitler?

Inlägg av Patrik » 4 maj 2002, 23:01

[Anders_Eriksson] skrev:Man har ju hört så många olika historier om detta, någon som vet?
Och de flesta skapades av ryssarna själva faktiskt - något som man antagligen senare ångrat. Inte heller blev det bättre av att de västerländska journalisterna fick olika svar från olika personer - det rådde uppenbarligen total förvirring angående vad som hänt Hitler inledningsvis.
För övrigt brukar det med lite jämna mellanrum (även om det var ett tag sedan nu) som det poppar upp nyheter om vart Hitler flydde efter kriget eller vad som hände kroppen.

Personligen så anser jag att det så pass belagt det nu går att Hitler begick självmord (finns visserligen ett par avvikelser i tillvägagångssättet, men dessa är så pass små att de är försumbara) tillsammans med Eva Braun och sedan brändes.
för några veckor sedan så såg jag att program på Discovery channel om Sovjets intåg i Berlin och där hävade dom att sovjet hade tagit hand om hitlers lik . dom hade till och med ögonvittnen , är detta trovärdigt? vad tycker ni?
Problemet var att ryssarna efter Berlins fall fick Hitler noija - det stod dock troligen ganska klart för ryssarna att Hitler begått självmord ganska snabbt, även om man under lång tid mörkade om detta faktum - det gick prestige i vem som skulle hitta kropparna och så vidare.
Detta ledde dels till motstridiga uppgifter - samt rena fabrikationer från ryssarnas sida eller misstag.

Det är väl inte helt orimligt att anta att ryssarna trots allt fick med sig kroppen från Berlin. Problemet var väl att vid det här laget hade ryssarnas ryktespridning (ofrivillig och frivillig) lett till att skapa så många spekulaitoner att man troligen inte vunnit något på en offenlig visning av de fåtaliga resterna man hade. Därför tystades hela affären ner av ryssarna som insåg sina tidigare misstag hade gjort det omöjligt för dem att visa sin trofée.
Vad jag förstår skulle det göras ett DNA test av delar av de benrester man har kvar, någon som vet vad egentligen resultatet av det testet blev?

Ruben
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 mars 2002, 12:30

Hitler och DNA

Inlägg av Ruben » 4 maj 2002, 23:31

Personligen är jag mycket tveksam till vad en DNA-analys av Hitlers påstådda kvarlevor skulle kunna utvisa. Är kvarlevorna svårt härjade av eld kan det bli svårt att få tag på DNA nog att identifiera kvarlevorna.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 maj 2002, 00:01

Finns det inget DNA i ben?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 5 maj 2002, 00:02

Jag tror DNA-strukturen i cellerna bryts ned av stark värme.

Ruben
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 mars 2002, 12:30

DNA

Inlägg av Ruben » 5 maj 2002, 00:12

Jag vet inte riktigt hur det förhåller sig. Men vad jag vet är att jag en gång försökte lämna in brända människoben för en DNA-analys. Jag fick till svar att det på sin höjd skulle gå att könsbestämma benmaterialet. Personligen gör jag inte den mexikanska vågen av glädje om det visar sig att ryssrna sparat på benmaterialet från en man.

Användarvisningsbild
dot
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:31

Inlägg av dot » 5 maj 2002, 03:20

hmm, man har sannerligen inte lång tid på sig efter att man svalt en krossad cyanidkapsel. mellan 15 sekunder till en minut beronde på maginnehåll och vätskeintag. Hitler måste haft pistolen riktad och klar...

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 5 maj 2002, 08:44

Han skall ha skjutit sig samtidigt som han bet sönder kapseln...

Skriv svar