Norrskensflamman under vinterkriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 8 juni 2003, 15:20

Intressant med artiklar från 40-talet.. Har du fler så får du gärna lägga ut dem här, gärna saker som rör Tysklands ambassad i Sverige..

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 15 juni 2003, 20:47

Kul att du tycker det är intressant Simon, tyvärr har jag nog inte så mycket mer som kan vara intressant för tillfället.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Franco

Inlägg av loop » 15 juni 2003, 20:56

Jag har hört detta på ett annat ställe. Han Conny eller vad han nu hette som stred både i Spanien på republikens sida och sedan i Finland(de var iofs fler som gjorde det men) skriver i en bok om hur de går några Spanienfrivilliga fram till några fd Francofrivilliga i Finland för att de har hört att de sagt att de skall ta hand om de där kommunisterna. Så de går fram till dem innan de kommit till fronten, för de tycker att det är bättre att de kan göra det innan de kommit till fronten, de rann dock ut i sanden då de konfronterades med de spanienfrivilliga. Och det verkar röra sig om flera personer.
mvh
Lars Gyllenhaal skrev:Hej Daniel!

Av en rubrik i dina första klipp framgår att officerare som tjänstgjort hos Franco (antagl under spanska inbördeskriget) övregick till att tjänstgöra under Mannerheim, alltså enligt Norrskensflamman. Enl. vad jag vet var det en enda person som var i Francos tjänst o sedan i finsk tjänst - Carl von Hartmann - en finlandssvensk. Är det denne som avses i fortsättningen av artikeln? Påstår NF att det var fler än en som varit i Francos tjänst?

Mvh,

Lars

Henrik Andersson
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 september 2002, 20:43
Ort: Västergötland

Bomb i Skövde

Inlägg av Henrik Andersson » 16 juni 2003, 21:50

Skövde stads museum hade i en monter en bomb för en tid sedan.Några skulle nämligen inspirerad av Norrskensflamman-attentatet spränga kommunisternas lokal. En av attentasmännen ångrade sig dock och gick till polisen.
Bomben var ett hemmabygge med lång stubintråd.

Turandil
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 25 februari 2003, 11:08
Ort: Norsborg

Inlägg av Turandil » 17 juni 2003, 18:35

Folkpartiets dåvarande ordförande i Sthlm, Paul Wretlind, sponsrade fö attentatet mot norrskensflamman.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 5 februari 2008, 12:09

Hm, jag skulle vilja veta hur ndet var med den politiska tillhörigheten hos de tre fänrikarna?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Re: Norrskensflamman under vinterkriget

Inlägg av Robert Sköld » 14 mars 2008, 01:27

Tack Daniel, det var intressant, och som du vet är jag ju trogen prenumerant av Flamman sedan många år tillbaka ;-). Jag tycker att det är intressant dock att "Flamman" mer eller mindre har blivit Vänsterpartiets organ, främst med tanke på hur många i ledande ställning i partiet såg på tidningens syn på Vinterkriget (redan då det begav sig). Folk i gemen, även inom kommunisterna gillade inte tidningens syn på broderfolkets kamp. Det är min uppfattning i alla fall.

Jag har med kommit över uppgiften du har Turandil, den brukar inte betonas så ofta när man talar om Attentatet mot Norskensflamman, även om det dyker upp då och då. Gillar verkligen artiklarna, för det tar än ju som någon säger direkt tillbaka i tiden. Och man inser ju hur hårt ansatta kommunisterna var vid denna tidpunkten.

/Robert Sköld

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Norrskensflamman under vinterkriget

Inlägg av varjag » 14 mars 2008, 04:29

Intressant lasning....

Norrskensflamman av den 15:e mars, alltsaa numret som rapporterar 'marsfreden' med Finland var inte 'egen produktion'. Fastigheten med tryckpressarna forstordes den 3:e mars. Men Norrlandska Socialdemokraten's tryckeri laanade sig villigt(?) att trycka kommunisternas propaganda tills vidare......Varjag

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Norrskensflamman under vinterkriget

Inlägg av loop » 14 mars 2008, 21:18

varjag skrev:Intressant lasning....

Norrskensflamman av den 15:e mars, alltsaa numret som rapporterar 'marsfreden' med Finland var inte 'egen produktion'. Fastigheten med tryckpressarna forstordes den 3:e mars. Men Norrlandska Socialdemokraten's tryckeri laanade sig villigt(?) att trycka kommunisternas propaganda tills vidare......Varjag
Nja, handlar nog mer om politik. På den tiden kunde inte sossarna stöta sig alltför mycket med de andra delarna av arbetarrörelsen, det kostade röster mm. Under gruvstrejken 28 så lånade gruvarbetarförbundet ut pengar till SACs Gruvfederation och en del andra liknande saker har faktiskt ägt rum genom åren, men det har varit ont om det sedan Metallstrejken 45.

Skriv svar