Norrskensflamman under vinterkriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Norrskensflamman under vinterkriget

Inlägg av Daniel L » 7 juni 2003, 16:45

Här är två artiklar från den kommunistiska Luleåtidningen Norrskensflamman under vinterkriget. Jag hoppas ni tycker det är intressant.

mvh/ Daniel
Bilagor
Norrskensflamman 11 dec 1939.jpg
Norrskensflamman 11 dec 1939.jpg (112.51 KiB) Visad 4359 gånger
Norrskensflamman 15 mars 1940.jpg
Norrskensflamman 15 mars 1940.jpg (107.18 KiB) Visad 4360 gånger

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Inlägg av Ingmar » 7 juni 2003, 17:26

Löwenhamn:

Roligt att du scannade in den. Kanske är det furugårdare (SNSP) som avses, kanske inte. Det är ju ganska troligt med tanke på anstormningen av Clartémötet.

Det värsta svenska terrordådet under kriget drabbade också just Norrskensflamman, när dess tryckeri sprängdes i Mars 1940 och fem människor (varav två barn) dog. Det utfördes av nazistsympatisörer (*) inom polisen och armén, så man får väl förstå tidningens skepsis mot svenska frivilligmilitärers syfte.

* = Någon som vet vilket parti/organisation dessa tillhörde?

mvh Ingmar

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 7 juni 2003, 17:34

Fann i.o.f.s. artikeln om Englands likriktning av NF mer intressant att läsa. 8O

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 7 juni 2003, 17:36

Hej Ingmar, kul att du tyckte det var intressant. Jag vet att ett par av attentatsmännen var militärer, bl.a. finlandsfrivilliga, men när det kommer till deras politiska hemhörighet minns jag inte. Om jag inte minns fel utförde ledaren visst 'åsiktsspionage' mot kommunisterna i staden och var ansvarig för rekryteringskontoret i Luleå (det var beläget i hans hem). Jag rekommenderar Ulf Oldbergs bok 'Attentatet mot Norrskensflamman' där det säkert finns svar på frågan.

mvh/ Daniel
Senast redigerad av 1 Daniel L, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 7 juni 2003, 17:38

Patrik skrev:Fann i.o.f.s. artikeln om Englands likriktning av NF mer intressant att läsa. 8O
Hej Patrik, tyvärr har jag inte hela den artikeln. Annars skulle jag lägga upp den åt dig.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 7 juni 2003, 17:41

D. Löwenhamn skrev:Hej Patrik, tyvärr har jag inte hela den artikeln. Annars skulle jag lägga upp den åt dig.
Synd eftersom det torde varit uppenbart för de flesta att NF:s möjligheter att agera överhuvudtaget vid det här laget var förbi.
Skulle iofs varit skoj o läst vad de menade...

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 7 juni 2003, 18:46

D. Löwenhamn skrev:
Patrik skrev:Fann i.o.f.s. artikeln om Englands likriktning av NF mer intressant att läsa. 8O
Hej Patrik, tyvärr har jag inte hela den artikeln. Annars skulle jag lägga upp den åt dig.
Synd, jag tyckte också den lät intressant.

/Marcus

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Flamman

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 7 juni 2003, 20:35

Hej!

Bland attentatsmännen fanns Luleås polischef och en journalist på lokaltidningen Norrbottens-Kuriren.

Märkligt nog begravdes senare en tysk som avlidit på ett tåg genom Norrbotten intill attentatsoffren.

Polisen som var huvudansvarig för undersäkningen av brottsplatsen och uppklarandet av brottet var Harry Söderman, internationellt berömd kriminalare och förebild för Astrid Lindgren när hon skrev om poliser, t ex i Mästerdetektiven Blomkvist - hon hade arbetat för Harry.

Först för några år sedan blev det ett monument för händelsen och offren. Själva platsen för redaktionen/tryckeriet är en P-plats idag.

Tidningen lever f.ö. kvar som Flamman idag.

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 7 juni 2003, 20:50

Här är några fler artiklar och notiser. Intressant är uniformssmugglingen då uniformerna med allra största sannolikhet var avsedda för Brandenburgförband.

mvh/ Daniel
Bilagor
Norrskensflamman 27 nov 1939.jpg
Norrskensflamman 27 nov 1939.jpg (96.92 KiB) Visad 4267 gånger
Norrskensflamman 30 nov 1939 Förbindelserna brutna mellan Sovjet och Finland.jpg
Norrskensflamman 30 nov 1939 Förbindelserna brutna mellan Sovjet och Finland.jpg (68.71 KiB) Visad 4269 gånger
Norrskensflamman 8 nov 1939.jpg
Norrskensflamman 8 nov 1939.jpg (146.35 KiB) Visad 4269 gånger

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 7 juni 2003, 21:00

Löwenhamn,

tackar dig djupast för alla dessa olika och intressanta tidningsartiklar... Man blir tillbakaflyttad ~60 ar i tiden.

(Intressant med tippsutdelningen ocksa ;) )

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Franco

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 7 juni 2003, 21:04

Hej Daniel!

Av en rubrik i dina första klipp framgår att officerare som tjänstgjort hos Franco (antagl under spanska inbördeskriget) övregick till att tjänstgöra under Mannerheim, alltså enligt Norrskensflamman. Enl. vad jag vet var det en enda person som var i Francos tjänst o sedan i finsk tjänst - Carl von Hartmann - en finlandssvensk. Är det denne som avses i fortsättningen av artikeln? Påstår NF att det var fler än en som varit i Francos tjänst?

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 7 juni 2003, 21:22

Kul att du tycker det är intressant Andreas. :)

Lars, tyvärr kan jag inte besvara din fråga då jag inte fick med mig resten av artikeln. Min gissning är att det rör sig om någon i svenska frivilligkåren, Norrskensflamman kan ju ha misstagit sig och det rörde sig om en underofficer eller dylikt.

mvh/ Daniel
Senast redigerad av 1 Daniel L, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 7 juni 2003, 21:26

Till Marcus. :)

mvh/ Daniel

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Inlägg av Ingmar » 7 juni 2003, 22:39

D. Löwenhamn skrev:Jag vet att ett par av attentatsmännen var militärer, bl.a. finlandsfrivilliga, men när det kommer till deras politiska hemhörighet minns jag inte.
Ja, det verkar stämma. Gjorde lite research: En privatkommitté på sex man som hade bildats i Luleå (för att "ta itu med kommunistfrågan") planlade bombdådet. Till en början ägnade de sig mest åt spionage och angiveri till myndigheterna i hopp om att Norrskenflammans journalister skulle hamna i arbetsläger. När så inte skedde hade de börjat planera bombattentatet.

Privatkommittén leddes av en SNU:are, Gunnar Hedenström, som också var journalist. Denne hade 1939 blivit vald till ordförande i Finlandskommitténs Norrbottensavdelning och rekryterade finlandsfrivilliga från sitt hem. Attentatskommittén hade han bildat tillsammans med statsfiskalen i Luleå, Ebbe Hallberg. De fyra övriga var en övervakningsofficer, två tidningsmän och en järnvägstjänsteman.

Själva attentatet genomfördes av tre fänrikar ur frivilligkåren, en värnpliktig samt Gunnar Hedenström själv. Under polisundersökningen fann man sedan kopplingar mellan Hedenström och Folkpartiets stockholmavdelnings ordförande Paul Wretlind samt med Finlandskommitténs ordförande Andreas Lindblom (som också var chef för Skansen). Dessa hade givit Hedenström ekonomiskt stöd.

Straffen blev hursomhelst få och låga; tre av attentatsmännen fick sex års straffarbete, två av anstiftarna fick sju år. Jämför med t.ex. Amaltheabombarna (dödsdomar resp. livstid?).

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 8 juni 2003, 11:59

Syftet med attentatet var givetvis i första hand att tysta kommunisternas tidning men en intressant detalj i sammanhanget är att Stadsfiskalen Hallberg låg i fejd med tidningens redaktion. Hallberg var misstänkt för diverse oegentligheter (minns inte exakt vad) och den av norrbottenstidningarna som ansatte honom hårdast var just Norrskensflamman, där man bl a hade ett dagligen återkommande notis om "Stadsfiskalens affärer".
Så Hallberg hade även personliga skäl att tysta Flamman. En viktig del av attentatsplanen gick också i stöpet då Hallberg inte blev den som fick ta hand om utredningen av bombdådet vilket förövarna räknat med.
När det gäller straffen så är de ju uppseendeväckande låga för ett attentat som kostade fem människor livet men skälet var väl att rätten ansåg att syftet inte var att döda någon bara förstöra tidningens redaktion och tryckpress. Jag har för mig att de som utförde själva sprängningen inte visste att det bodde folk i huset.

Skriv svar