Hur många plan ryssarna tillverkade är mer eller mindre väldokumenterat på webben - men jag kan för mitt liv inte hitta några siffror på hur stora förluster de led i luften.
Vart kan man hitta sådan information? Den som har den får gärna citera och posta källa, eller länka till ev. webbplatser som har den.
Ryska flygplansförluster
Re: Ryska flygplansförluster
Här har du V-VS flygplansförluster för 1944 http://my.tele2.ee/airacesww2/airaces/a ... es1944.htmXipe skrev:Hur många plan ryssarna tillverkade är mer eller mindre väldokumenterat på webben - men jag kan för mitt liv inte hitta några siffror på hur stora förluster de led i luften.
Vart kan man hitta sådan information? Den som har den får gärna citera och posta källa, eller länka till ev. webbplatser som har den.
Pilotförluster under hela kriget http://my.tele2.ee/airacesww2/airaces/a ... losses.htm
Totalt sett så gjorde tyskarna anspråk på att ha förstört 77000 sovjetiska flygplan, varav 45000 i luftstrid.Xipe skrev:Tack för länkarna. Jag får dock inte ihop det med de 120,000+ flygplan som ryssarna producerade - bara Il-2 Sturmovik modellen tillverkades i 36,000 exemplar. Men det är de första siffrorna jag sett, så stort tack.
I strid förlorade ryssarna 46100 flygplan, 106400 totalt, men i den större siffran ingår ju naturligtvis alla flyplan som av olika anledningar skrevs av oavsett orsak.
Problemet med tyska siffror är att de ofta överdrevs, speciellt i krigets slutskede (ibland upp till 400%) - och problemet med ryska siffror är förmodligen att de underdrevs ().Boroda skrev:Totalt sett så gjorde tyskarna anspråk på att ha förstört 77000 sovjetiska flygplan, varav 45000 i luftstrid.
I strid förlorade ryssarna 46100 flygplan, 106400 totalt, men i den större siffran ingår ju naturligtvis alla flyplan som av olika anledningar skrevs av oavsett orsak.
Jag är även intresserad av tyska förlustsiffror, om du har tillgång till sådana.
46100 ryska plan förlorade i strid innefattar ju flygplan nedskjutna i luftstrid, nedskjutna av luftvärn och förstörda i luftanfall, så visst är den de tyska siffrorna överdrivna.
Man skall inte glömma att fler flygvapen än det tyska var i aktion på östfronten. I de ryska siffrorna ingår ju förluster lidna mot de finska, rumänska, slovakiska och ungerska flygvapnen. Exakt hur många flygplan de sovjetiska förbanden rapporterade nedskjutna i luftstrid har jag inte tillgång till just nu tyvärr. (Mina böcker finns i Lidköping, själv är jag för tillfället i Linköping)
Vad gäller tyska förluster så har jag bara 1944 års siffror i huvudet just nu. 1944 förlorade Luftwaffe 8666 flygplan i strid. Dessutom led ju finska, rumänska och ungerska flygvapnen förluster, men hur stora de var vet jag inte just nu.
Man skall inte glömma att fler flygvapen än det tyska var i aktion på östfronten. I de ryska siffrorna ingår ju förluster lidna mot de finska, rumänska, slovakiska och ungerska flygvapnen. Exakt hur många flygplan de sovjetiska förbanden rapporterade nedskjutna i luftstrid har jag inte tillgång till just nu tyvärr. (Mina böcker finns i Lidköping, själv är jag för tillfället i Linköping)
Vad gäller tyska förluster så har jag bara 1944 års siffror i huvudet just nu. 1944 förlorade Luftwaffe 8666 flygplan i strid. Dessutom led ju finska, rumänska och ungerska flygvapnen förluster, men hur stora de var vet jag inte just nu.