Finland 1941 och anfallsteorier

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Finland 1941 och anfallsteorier

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 2 maj 2002, 12:48

Hej,

Det antyds ibland att den finska ledningen förväntade sig ett sovjetiskt anfall sommaren 1941. Detta ligger väl i så fall i linje med Viktor Suvorovs radikala teser och Michail Meltiuchovs mer moderata teser om sovjetiska anfallsplaner innan Barbarossa?? Har det funnits eller finns det någon debatt i Finland om dessa författares teorier? I så fall - har den förts i press, teve och böcker eller bara muntligt?

Vänliga hälsningar,

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Hmm

Inlägg av -vils- » 2 maj 2002, 12:54

Vad jag minns om jag minns rätt fick ju Ryssarna Viipuri samt ladoga efter freden 1940? Detta var precis vad det var ute efter, sjökontakt emot östersjön samt full kontroll över ladoga.

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Re: Finland 1941 och anfallsteorier

Inlägg av Andreas Lärka » 2 maj 2002, 13:04

Det antyds ibland att den finska ledningen förväntade sig ett sovjetiskt anfall sommaren 1941.
När, var, hur & varför? Och kanske vem?

Finland (samt en stor del av Europa) förväntade sig ett sovjetiskt anfall omkring Augusti 1940 i samband med att de baltiska länderna införlivats i Sovjetunionen.
Molotov gnällde om att slutgiltigt få lösa Finlandsfrågan i december 1940. Detta visste dock inte finnarna om vid den tiden. När sommaren 1941 kom så tror jag inte att någon i Finland bekymrade sig för någon sovjetisk attack eftersom vi hade tyska styrkor i landet.
Detta ligger väl i så fall i linje med Viktor Suvorovs radikala teser och Michail Meltiuchovs mer moderata teser om sovjetiska anfallsplaner innan Barbarossa??
Kanhända. Känner inte till dessa teorier och har inte heller sett några diskussioner därom.

Andreas Lärka
Borgnäs, Finland

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Re: Hmm

Inlägg av Andreas Lärka » 2 maj 2002, 13:08

-vils- skrev:Vad jag minns om jag minns rätt fick ju Ryssarna Viipuri samt ladoga efter freden 1940? Detta var precis vad det var ute efter, sjökontakt emot östersjön samt full kontroll över ladoga.
Viipuri heter Viborg (eller Wiborg) på svenska. Då Vinterkriget slutade slogs finnar & ryssar i Viborgs förorter. Ryssarnas propaganda påstår att ryssarna lyckades inta hela Viborg, men det är alltså fel.

Det som ryssarna var ute efter var nog att ockupera hela Finland. Trupperna hade kartor över hela Finland och varnades för att inte i misstag gå över gränsen till Sverige!

Andreas Lärka
Borgnäs, Finland

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 2 maj 2002, 16:56

Detta ligger väl i så fall i linje med Viktor Suvorovs radikala teser och Michail Meltiuchovs mer moderata teser om sovjetiska anfallsplaner innan Barbarossa??
Dessa ligger väl snarare inom ramen för "preventivt anfall mot Hitler-Tyskland eller? Ett begränsat anfall mot Finland med Tysklands medgivande är ju långt ifrån samma sak som ett Europeiskt storkrig. Stalin sökte också Hitlers stöd för att få göra upp räkningen med Finland, men denna nekade och hänvisade till att läget förändrats betydligt sedan Vinterkrigets dagar.



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

ett befarat sovjetiskt anfall ´41

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 3 maj 2002, 08:06

Hej Andreas Lärka,

Du undrar vilka källor jag syftar på. Jag syftar t ex på avsnittet "Anfall hotade våren 1941" skrivet av Erik Appel på s. 58 i andra delen av "Finland i krig" (2000). I äldre böcker fann jag liknande som följande ur "Finland i brännpunkten" (1980) av Per G. Andreen. Jag citerar ur det sistnämnda verket: "När det gällde närmandet Finland-Tyskland var det länge nog Finland som hade initiativet. Bakom låg de förblivande och starka farhågorna för ryska anfallsplaner".

Alltså menar jag inte bara den finländska situationsuppfattningen i augusti 1940 (i samb m att de baltiska länderna införlivades i SSSR).

Vad gäller det Henric Edwards skrev - jag tolkar Erik Appels avsnitt "Anfall hotade våren 1941" som om det handlar om ett befarat och möjligt nytt separatkrig mot Finland. Icke desto mindre tycker jag att finländska historiker borde haft och har större anledning än svenska dito att syna de radikala teserna om juni 1941 (dvs. Suvorovs & Meltiuchovs böcker). Saknar Finland lämpliga tidskrifter och sajter för sådan diskussion eller?

Mvh,

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 3 maj 2002, 11:07

Missförstå inte, jag betvivlar verkligen inte Sovjets vilja att en gång för alla kuva den envisa grannen i väst (Finland). Jag är dock något mer skeptisk till att det fanns långt framskridna planer på att slå mot Tyskland så tidigt som -41-42. :)

Det pågick en rätt intressant diskussion på det engelska forat för ett tag sedan: http://thirdreichforum.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1603



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Third Reich Forum

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 5 maj 2002, 09:58

Hej Henric,

Tack för den intressanta tråden :) . Jag har knappt tid att följa detta forum så jag uppskattar när andra tipsar om trådar i övr forum på internet.

Bästa hälsningar,

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 5 maj 2002, 12:58

Var det inte en debatt kring den här frågan för några år sedan om SU eventuellt planerade anfall på Tyskland. Det gick historier om att vissa av de ryska stridsvagnsmodellerna skulle ha möjligheten att plocka bort banden för att kunna köra i högre hastighet på västs belagda vägar.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 maj 2002, 13:38

SVT2
kl: 22:05
Det hemliga kriget.
En finsk dokumentär av Olli Ainola om kalla krigets hotbilder för Finlands försvar. Programmet bygger på dokument och kartor som hittats i arkiven i forna DDR och Tjeckoslovakien.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

BT

Inlägg av cicero » 5 maj 2002, 22:02

BT-7an gjorde uppåt 85km/h på hjul.
Det var nog som du skriver lite omständigt att skifta men har för mig att jag har läst nånstans att en tränad besättning skulle kunna skifta på 10-15 min.
Magnus

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 6 maj 2002, 00:18

Jag tror inte att hjuldriften någonsin användes operationellt på BT-vagnarna, utom möjligtvis vid långa marscher bakom de egna linjerna.

Även med banden på så var BT-vagnarna snabba som skållade troll.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 10 maj 2002, 11:38

Lars Gyllenhaal,

Jag kan tipsa om ytterligare en tråd på det engelska foumet som går lite i samma anda. Av särskilt intresse i denna tråd är det första inlägget som innehåller en artikel skriven av John Erickson.
http://thirdreichforum.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1704

*****EDITED*******
Glömde lägga in länken. :oops:

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

RKKA-anfall

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 24 maj 2002, 09:31

Hej!

Har just fått Kungl. Krigsvetenskapsakademiens HANDLINGAR OCH TIDSKRIFT, 1. häftet 2002 (206. årgången). Där finns artikeln "Röda armén, midsommaren 1941" av redaktör Olof Santesson som tar upp just teorin om ett planerat sovj anfall sommaren 1941. Kort sagt anser Santesson att John Erickson har rätt - att sovj anfallsplaner 1941 kan avskrivas, och att vad Suvorov hittat "kan te sig explosivt. Men det saknar all jämförelse med den fruktansvärda verkligheten".

P.g.a. denna artikel skrinlägger jag tills vidare mina planer på att skriva en essä i ämnet. Santesson har i princip gjort det jag tänkte göra med undantag av att han inte diskuterar Meltiuchovs synpunkter på 1941.

Mvh,

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 24 maj 2002, 10:46

Lars,

Trist! Jag såg fram emot att läsa din essä. Blir det något annat ämne istället?



~Henric Edwards

Skriv svar