Förklaringar tack
- Wolfblitzer
- Medlem
Förklaringar tack
Jag har undrat vad dm här sakerna står för eller vad dom var. och vad som är skilnaden
SA
SS
Wehrmacht
Heer
Red Devils
Jag kommer nog på mer snart...
SA
SS
Wehrmacht
Heer
Red Devils
- Thomas Johansson
- Medlem
Re: Förklaringar tack
SA=Sturm abteilung, brunskjortorna, nazisternas bråkstakar, stormptrupperna, spelade en stor roll innan och omkring maktövertagandet, kom sen att spela ut sin roll bla efter de långa knivarnas natt.Slickepinnen skrev:Jag har undrat vad dm här sakerna står för eller vad dom var. och vad som är skilnaden
SA
SS
Wehrmacht
Heer
Red Devils
SS=schutz staffen (stavning) Ansvar över koncentrationslägren
Wehrmacht=reguljära armen
Heer=annan benämning för armen
Red devils=Smeknamn för manchester united
Re: Förklaringar tack
Nej, Wehrmacht war de väpnade styrkorna där Heer var en del.Thomas Johansson skrev:Wehrmacht=reguljära armen
Heer=annan benämning för armen
Under SchutzStaffel (SS) lågt mycket mer än bara koncentrationslägren, t.ex. polisen, Waffen-SS, Gestapo, SD etc.
/Marcus
- Thomas Johansson
- Medlem
Wehrmacht var krigsmakten jämför Försvarsmakten i dagens Sverige medans Heer var armén som alltså var en del av Wehrmacht tillsammans med bl.a Luftwaffe, Kriegsmarine osv. Wehrmacht styrdes av OKW och Heer av OKH som låg under OKW.Thomas Johansson skrev:Jag vet att det låg mer under ss men jag orkade inte skriva en uppsats om det... Hmm vad menar du med förhållandrt Heer-wehrmacht? red gärna ut det, trodde det var samma sak.
OKW's flagga

- Thomas Johansson
- Medlem
- Wolfblitzer
- Medlem
De enda jag vet som vaktade gränsen i Norge(till Sverige?) var 25. pansardivisionen ur Heer. Men jag kan ha fel.
http://www.skalman.nu/third-reich/heer- ... div-25.htm
http://www.skalman.nu/third-reich/heer- ... div-25.htm
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Slickepinnen skrev:tack för alla svaren!
Nu lite till...
Vad hade dessa för uppgifter och vilka vaktade norska gränsen?
Waffen SS
Gestapo
Waffen-SS(Vapen-Skyddstrupperna) var den stridande sidan av SS!
Gestapo(Geheime Staatspolizei) är den politiska avdelningen i hemliga polisen som jagade regimmotståndare.
- Wolfblitzer
- Medlem
Skulle inte kalla judar "regimmotståndare"Anno skrev:Gestapo(Geheime Staatspolizei) är den politiska avdelningen i hemliga polisen som jagade regimmotståndare.