Rudolf Hess

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 6 juni 2002, 09:44

liljekonvalj skrev:Men vad hade han tänkt att uppnå?
Ja hans förklaring var att han ville mäkla fred, men Hitler bannlyste honom och brittern satte honom i Towern.

Det smarta i flygtrippen var att han slapp undan krigets dåraktigheter,
sen verkar han vara lite galen om man får tro de filmer och böcker som gjorts om nürnbergrättegången, om han var galen innan flygtrippen eller blev det i fängelset har jag ingen aning om.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Hess, galen utopist eller hemlig emissarie

Inlägg av varjag » 6 juni 2002, 12:43

Om Hess var utopisk i sitt forsok att naa fredsvanliga kretsar i England
eller tog en kalkylerad risk - kommer vi nog aldrig att faa veta. Men
bakom masken av halvidiot som han poserade i England, Nurnberg och
delvis senare i Spandau - fanns troligen en ganska klar och kalkylerande
hjarna.Att han trots relativ 'oskuld' till alla Nurnberganklagelserna, kom
att malas ned i hatkvarnen berodde mera pa hans tidigare stallning och
ryska krav, an naagon verklig skuld.
Jag vill garna ocksaa tillagga, att hans flygning till Skottland i ett litet
flygplan och utan moderna navigationsmedel, var ett masterstycke for
den tiden.Han inte bara fann sitt maal,utan hoppade i fallskarm i halv-
morker,mycket nara det - naagot som tyder pa baade skicklighet,sinnes-
narvaro och en enorm viljestyrka.
Betraffande Hess's mission, vad den an var, tycker jag att den basta
formuleringen var den som General Adolf Galland gav i sin memoarbok;

'det verkade som om naagon hade forsokt dra i nodbromsen paa ett
taag som borjade gaa for fort....'

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Hess, galen utopist eller hemlig emissarie

Inlägg av mrsund » 6 juni 2002, 15:36

varjag skrev:Om Hess var utopisk i sitt forsok att naa fredsvanliga kretsar i England
eller tog en kalkylerad risk - kommer vi nog aldrig att faa veta. Men
bakom masken av halvidiot som han poserade i England, Nurnberg och
delvis senare i Spandau - fanns troligen en ganska klar och kalkylerande
hjarna.Att han trots relativ 'oskuld' till alla Nurnberganklagelserna, kom
att malas ned i hatkvarnen berodde mera pa hans tidigare stallning och
ryska krav, an naagon verklig skuld.
Jag vill garna ocksaa tillagga, att hans flygning till Skottland i ett litet
flygplan och utan moderna navigationsmedel, var ett masterstycke for
den tiden.Han inte bara fann sitt maal,utan hoppade i fallskarm i halv-
morker,mycket nara det - naagot som tyder pa baade skicklighet,sinnes-
narvaro och en enorm viljestyrka.
Betraffande Hess's mission, vad den an var, tycker jag att den basta
formuleringen var den som General Adolf Galland gav i sin memoarbok;

'det verkade som om naagon hade forsokt dra i nodbromsen paa ett
taag som borjade gaa for fort....'
Jodå, flygningen har berömts även hos allierade kretsar jag har för mig att en detalj som gjorde att han inte blev nerskjuten var att han hade landningshjulen nerfällde när han närmade sig UK.

Hess skuld är att han var med i krigsplaneringen men förmodligen inte i utrorningen (hann inte) jag anser att det är som med Speer är man så högt uppsatt så spelar det ingen roll vad de säger att de gjorde eller inte visste.
Skulden för ww2 är kollektiv och Hess är en av de skyldiga även om han är så korkad att han inte vet vad som försigår i samma rum han är i.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hess, galen utopist eller hemlig emissarie

Inlägg av Patrik » 6 juni 2002, 16:18

mrsund skrev:Hess skuld är att han var med i krigsplaneringen men förmodligen inte i utrorningen (hann inte) jag anser att det är som med Speer är man så högt uppsatt så spelar det ingen roll vad de säger att de gjorde eller inte visste.
Nu fanns det iofs andra företelser som Hess hann med att vara delaktig i - sedan kan iofs diskutera hur pass stor delaktighet han hade i det, men vi har Nürnberglagarna, kristallnatten och den allmäna hetsen mot judarna innan kriget.
[...] och Hess är en av de skyldiga även om han är så korkad att han inte vet vad som försigår i samma rum han är i.
Vad Hess visste eller inte visste låter jag vara osagt, men att däremot som man ibland framställer Hess som en idiot vänder jag mig starkt emot.
Hess var - och detta visar han med klar tydlighet under de tidiga åren när det är Hess som dels renskriver och förtydligar Hitlers virriga tankar han ger ut i form av Mein kampf o.s.v. - en mycket skärpt person.
Vad han däremot saknade var intriglust - som jag förstått det var Hess enda intresse endast att göra Hitler till lags och verkar överhuvudtaget inte deltagit i de övrigas eviga intrigmakande mot varandra för Hitlers gunst.
Han var också en stark motståndare till att starta krig - speciellt mot de allierade som han såg som potentiella allierade - och det är också i och med krigsutbrottet som Hess ganska snabbt försvinner ur den inersta kretsen.
Det måste förstås tagit hemskt hårt på den trogne Hess att plöstligt finna sig ute i kylan, och när han dessutom saknade någon egentlig möjlighet att komma tillbaka igen så såg han säkerligen ingen annan utväg.

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Re: Hess, galen utopist eller hemlig emissarie

Inlägg av ehrnborn » 6 juni 2002, 18:10

mrsund skrev:Skulden för ww2 är kollektiv och Hess är en av de skyldiga även om han är så korkad att han inte vet vad som försigår i samma rum han är i.
Så sant, så sant.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 7 juni 2002, 01:10

mrsund och ehrnborn skrev:Skulden för ww2 är kollektiv
Till vilken grad? Är även jag, min flickvän och vara framtida barn skyldiga till "Holocaust" även om vi är födda pa 70-talet?

Mvh Andreas Wien

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Inlägg av ehrnborn » 7 juni 2002, 07:42

Andreas

Ni var väl inte där?
Då anser i alla fall jag att man inte kan vara skyldig.
Sen skrev Mrsund WW2, inte Holocaust, och jag ska inte förklara hans ordval men jag tolkar det som att han syftar på kriget och dess utbrott/handlingar.
Naturligtvis kan man om man vill säga att Holocaust var beroende av kriget, men det anser jag inte stämmer eftersom judehetsen ju började innan kriget.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 7 juni 2002, 07:50

Andreas Wien skrev:
mrsund och ehrnborn skrev:Skulden för ww2 är kollektiv
Till vilken grad? Är även jag, min flickvän och vara framtida barn skyldiga till "Holocaust" även om vi är födda pa 70-talet?

Mvh Andreas Wien

Andreas jag menar naturligtvis kollektiv för de som varit i toppen, jag anser att de ska ha koll på vad man sysslar med har man inte de så är det ett stort fel sig själv.

Jag anser mig inte vara skyldig till något som hänt innan "min tid" typ min morfar var kommunist så skjut mig tillsammans med Stalin eller att Engelsmän idag ska lida för något som de förfäder har gjort. Hela tankesättet är absurt.

Däremot har man varit med nästan från början och drivit en politik som äter upp andra människor (anser jag) så är man skyldig vare sig man är korkad eller elak raktigenom.


Mvh Ola Jönsson

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Hess, galen utopist eller hemlig emissarie

Inlägg av mrsund » 7 juni 2002, 08:02

Patrik skrev:
Vad Hess visste eller inte visste låter jag vara osagt, men att däremot som man ibland framställer Hess som en idiot vänder jag mig starkt emot.
Hess var - och detta visar han med klar tydlighet under de tidiga åren när det är Hess som dels renskriver och förtydligar Hitlers virriga tankar han ger ut i form av Mein kampf o.s.v. - en mycket skärpt person.

Jag vet som sagt inte om han var galen eller inte men han har skildrats som det i t.ex. den senaste filmen om nürnbergrättegången, sen om han spelar dum eller inte spelar ingen roll i skuldfrågan tycker jag.


Och även om han inte är förespråkare för att starta krig mot väst så finns det som du sa ett antal andra otrevliga gärningar som han är medskyldig till Tjeckoslovakien, Polen, Brott mot Versaillesfördraget o.s.v.

Mvh Ola Jönsson





[/quote]

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hess, galen utopist eller hemlig emissarie

Inlägg av Patrik » 7 juni 2002, 08:19

mrsund skrev:Jag vet som sagt inte om han var galen eller inte men han har skildrats som det i t.ex. den senaste filmen om nürnbergrättegången, sen om han spelar dum eller inte spelar ingen roll i skuldfrågan tycker jag.
Ja det är ju hemskt säker källa - en hollywood film om Nürnbergrättegångarna.
Att Hess innan rättegångarna redan suttit i fängelse, avskuren från omvärlden under lång tid redan innan rättegångarna, samt att han troligen insett att hans försök misslyckats lär rimligen ha inneburit stor psykisk påfrestning.
Att Hess säkerligen var psykiskt knäckt vid tiden för Nürnbergrättegångarna är väl ingen underdrift vilket troligen förklarar hans uppträdande under denna.
Och även om han inte är förespråkare för att starta krig mot väst så finns det som du sa ett antal andra otrevliga gärningar som han är medskyldig till Tjeckoslovakien, Polen, Brott mot Versaillesfördraget o.s.v.
På vilket sätt är brott Versaillefördraget otrevligt? Jag anser däremot att Versaillefördraget i sig Versaillefördraget på vissa punkter brottsligt om inte annat en perfekt grogrund för framtida konflikter, vilket även framfördes som kritik av samtida politiker som t.ex. Woodrow Wilson som förordade en annan lösning.

När vi ändå är inne på Tjeckoslovakien så anser jag att den största skurken i det spel som utspelades i samband med 1) Tjeckoslovakiens delande och 2) dess likvidation inte är Tyskland - utan Frankrike och Storbritannien.
Dessa båda länder uppvisade dessutom ett extremt stort mått av förakt för tjeckerna och för alla andra för den delen när man vägrade landets representatner att ens deltaga i den konferans där landets öde avgjordes!

När det gäller delaktig skuld, vad ska man då kalla omvärldens brist på intresse för vad som hände i tyskland före och under kriget?
Vem skapade möjlighet för Hitler och hans gelikar att överhuvudtaget starta konflikten, och vem gjorde absolut ingenting förrän de (alldeles försent) insåg att de själva var hotade...

Tyvärr MrSund och ehrborn är inte världen svart och vit som ni verkar vill ha den till.

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Re: Hess, galen utopist eller hemlig emissarie

Inlägg av ehrnborn » 7 juni 2002, 08:25

Patrik skrev:Tyvärr MrSund och ehrborn är inte världen svart och vit som ni verkar vill ha den till.
Patrik

ehrnborn, inte ehrborn.
Har du något bevis för att jag vill ha världen svart och vit?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Hess, galen utopist eller hemlig emissarie

Inlägg av mrsund » 7 juni 2002, 11:56

Patrik skrev:
Ja det är ju hemskt säker källa - en hollywood film om Nürnbergrättegångarna.
:lol:

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Hess, galen utopist eller hemlig emissarie

Inlägg av mrsund » 7 juni 2002, 12:14

[quote="Patrik

På vilket sätt är brott Versaillefördraget otrevligt? Jag anser däremot att Versaillefördraget i sig Versaillefördraget på vissa punkter brottsligt om inte annat en perfekt grogrund för framtida konflikter, vilket även framfördes som kritik av samtida politiker som t.ex. Woodrow Wilson som förordade en annan lösning.

När vi ändå är inne på Tjeckoslovakien så anser jag att den största skurken i det spel som utspelades i samband med 1) Tjeckoslovakiens delande och 2) dess likvidation inte är Tyskland - utan Frankrike och Storbritannien.
Dessa båda länder uppvisade dessutom ett extremt stort mått av förakt för tjeckerna och för alla andra för den delen när man vägrade landets representatner att ens deltaga i den konferans där landets öde avgjordes!

När det gäller delaktig skuld, vad ska man då kalla omvärldens brist på intresse för vad som hände i tyskland före och under kriget?
Vem skapade möjlighet för Hitler och hans gelikar att överhuvudtaget starta konflikten, och vem gjorde absolut ingenting förrän de (alldeles försent) insåg att de själva var hotade...

Tyvärr MrSund och ehrborn är inte världen svart och vit som ni verkar vill ha den till.[/quote]



Att Versailles inte hindrar nya krig är solklart.

Och den största skurken är de som tar den största tuggan i Tjeckoslovakiens fall självklart Tyskland.

Omvärldens skuld, tja då är vi inne på det igen ledsen Andreas du är skyldig :wink:

Mvh ola

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Kollektiva skulden Pa Topparna

Inlägg av varjag » 7 juni 2002, 13:50

MrSund forfaktar ett modernt 'rattspatos' som i humanitetens tecken,har
mycket for sig.Det farliga,med att fastslaa 'principer' och 'prejudikat' i
s.k. rattegaangar - ar att principerna och prejudikaten studsar tillbaka
efter mycket laang tid.I studsen, stanker skiten ofta paa f.d. segrare.
Som finner det mycket svaart, att uppehaalla 'principerna' under verk-
lighetens tryck.
Konsekvensen av MrSund's pladering - ar att General Westmoreland
skulle ha hangts - for My Lai-massakern.Han var overbefalhavare,han
SKULLE ha vetat vad som hande bland truppen.HAN,var ansvarig.
DET 'bevisades' i Nurnberg.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Kollektiva skulden Pa Topparna

Inlägg av mrsund » 7 juni 2002, 13:58

varjag skrev: Konsekvensen av MrSund's pladering - ar att General Westmoreland
skulle ha hangts - for My Lai-massakern.Han var overbefalhavare,han
SKULLE ha vetat vad som hande bland truppen.HAN,var ansvarig.
DET 'bevisades' i Nurnberg.

Tja om världen nu hade varit svart och vit så borde han blivit det, men jag håller med det funkar inte så i vår värld.

Det är tragiskt eller hur ? Det var ju meningen att ww1 skulle vara det sista kriget, att ww2 skulle vara det sista kriget och att vi skulle få en finfin världsordning efter Gulfkriget.
Jodå jag vet att världen är sån!
Men jag tycker fortfarande att Hess och resten av gänget är skyldiga.

Mvh Ola

Skriv svar