Gengasen

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Pumpkin
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2002, 01:13
Ort: Sverige

Gengasen

Inlägg av Pumpkin » 26 april 2002, 16:59

Hur fungerade det att köra bil på gengas? Var det bara ett komplement till bensin, eller kunde man köra på ENBART gengas?

Jag förstår att det fanns problem med minskad effekt, ökat slitage och omständigt underhåll. Men om man kunde köra på enbart gengas (träkol eller kottar!), så borde axelmakternas oljebrist inte ha varit alls så viktig. Oljan behövde alltså bara täcka behovet av fordon i stridssituationer, där prestanda verkligen spelar roll?

Körde man stridsvagnar på gengas? Fartyg? Transportflygplan?!

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Gengas

Inlägg av Mats » 26 april 2002, 17:12

Hur fungerade det att köra bil på gengas?
Hittade detta:

I praktiken så är det ingen större skillnad från körning med vanlig bil men lite småtricks rekommenderas ändå. Man bör växla i tid för att hålla motorn på "högsta möjliga varvantal" och då och då prova luftspjällets inställning. Den riktiga inställningen är lätt att hitta eftersom motorn drar märkbart bättre vid rätt inställning. Om motorn får för mycket luft så börjar den spotta och om den får förlite så blir effekten lägre, dessutom så ökar vedåtgången. Dessutom så bör man vid körning i långa utförslut tänka på att stänga luftspjället och ge lite gas, dock icke fullgas, för att hålla temperaturen i generatorn vid sin optimala arbetstemperatur. Vid påfyllning av ved så får man passa sig eftersom generatorn kan baktända när man öppnar locket, och om man inte ser till att stänga ordentligt eftersig så kan tjuvluft intränga och en "lättare explosion" kan uppstå.
Om motorn oavsiktligt stannar så kan man få problem med att starta den igen eftersom ett övertryck kan uppstå i generatorn. Detta kan avhjälpas genom att öppna fläktspjället några sekunder och släppa ut övertrycket och om möjligt låta motorn gå någon minut och låta systemet stabilisera sig innan man börjar köra igen. Efter att ha stannat motorn så bör man, oavsett längden på uppehållet, låta fläkten gå och "dra" igång fyren innan man startar motorn.
Körde man stridsvagnar på gengas? Fartyg? Transportflygplan?!
Jag vet att det fanns båtar, traktorer och grävmaskiner som gick på gengas i alla fall.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 26 april 2002, 18:24

Såvitt jag har begripit det så gick i princip hela tyskland på kol.

Alla strategiska transporter gick på järnväg eller flodpråm. Elkraft kom från koleldade kraftverk.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 26 april 2002, 18:45

El-kraften kom även från stora vattenkraft och dom syntetiska fabrikerna tillverkade bensin till armén. Det var nog mer dom civila bilarna som gick på gengas!

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Gengas

Inlägg av Private Snafu » 29 april 2002, 09:25

Jämfört med vanlig soppa så har man en ganska stor effektminskning på gengas. Tror jag har läst att den var så stor som 30%

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 29 april 2002, 15:08

Gengas är dessutom extremt giftigt, vilket gör att man bör vara väldigt försiktig vid gengastillverkning. Det häde inte helt sällan att folk dog av gengasförgiftning.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

En 'modernare' Gengas

Inlägg av varjag » 4 maj 2002, 12:49

Jag har bestamt last naagonstans att naagon instans i Sverige saa sent
som paa 60-70 - talen, fortfarande experimenterade med gengasdrift
i en betydligt modernare tappning och avsett for mera moderna motorer
an de som anvandes under kriget.
Eftersom alla utan undantag - blev intresserade av mojligheten att kora
bil paa naagra sackar knubbved av bjork - istallet for att betala bensin-
skatt - blev det valdigt tyst om saken snabbt.
Vet ngn paa forumet - vilka resultat som ernaaddes och om kanske rent
av i arkiven finns begravt hemligheten om hur man kan aaka paa spis-
ved istallet for ESSO?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 4 maj 2002, 23:29

Det finns ett flertal gamla klurgubbar som kör på gengas. Problemet med gengasen är väl egentligen inte effektbortfallet utan den korta räckvidden 4-10 mil, sedan måste man fylla på med bränsle.

Alexmcfire
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 april 2002, 01:53
Ort: Kalkatraz

Kolla på....

Inlägg av Alexmcfire » 5 maj 2002, 14:30


Skriv svar