Hess på flygtur

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Hess på flygtur

Inlägg av Mille1 » 26 april 2002, 09:57

När man läser böcker där Hess näms så är det ofta hans (klena) intelligens som näms. Nu försvann han ur WWII scenen på ett ganska tidigt stadium i och med sin flygtur till England.

I flera böcker så näms det att flygresan berodde dels på en önskan att få fred med England men mest på att han, mer och mer började hamn i skymundan och få mindre upmärksamhet från Hitler. Flygresan var ett sätt för Hess att åter återerövra Hitlers gunst.

Enligt boken Uppdrag i det blå (James Douglas-Hamilton) så ska Hitler efter en Middag hos Familjen Hess ha utryckt sitt missnöje och bestämt att Hess inte skulle bli hans arvtagare då Hess hem hade uppvisat brist på sinne för konst och kultur..

Till skillnad till Speer så var Hess ingen organisatör och överlämnade ofta arbeten till andra . Han var lojal men inte ärelysten. Borman tex som många gånger lät andra göra jobbet men tog alltid åt sig äran själv.

Det kan vara en orsak till att Hess hamnade i skymundan. Det var svårt att mäta sig med Borman,Himmler och Ribbentrop och även Göring.

Frågan är . Berodde Hess flyresa på inflytande på Hitler? Ville han hamna i Historieböckerna? eller Vad var den igentliga orsaken till resan?

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 26 april 2002, 10:29

Ribbentrop behövde han inte mäta sig med, Hitler hade inga föreställningar om den mannen. Göring däremot var svår att mäta sig med.

Hitler skall ha sagt att Hess aldrig kunde bli Führer då han saknade konstnärligt sinne ja, min uppfattning av Hess är att han inte var en ledare utan en lojal undersåt. Bra val av Hitler som inte ville ha konkurrens på det området.

Varför han flög kan jag inte svar på och jag misstänker att få vet det.

Mvh
/Johan

Skriv svar