Sudettyskarna

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: [b]TACK![/b]

Inlägg av Lindir » 26 april 2002, 01:46

Pirre skrev:Andreas, du sa att artiklarna var hämtade ur "Die Kronen Zeitung" - vad för slags tidning är detta, en österrikisk DN/SvD?
Mer om Kronen Zeitung.

Österrike har en något egenartad dagspressituation. Först och främst finns där bara 17 dagstidningar, vilket är väldigt få för att vara en modern demokrati. Sverige har t ex flera gånger fler (jag har inga aktuella siffror, men jag kommer på betydligt fler än 17 bara på minnet). Detta gör att de tidningar som finns får en väldigt stor genomslagskraft. Kronen Zeitung har en upplaga på drygt 1 miljon, av hela dagspressens 3 miljoner. Tillsammans med Täglich Alles (ca 1/2 miljon), har den studerats i en avhandling av Elisabeth Stúr, journalist och forskare vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation, som liknar dessa båda ledande, högerpopulistiska, tidningar vid Hänt i Veckan, vad gäller snuttifierning av nyhetsskrivning, och stor mängd skvaller, matrecept och kändisreportage. Det faktum att de på sin nätupplaga enbart koncentrerat sig på det veckotidningsartade kan man ju tycka vara ett oroande tecken.

Det är mycket möjligt att KZ i Österrike anses vara en respektabel tidning, men jag vill ändå komplettera bilden med några citat från en artikel ur Financial Times (som knappast kan beskyllas för att "ligga på vänsterkanten") om Kronen Zeitung, och som tycks motsvara ungefär den internationella bilden av tidningen:
HANS DICHAND: Controversial voice of media
by Eric Frey

Austria has the newspaper with the largest readership in the world in relation to its population. The Kronen-Zeitung, a mass-market tabloid, is read every day by 42 per cent of Austrians, and, amazingly, this share is still growing.

The paper is popular among blue collar workers and managers alike: it is read by senior citizens and students, in urban areas and the countryside. Its circulation is about one million a day.

From the outside, the success of the Kronen-Zeitung is hard to comprehend. Compared to Germany's Bild or Britain's Sun, the Krone is often conventional and even old-fashioned. True, it features a nude model on page five and is strong on crime and gory stories, but it mostly carries stories from every-day life and information that readers can use. What makes the Krone exceptional is the ability of its long-time owner and publisher, Hans Dichand, to read the public mood and sometimes shape it according to his own preconceptions.

In recent years, this has made the Krone a loud voice against immigration, minorities and social liberalism which helped the rise of the far-right Freedom party of Jörg Haider.

And given Austria's longstanding tradition of anti-semitism, the Krone often finds itself under criticism for fostering anti-Jewish sentiments itself. In the 1970s, it published an extensive series by a right-wing journalist about the "Jews in Austria", which suggested that Jews were responsible for their persecution.

When former UN secretary-general and then presidential candidate, Kurt Waldheim, was accused of lying about his role as a German officer in the Balkans during the second world war, the Krone spearheaded a nationalistic backlash against what was depicted as a slanderous foreign campaign against Mr Waldheim and the Austrian people.

The daily "Staberl" column of the Krone's most prominent writer, Richard Nimmerrichter, often appears to minimise the Holocaust and the responsibility of Austrians for the crimes against the Jews.

The Krone also tends to whip up emotions against the substantial foreign population in Austria and has often used racist language to depict Africans as drug dealers and criminals. Political leaders who fight for tolerance and cultural diversity get ruthlessly attacked in the tabloid paper.

[...]

The Krone strongly campaigned for Austria's entry into the European Union before the referendum in 1994, even though many of the paper's readers were outright sceptical. The newspaper also wrote in favour of monetary union and has generally taken the side of the governing coalition of Chancellor Viktor Klima. At the same time, its often crude messages usually resemble those of Mr Haider.

[...]

For Mr Klima, the Krone's support carried a price. Particularly on immigration policy and on cultural affairs, his government often appeared to fulfill Mr Dichand's demands. This has made many intellectuals turn away from the Social Democrats and may have weakened the party's resistance against Mr Haider's rhetoric.

Mr Dichand, a passionate art collector, himself denies any political schemes or influence. The Krone just writes what people like to read, he says. Profit-making has certainly been the overriding motive ever since Mr Dichand founded the Kronen-Zeitung with the help of trade union funds.

Before that, he was one of those young journalists who, after 1945, stepped into the void left by the destruction of Jewish intellectual life and the ban on many war-time journalists who had been close to the Nazi regime. He quickly rose up the career ladder, became editor-in-chief, first, of Kleine Zeitung, a regional paper in southern Austria, and later of Kurier, a large Vienna daily. But only the Kronen-Zeitung gave him the chance to realise his enterpreneurial goals.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: [b]TACK![/b]

Inlägg av Lindir » 26 april 2002, 02:07

Lindir skrev:
Det är mycket möjligt att KZ i Österrike anses vara en respektabel tidning, men jag vill ändå komplettera bilden med några citat från en artikel ur Financial Times (som knappast kan beskyllas för att "ligga på vänsterkanten") om Kronen Zeitung, och som tycks motsvara ungefär den internationella bilden av tidningen:
Detta betyder nu inte att jag vänder mig emot huvuddragen av historieskivningen i KZ:s artiklar ovan. Däremot kan de tyckas verka något enkelspårigt sensationalistiska och revanschistiska. Med tanke på den hårda stämning som råder mellan tjeckerna och österrikare kan man frukta att österrikarna inte är fullt öppna för att sätta sig in i varför tjeckerna gjorde som de gjorde (och vice versa, förstås). Det var ju inte direkt någon blixt från en klar himmel ...

Detta är naturligtvis heller inte menat som något försvar för fördrivningen av sudettyskarna - i själva verket håller jag med om att det är (kulmen på) en av Europas stora tragedier - upplösningen av den synnerligen högtstående böhmiska (tysk-tjeckisk-judiska, m m) kulturen, som genom sin särpräglade blandning av impulser från olika folkslag var grogrund för en enastående kultur, med Kafka, Rilke, Mahler och Freud som några av de största namnen. Och på något sätt verkar det som om den ena rensningen ledde till den andra, från Hitlers bortjagande av tyskar med fel (=vänster) åsikter, och rensning på judar, zigenare, etc, till äntligen fria tjeckers (i den mån man är fri under Stalin ...) fortsatta rensning på tyskar, ungrare, etc. Kvar har vi en fattig monokultur (inget ont om den tjeckiska kulturen, den är visserligen både rik och intressant, men ingenting i jämförelse med vad den var, och fortfarande kunnat vara, när den fick impulser från judisk, tysk, etc kultur).

Däremot måste man, som alltid, se flera sidor av frågan. Hur resonerar t ex tjeckerna idag. Såvitt jag har förstått har de Benesdekret som gäller sudettyskarna ingen praktisk betydelse idag, och flera tjeckiska politiker har sagt att man kunde, eller rent av borde, avskaffa dem. Däremot tycks de känna sig stötta över det aggressiva sätt som frågan har drivits från österrikiskt håll, och vill måhända inte ge efter för ett enligt dem obefogat ultimatum. Jag tror att sakfrågan i sig anses tämligen inaktuell, men att principen (symbolfrågan) att råda över sin egen konstitution är viktigare (efter att ha tryckts ned av, i tur och ordning, österrikiska kejsardömet, (fri parentes), nazi-Tyskland, och sedan Sovjetmakten. Jag tolkar deras motstånd nu som ett desperat behov hos tjeckerna att rå sitt eget hus, vilket ju också har till följd att EU-motståndet åter ökar i Tjeckien. Förhoppningsvis ger mitt fortsatta sökande efter tjeckernas reaktioner litet mer kött på benen. Jag jobbar på saken ...

Här är för övrigt en svensk (sudetättad) hemsida om Sudettysklands öde, med ett flertal bra länkar: http://hem.passagen.se/gungob/page2.html

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 26 april 2002, 10:20

Såvitt jag har förstått har de Benesdekret som gäller sudettyskarna ingen praktisk betydelse idag
Upplys gärna mig om vilka som har betydelse och inte......
och flera tjeckiska politiker har sagt att man kunde, eller rent av borde, avskaffa dem
Vilka?
Däremot tycks de känna sig stötta över det aggressiva sätt som frågan har drivits från österrikiskt håll, och vill måhända inte ge efter för ett enligt dem obefogat ultimatum.
Jag skall berätta vad de är rädda för. Om dekreten avskaffas öppnar det vägen för skadeståndskrav och återlämnande av mark.

Lindir! Du bortser från att Tjeckoslovakien var en självständig stat under mellankrigstiden, och att trots att de skrivit under dokument angående minoriteters rättigheter i NF så följdes inte dessa.

Mvh
/Johan

PS. Det är strålande att se människor se igenom fingrarna med sådan lagstiftning. Kanske du är öppen för liknande lagar i Sverige? DS.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 26 april 2002, 11:52

Alla,

J von B skrev:Han hävdade att Benes-dekreten inte var "bindande" längre......
Bullshit och förbannad lögn fran Verhuegen!

Till alla,

Benesdekreten är fortfarande bindande!

I) Österrikarna har ingen laglig chans att få sina konfiskerade gårdar, ägodelar och våningar tillbaka, så länge dekreten är inskivna i grundlagen.

II) Österrikarna kan inte stämma den Tjeckiska staten för de brott som den begick, så länge dessa dekret är verksamma.

III) Många av tjeckiens lagar bygger pa dessa dekret och man måste mer eller mindre ändra grundlagen i landet för att få bort dessa.

IV) Tjeckien är mycket, mycket rädda för att bli stämda på miljardbelopp från de över-, och efterlevande sudetentyskarna och ungrarna.



Lindr,

Det är klart att "Financial Times" skall lägga sig i och leka "Besserwisser". De borde först och främst kolla upp "CNN"!

Die Kronen Zeitung är inte som Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), men inte heller som den tyska Die Bild Zeitung, eller som de brittiska skvallertidningarna (the Sun).

Täglich Alles är nedlagd sedan två år tillbaka.

Die Kronen Zeitung är En tidning som Svd, men med mer opolitiska och neutrala nyheter. Jag anser inte att Die Kronen Zeitung skulle vara en "skvallertidning". Men det är ju klart, skriver man objektivt och neutralt om en viss Jörg Haider, så blir man ofta stämplad som medhjälpare eller sympaisant i många läger. Bla från dem på vänsterkanten.
In recent years, this has made the Krone a loud voice against immigration, minorities and social liberalism which helped the rise of the far-right Freedom party of Jörg Haider.
Bullshit! Men, som sagt, i Österrike kör man med korten pa bordet. Mördare, våldtäksmän, bedragre, pedofiler, knarklangare etc. kommer med i tidningen med foto och fullständigt namn. Inländare eller invandrare - Alla!

Dvs, om det nu finns ett drogsyndikat från västafrika i Wien, så skriver de detta utan försköningar och undanflykter. Om en inhemsk man nu har våldtagit tre tjejer, så skriver de även detta utan försköningar och undanflykter.

Med "Die Krone Zeitungs rasistiska" tidningsartilkar, så menar väl kritikerna de artiklar som tidningen har skrivit om hur det är möjligt att vissa invandrare, efter 30 år i landet, fortfarande inte kan skilja på räkningar och reklam, inte kan göra sig förstadda i dagligt tal eller hitta den sökta maten i livsmedelsbutikerna?

Tidnigen skrev och debatterade över vissa möjliga orsaker till detta. Fel på integrationspolitiken? Vill inte alla anpassa sig? Hur kan man åtgärda detta? Mer och bättre tyskakurser?

Denna debatt skulle väl troligtvis vara omöjlig i tidningarna i det "korrekta Sverige"?

Man ser ofta i den svenska journalistiken att man blundar eller förskönar obekväma nyheter. Här nere har de ett annat koncept. De vet att befolkningen INTE är dumma i huvudet, utan försöker ta tag i problemen direkt när de uppstår. Detta torde vara konceptet från Die Kronen Zeitung.

Det är ocksa mycket intressant att påpeka att efter det att ÖVP och FPÖ bildade regering, så har det kommit ut två (2) nya politiska veckomagasin (News och Format) som har i uppgift att kritisera, eller bättre, rota fram "skandaler" fran regeringens sida. Dessa tidningar får bidrag i miljonklassen fran SPÖ och de Gröna och även (nästan) gratis reklam i det rödstyrda ORF (SVT).

Till slut vill jag bara säga att den etniska konflikten mellan österrikare och tjecker började runt 1900, då nationalismen blomstrade här i trakterna. Sedan dess har det varit ett spänt läge mellan dessa båda folksgrupper (och även mellan tjecker - slovaker och tjecker-ungrare). Man måste se hela historien för att kunna bilda sig en uppfattning om detta "hat" mellan folksgrupperna. Tjeckerna säger att utdrivningen var en hämd för Lidice, men vad skall da österrikerna säga? Att naziterrorn var en hämd för det förtryck som sudetentyskarna fick ta emot mellan 1918 - 1938?

Ok, nu i sommar kommer det attt smälla till rejält här nere. Tjeckien har val och efter detta val kommer offensiven från ÖVP och FPÖ att ta sin början. Avskaffas inte Benes-dekreten så kommer Österrike tvärsäkert att lägga in ett VETO, utan om eller men!

Lägger inte Tjeckien ned sitt gammla och förfallna öststatskärnkraftverk i Temelin (som ligger precis vid gränsen till Österrike och har blivit avstängt ca 60 ggr pa två år pga "tekniska fel"), så kommer det även här att komma ett tvärsäkert VETO från regeringens sida.

Och det bästa är att dessa två länder kommer att spela i samma grupp i EM-kvalifikationen i fotboll i höst :wink:

Frågor?

Mvh Andreas Wien
Senast redigerad av 2 Andreas Wien, redigerad totalt 19 gång.

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 mars 2002, 19:35
Ort: Reichsgau Niederdonau

Inlägg av Ostmark » 26 april 2002, 13:25

Andreas Wien skrev:
Frågor?

Mvh Andreas Wien
Tycker du summerade det hela mycket bra. En eloge till dig!

En liten fråga bara, samarbetet mellan ÖVP/FPÖ och dess gelikar i Bayern, München - gällande frågan om Sudettyskarna, sträcker den sig bara på "gräsrotsnivå" eller bedriver dom dessa frågor öppet tillsammans över gränsen? Hur är samarbetet mellan dessa två nämda grupper och Ungerns inblandning gentemot Benes-dekretet - Går samarbetet bra?
Andreas Wien skrev:
Och det bästa är att dessa två länder kommer att spela i samma grupp i EM-kvalifikationen i fotboll i höst :wink:

Mvh Andreas Wien
Och vi vet ju båda vilka som kommer stå som segrare.. :D :lol:
Senast redigerad av 2 Ostmark, redigerad totalt 26 gång.
Mvh
Ostmark

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 26 april 2002, 13:39

Andreas Wien skrev:Och det bästa är att dessa två länder kommer att spela i samma grupp i EM-kvalifikationen i fotboll i höst
*hehehe*[/quote]

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 26 april 2002, 17:10

jag skrev:Såvitt jag har förstått har de Benesdekret som gäller sudettyskarna ingen praktisk betydelse idag
Litet slarvigt formulerat mitt i natten - vad jag menar är inte att jag ser det så, utan att det har hävdats från tjeckiskt håll. Exempelvis sade den tjeckiske premiärministern Milos Zeman vid sitt besök i Bonn 8 mars 1999 att dekreten var "erloschen", dvs hade "upphört", antagligen menade han att de upphört ha praktisk betydelse.
J von B skrev:Lindir! Du bortser från att Tjeckoslovakien var en självständig stat under mellankrigstiden, och att trots att de skrivit under dokument angående minoriteters rättigheter i NF så följdes inte dessa.
Javisst, precis som jag bortser från det mesta, eftersom jag inte har försökt ge någon heltäckande bild av tjeckisk 1900-talshistoria. Hur menar du för övrigt att det kommer in i bilden?
J von B skrev:PS. Det är strålande att se människor se igenom fingrarna med sådan lagstiftning. Kanske du är öppen för liknande lagar i Sverige? DS.
Naturligtvis inte, lika litet som jag stöder "liknande lagar" i Tjekoslovakien 1945/46, Tjeckien 2002, Tredje Riket, eller någon annanstans. Och hade du läst mitt inlägg ordentligt hade du inte sett mig antyda något sådant heller.

Mad Hatter
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:54

Inlägg av Mad Hatter » 26 april 2002, 23:40

Andreas Wien,

Den enda tidningsartikel jag har sett som skriver om sudettyskarna och Benesdekreten var en liten artikel längst ner i vänstra hörnet på sidan 20 i DN i torsdags.

På det gamla forumet frågade du om vi gymnasiestudenter kunde fråga våra historielärare ifall de kände till detta. Jag skulle fråga efter hennes snabbgenomgång av andra världskriget, men när hon påstod att vändpunkterna Stalingrad och El Alamein var runt år 41/42 och jag var tvungen att rätta henne, struntade jag i det. Det kändes totalt onödigt.

För övrigt vill jag tacka dig för en fortsatt rapportering om händelserna i syd.

Mvh
William Blomström

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 27 april 2002, 00:02

Andreas!

"Chancellor Schuessel's People's Party, have already said quite clearly that Austria will not seek to block Czech entry to the EU over the Benes decrees."

-Radio Prag

Kommentar?

Har du dekreten i ett civiliserat språk dvs: Tyska eller Engelska?

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 27 april 2002, 11:45

J von B och alla intresserade,

Denna fraga är mycket het just nu. Jag skall ta och ge en mycket kort sammanfattning hur de olika partierna star i fragorna Benes-Dekreten och kärnkraftverket Temelin.

Jag börjar hos det vänstra lägret:

Die Grünen:
Benes-Dekreten:
Historia är historia och Österrike har ingen rätt att blanda sig i suveräna Tjeckiens inrikespolitik. Benesdekreten skall ej vara en stolpersten för Tjeckiens EU-inträde som är mycket viktig för hela regionen och Europa.

Temelin:
Kärnkraftverket skall stängas, men först efter Tjeckiens EU-inträde och tidigast när Tjeckien har hittat ett annat alternativ. Ett bidrag pa 30 miljoner Euro skall skänkas till Tjeckien som hjälp att kunna finansera nedstängningen. Kärnkraftverket är ingen direkt säkerhetsrisiko i regionen. Inga garantier för en eventuell stängning är nödvändiga i förhand fraan den tjeckiska regeringen.


SPÖ
Benesdekreten:
De är oförenliga med EU-rätten och strider mot de mänskliga rättigheterna. Avaktning fram till det tjeckiska valet i sommar, da SPÖ kommer att ta ställning i fragan. Dekreten torde dock inte hindra Tjeckien att komma med i EU. Ett VETO fran regeringens sida kommer inte att understödjas av SPÖ. En officiell ursäkt utan nagra krav pa ersättning fran den tjeckiska staten är malet.

Temelin:
Nedläggning av kärnkraftverket är ett maste. Fragan är bara när och hur? Efter Tjeckiens EU-inträde finns det en möjlighet, med hjälp av EU´s fonder. Ingen (importerad) ström fran Temelin till Österrike är "nödvändig". En officiell avveklingsplan är önskvärd.

FPÖ
Benes-Dekreten:
En skandal att ett europeiskt land fortfarande har lagar som diskiminerar vissa etniska grupper i landet (sudetentyskar och ungrare) och som inte hör hemma hos en EU-kandidat ar 2002. Dessa dekret maste fördömmas, ursäktas och avskaffas, och en fond skall upprättas för att de drabbade som fortfarande är i livet skall kunna fa en ersättning. Dekreten strider mot de mänskliga rättigheterna och med dessa dekret kommer Tjeckien INTE att kunna ga med i EU. Ett VETO kommer att komma fran FPÖ som även vill ha en folkomröstning i fragan.

Temelin:
60 störfall under de sista tva aren och de 48 allvarliga brister som kärnkraftverket innehar och som maste atgärdas snarast för att komma upp i en "godtagbar västeuropeisk standard". Enligt EUs utsända experter är kärnkraftverket "en tickande bomb" och detta är en grund nog för att stänga kärnkraftverket snarast, som Tjeckien ända inte behöver, eftersom de har ett överflöd av elekticitet i landet. En allvarligare olycka och ca 40% av Österrike maste utrymmas, bla Niederösterreich, Oberösterreich, delar av Salzburg och hela Wien. Vem tar ansvaret om detta händer? Även här folkomröstning i fragan! Om folket vill - VETO!

ÖVP:
Benesdekreten:
Ej förenliga med Europisk lag och hör ej hemma hos en EU-kandidat. Bör avskaffas och ursäktas. Tjeckien skall ej ta sig med dessa dekret in i EU, efteresom de mänskliga rättigheterna underbyggs. Tyskland och Österrike har gjort upp med sitt förflutna med diverse fonder, betalningar och ursäkter. Nu maste även alla andra länder gjöra upp med sin historia. Tjeckien kan inte ha dessa dekret kvar om de är i EU. ÖVP tar ställning i fragan först efter Tjeckiens val i sommar. I nuläget dock inget VETO, men det kan tänkas som en sista lösning/utväg. Avvaktar en eventuell folkomröstning i fragan och/eller hur befolkningen star i fragan i höst. Hoppas pa att den "nya" tjeckiska regeringen tar sitt förnuft till fanga. Zeman (han som föresprakar dekreten) kommer ända att sluta sin politiska bana. "Hellre förhandlingar än VETO-hot"

Temelin:
Skandal att partierna inte har gjort mer i fragan än de har gjort tilldags dato. En protestlista med över 1 miljon namntäckningar mot kärnkraftverket har ignorerats av oppositionen. Bara Tidsfraga innan en allvarlig olycka kommer att ske. Finansiell hjälp till Tjeckien om de stänger kärnkraftverket omedelbart. Inget EU-inträde med denna kärnkraftverkstandard. Förhandlingar är lösningen. Inväntar med förhandlingar fram tills efter det tjeckiska valet i sommar. En officiell avveklingsplan är ett maste!

---------

Ok, det är bara mitt ställningstagande och min bild av det hela som jag har fatt som medborgare genom olika massmedia och Tv-debatter, som jag med stort intresse följer.

En direktsänd debatt i tv är nästan det "roligaste" som finns i Österrike. Det är inte sa "civiliserat" som i Sverige där alla star och haller med varandra eller att nagon ibland kommer med en besk kommentar. Här nere far de titt som tätt utrymma parlamentet pga hetsk stämmning och att ingen följer turordningen i heta och känslaladdade debatter, utan alla star och skriker pa varandra och kallar vissa för (mindre smickrande) djurnamn och titlar ;)

Ett mycket aktuellt exempel:

Lördagen den 13:e april, sa var det demonstrationer i Wien. En grupp pa ca 3 000 anarkister och vänstergrupperingar (demonstranter typ göteborgskravallerna) skulle demonstrera FÖR den nyupprättade Wehrmachtutställningen (som sist fick stängas pga av falska foton etc) och som "belyser Wehrmachts brott" under kriget. De skulle halla till pa Mariahilferstrasse, dvs inte langt bort fran Heldenplats.

Samtidigt hade en högerextremistik grupp (ca 200 personer) fatt tillstand att halla en motdemostration pa Heldenplats (av alla platser!).

Allt urartade naturligtvis! Vänsterdemonstranterna gick mot Heldenplats "för att göra upp med fascisterna"! Det hela slutade med att ca 800 poliser fick bilda "vägg" mellan grupperna och de fick ta emot flygande gatustenar, järnrör och diverse skrot fran den vänstra flygeln. Högerextremisterna sag att de var underlägsna till antalet och vandrade bort genom stadens turiststrak skrikande "Sieg Heil" inför alla turister!

33 poliser blev skadade, bla brutna den, skallfrakturer etc. Polisen kom sedan med vattenkanoner och targas och redde upp det hela. Vad polsen alltid gör vid upplopp är att de tar och filmar upploppsmakarna. Gissa om förvaning när man sedan pa videobandet ser tva parlamentsmedlammar fran De Gröna star och klastar gatustenar och sedan kommer i slagsmal med polisen.

Detta diskuteras det i dagarna. De gröna säger att de har gjort sin moraliska plikt mot fascismen. SPÖ vill inte ha ett sadant parti som parter, men fördömmer samtidigt inrikesministern som tillät en högerextremistisk demonstration pa Heldenplats och lät dessa demonstranter vandra iväg ensamma, utan poliseskort, "grölande" genom Wiens centrum inför alla förstummande turister.

ÖVP och FPÖ, säger att vald aldrig kan accepteras och dessa tva parlamentsledamöter skall lämmna sina uppdrag och straffas. De Gröna finanserar även dessa vänstergrupperingar och uppmanar till vald mot ordningsmakten och regeringen hävdar ÖVP och FPÖ. Även en starkt avstand mot neo-nazism och detta maste förhindras i framtiden.

Allt detta har lett till ett högt "Sieg Heil" rop i riksdagen (och som ledde till en anmalan för "Wiederbetätigung") av ex-finansministern Edlinger (SPÖ) och ca 5-6 avbrutna debatter i parlamentet, eftersom känslorna svallade över hos de inblandade parterna.

Igar kallade Westentaler (FPÖ) de gröna för "vänsterfascister" och att "de bäst hörde hemma i Nordkorea", vilket ledde till ett fruktansvärt brak och munhugg, dvs utrymning av parlamentet ;)

Cirkusen gar vidare! Lördagen den 8:e maj har 3 grupper anmält sitt intresse att demonstrera pa Heldenplats. Tva vänster och en högergrupp ;)

Ok, lite "Off-topic", men nu har ni lite mer "kött pa bena" hur stämmningen är i österrikisk politik för tillfället!

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 27 april 2002, 11:52

J von B,

Kolla pa den är länken och även under "länkar".

http://www.sudetenland.de.vu/

Dekret nummer 5, 12, 33 och 108 är intressanta för sudetentyskarna!

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 28 april 2002, 11:55

Tack Andreas för informationen, jag återkommer säkert med frågor rörande dekreten när jag studerat dem närmare.
Andreas Wien skrev:Gissa om förvaning när man sedan pa videobandet ser tva parlamentsmedlammar fran De Gröna star och klastar gatustenar och sedan kommer i slagsmal med polisen.
Ni hade inte möjligtvis Per Gahrton på besök och på film? :wink:

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 18 maj 2002, 15:35

Andreas!

Snubblade över den här officiella ståndpunkten på Tjeckiska utrikesdepartementets hemsida.

http://www.czechembassy.org/wwwo/mzv/de ... dj=2&amb=1

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 18 maj 2002, 18:10

Andreas!

Jag skulle vilja be dig om en björntjänst, nämligen att ge mig hyperlänkar till de österrikiska partiernas åsikter angående dekreten och Temelin som du sammanfattade tidigare. Jag har försökt hitta dem själv utan framgång.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 19 maj 2002, 17:18

The centre-right candidate in the German parliamentary elections, Edmund Stoiber, has urged the Czech Republic to repeal laws that led to the expulsion of three million ethnic Germans from Czechoslovakia after World War II.
Under the Benes decrees, the Germans were stripped of their citizenship, had property confiscated and were ordered out of Sudetenland, in what is now the Czech Republic.
Speaking in Nuremberg at the annual meeting of what are known as the Sudeten Germans, Mr Stoiber said anyone who defended expulsions and disenfranchisement from more than 57 years ago was not fit to call himself a European.
Mr. Stoiber, who is the regional prime minister of Bavaria where many of the Sudeten Germans settled, promised to press for the re-establishment of their rights if he wins the elections in September.

http://news.bbc.co.uk/hi/english/world/ ... 996417.stm

Skriv svar