Hitler igen!

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Hitler igen!

Inlägg av Martin Tunström » 19 april 2003, 16:54

Till vilken utsträckning var Hitler vegetarian, Albert Speer och många författare som skrivit en "Hitlerbok" skriver att han var vegetarian, men till vilken utsträckning?(åt han ägg osv.?) Vad jag vet så hånade han folk som åt kött.

Han[Hitler] oroade sig ständigt för att han skulle lägga på hullet: "En omöjlighet! Föreställ er mig springande omkring med tjock mage! Det voro politisk förintande!" Ofta kallade han då på betjänten för att försöka sätta stopp: "Ta med det där, är ni snäll! det smakar för bra." För övrigt hånade han ofta köttätare vid dessa tillfällen men försökte inte påverka mina åsikter. Han hade inte ens något emot en Steinhäger efter fet mat - även om han med självmedlidande påstod att det inte var nödvändigt för honom med den mat han åt. När det bjöds på köttbuljong kunnde jag lita på att han skulle tala om "likte". Till kräftor hade han en historia om en död mormoder på lager. Hon kastades i bäcken av sina efterlevande för att locka fram dessa djur. Och till ål berättade han att dessa bäst göddes och fångades med döda kattor.
Källa: Albert Speers memoarer, sidorna: 240-241.
Senast redigerad av 2 Martin Tunström, redigerad totalt 16 gång.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 16 augusti 2004, 04:05

Lite fler: (Härmar Battler nu)
Den lille Krümel lagade mat till hela säkerhetszonen arbetsstyrka. Han utfodrade nästan tvåhundra personer dagligen ur sina jättelika grytor. Det var inte konstigt att en sådan masskock som under
många år bara lagat mat till soldater inte brydde sig särskilt mycket om en vegeterians extravaganta nycker. Han hatade dessa köttföraktare av hela sitt hjärta, eller snarare så föraktade han dem. Men eftersom han även måste laga mat till Führern vare sig han ville det eller ej - det fanns ingen annan kock så långt ögat kunde nå och slutligen var Hitlers huvudpersonen - så bemödade han sig verkligen om att utarbeta en vegetarisk matsedel. Jag måste säga att Hitler i det här avseendet fann sig i en hel del, något som jag senare kunde fastställa vid måltiderna vid Berghof. han var mycket anspråklös och beskedlig i maten. Det var bara ibland som han beklagade sig över att hans kost var ganska långtråkig, att han alltid bara fick tillbehören utan köttet, så att det var precis som om något fattades. Krümel var av den åsikten att människan inte kan leva utan kött, och därför tillsatte han åtminstonde en skvätt köttbuljong eller lite grisfett i alla soppor och de flesta maträtter. För det mesta märkte Führern bedrägeriet, blev arg och påstod sedan naturligtvis att han fått ont i magen av det. Slutligen lät han Krümel bara tillaga välling, potatismos och allehanda rätter som garanterat tillretts utan animaliska beståndsdelar. Att hans matsedel därmed inte blev mer lockande och omväxlande kan man tänka sig.

Källa: "I Hitlers tjänst - Traudl Junge berättar om sitt liv", Sid 48
För övrigt försökte Führern under måltiden att inge köttätarna avsmak för maten. Han ville visserligen inte omvända
någon till att bli vegeterian, men han började plötsligt berättade hur vidrigt det går till i ett slakthus. "När högkvarteret var stationerat i Ukraina skulle mitt folk en gång inspektera det modernaste och största slakthuset där. Det var en helt mekaniserad fabrik, från grisar till korvar, bearbetning av ben, borst och hudar inbegripet. Allt var så rent och ordentligt, och vackra flickor stod i höga gummistövlar upp till vaderna i färskt blod. Trots det så mådde herrar köttätare illa, och många gick utan att ha sett allt. Något sådant kan inte hända mig. Jag kan utan vidare se på hur man drar upp morötter och potatis ur jorden, hämtar äggen i hönshuset och mjölkar korna.
Källa: "I Hitlers tjänst - Traudl Junge berättar om sitt liv", Sid 73

/Martin

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Re: Hitler igen!

Inlägg av Orlando » 16 augusti 2004, 15:00

Martin Tunström skrev:Vad jag vet så hånade han folk som åt kött och drack sodavatten till maten som hans dietkokerska hade lagat.
Varför skulle han håna folk som drack sodavatten? Vad var det för fel på hans kokerska?

Gramatiskt fel? Jag brukar inte anmärka på det men i detta fall så får meningen faktiskt en helt annan betydelse.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 16 augusti 2004, 15:06

Visst är det jag som skrivit fel i meningen, han själv drack sodavatten. :)

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 16 augusti 2004, 16:49

Monolog i Wolfsschanze den 11 november 1941 skrev:Kyrkorna har nu börjat sin vandring mot undergången. Det dröjer ännu några århundraden, sedan gör evolutionen det som revolutionen inte gjort. Varje vetenskapsman, som upptäcker något nytt hugger loss en bit av deras bas. Ofta beklagar man att man lever i en tid när man ännu inte vet hur den nya världen kommer se ut. Men sak kan jag säga alla köttätare: Den nya världen kommer vara vegetarisk!
Källa: Hitler i närbild, samtal, monologer och militärkonferenser under andra världskriget 1939 - 1945, sid: 76.

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 16 augusti 2004, 19:01

Vad jag ser så svarar du åtminstone delvis på din egen fråga.
Martin Tunström skrev: Jag kan utan vidare se på hur man drar upp morötter och potatis ur jorden, hämtar äggen i hönshuset och mjölkar korna.
/Martin

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 augusti 2004, 19:36

Hitler's asceticism played an important part in the image he projected over Germany. According to the widely believed legend, he neither smoked nor drank, nor did he eat meat or have anything to do with women. Only the first was true. He drank beer and diluted wine frequently, had a special fondness for Bavarian sausages and kept a mistress, Eva Braun. His asceticism was a fiction invented by Goebbels to emphasize his total dedication, his self-control, the distance that separated him from other men. By this outward show of asceticism, he could claim that he was dedicated to the service of his people.
Robert Payne i Hitler: The Life and Death of Adolph Hitler.

Fler underbyggda påståenden hittas enkelt nog, texempel här:

http://www.jewishveg.com/schwartz/revHitler.html

Så - vad ska man tro?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 16 augusti 2004, 19:52

Hexmaster,

Vad har Robert Payne för källa till det han säger? För övrigt tror jag på dem som levde kring han och åt med honom.

/Martin

Kompakt
Ny medlem

Inlägg av Kompakt » 16 augusti 2004, 19:59

Han var totalvegetarian så vitt jag vet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 augusti 2004, 20:13

Martin Tunström skrev: Vad har Robert Payne för källa till det han säger? För övrigt tror jag på dem som levde kring han och åt med honom.
Givetvis! Payne, hrrm, jag har inte läst honom själv, får bestämt ta och leta rätt på den där boken... Men att Hitler inte skulle ha varit vegetarian är åtminstone en tämligen spridd "sanning", om än inte lika spridd som att han skulle ha varit det.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 17 augusti 2004, 00:58

Den må vara hur spridd som helst...det är mig veterligen helt säkert att han var det och i såfall är det ingen "sanning" alls. Han fick en sjukdom i 15-16 års åldern, som troligen påverkade honom att inte äta kött. Senare lät han bli av övertgelse. Att han drank vin har jag heller aldrig stött på trots att jag läst en och annan boksida.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 17 augusti 2004, 09:16

Personligen skulle jag vara mycket tveksam till en sida som heter jewishveg.com om jag vill läsa sanningen om Hitlers kostvanor.

Samma sida försöker på andra ställen vinkla moseböckerna till att hävda att Gud vill att människan skall vara vegetarian.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 augusti 2004, 09:26

Orlando skrev:
Personligen skulle jag vara mycket tveksam till en sida som heter jewishveg.com om jag vill läsa sanningen om Hitlers veganami.
Det var den första länken jag fick i hastigheten, det finns fler och neutralare. Citatet från Dione Lucas har jag sett på andra ställen, och där står rentav att den pålitlige Speer nämner Hitlers förkärlek för bayersk korv, vilket ju står i strid med den uttalade vegetarianen i citatet ovan.

Är det möjligen så att Adolf var en lurifax även i detta sammanhang -- vegetarian av medicinska skäl, gör en dygd av nödvändigheten, men kan inte låta bli att hänge sig åt korv m.m. då och då?
Senast redigerad av 2 Hexmaster, redigerad totalt 17 gång.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 17 augusti 2004, 09:33

Hexmaster skrev:
Hitler's asceticism played an important part in the image he projected over Germany. According to the widely believed legend, he neither smoked nor drank, nor did he eat meat or have anything to do with women. Only the first was true. He drank beer and diluted wine frequently, had a special fondness for Bavarian sausages and kept a mistress, Eva Braun. His asceticism was a fiction invented by Goebbels to emphasize his total dedication, his self-control, the distance that separated him from other men. By this outward show of asceticism, he could claim that he was dedicated to the service of his people.

Robert Payne i Hitler: The Life and Death of Adolph Hitler.

Fler underbyggda påståenden hittas enkelt nog, texempel här:

http://www.jewishveg.com/schwartz/revHitler.html

Så - vad ska man tro?

Men detta behöver inte betyda att han inte slutade dricka vin eller inte slutade äta kött, utan snarare att han har ätit kött och druckit vin under sin livstid.
Dessutom gifte han sig med Eva och slutade leva i synd.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 augusti 2004, 14:02

Hitlers förkärlek för bayersk korv,
Jag har faktist inte läst det i någon av Speers böcker, jag har snarare läst att Speer skriver att Hitler var vegeterian, du ser även det jag citerat Speer:
Han[Hitler] oroade sig ständigt för att han skulle lägga på hullet: "En omöjlighet! Föreställ er mig springande omkring med tjock mage! Det voro politisk förintande!" Ofta kallade han då på betjänten för att försöka sätta stopp: "Ta med det där, är ni snäll! det smakar för bra." För övrigt hånade han ofta köttätare vid dessa tillfällen men försökte inte påverka mina åsikter. Han hade inte ens något emot en Steinhäger efter fet mat - även om han med självmedlidande påstod att det inte var nödvändigt för honom med den mat han åt. När det bjöds på köttbuljong kunnde jag lita på att han skulle tala om "likte". Till kräftor hade han en historia om en död mormoder på lager. Hon kastades i bäcken av sina efterlevande för att locka fram dessa djur. Och till ål berättade han att dessa bäst göddes och fångades med döda kattor.
Källa: Albert Speers memoarer, sidorna: 240-241.

/Martin

Skriv svar