Coca-Cola i Nazityskland?

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 17 apr 2003 22:59

Nej hangatyr, det jag sa var inte att de som skrivit mest är att lita på, jag sa att forumveteranerna, och veteran betraktar jag som en med erfarenhet och kunskap inom området, bör väga tungt i en diskussion och då dme även kollar upp sin fakta är jag i de flesta fall, efter en snabb egen koll enbart för att vara källkritisk, beredd att tro det.
"Det är inte lätt när det är svårt"

J-O
Medlem

Inlägg av J-O » 18 apr 2003 08:26

BrittSten

Jag skrev faktiskt "läs inlägg"

Med det menar jag inlägg här på Skalman.

Det råder ingen som helst tvivel om att Johan,Daniel,Andreas mfl är oerhört duktiga !

Därmed inte sagt att deras uppfattning är lag som jag ibland PERSONLIGEN kan tycka att en del skribenter verkar vilja.

Anno

Bra, personligen har jag inget intresse av arkitektur eller bostadspolitik
så följdaktligen håller jag mig utanför såna diskussioner.

Då verkar vi vara överens då va ?

Glad Påsk!
/ J-O

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 18 apr 2003 09:29

BrittSten skrev:Nej hangatyr, det jag sa var inte att de som skrivit mest är att lita på, jag sa att forumveteranerna, och veteran betraktar jag som en med erfarenhet och kunskap inom området, bör väga tungt i en diskussion och då dme även kollar upp sin fakta är jag i de flesta fall, efter en snabb egen koll enbart för att vara källkritisk, beredd att tro det.
Då förstår jag vad du menar, även om ajg inte riktigt håller med dig i sak. Detta ligger dock utanför diskussionen.

Ole
Medlem

Inlägg av Ole » 21 apr 2003 08:10

(För er avstickare från tråden på annat håll, det är fruktansvärt trist när en tråd lusas ner med för ämnet oväsentliga kommentarer.)

Åter till ämnet; i dagens Aftonbladet uppmärksammas det här med tyskarnas skapande av Fantan:
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/ ... __,00.html

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 21 apr 2003 10:24

Ole skrev:(För er avstickare från tråden på annat håll, det är fruktansvärt trist när en tråd lusas ner med för ämnet oväsentliga kommentarer.)

Åter till ämnet; i dagens Aftonbladet uppmärksammas det här med tyskarnas skapande av Fantan:
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/ ... __,00.html
Tycker att väldigt ofta när vi dusskuterar saker som denna så dyker det upp i Aftonbladet bara ett par dagar efter. Känns som om de har koll på oss :? Har ju hänt ett flertal gånger nu!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Inlägg av Martin Lundvall » 21 apr 2003 10:34

Så om skalman lägger ner debatten under två veckor har Aftonbladet inget roligt att skriva, förutom då skandalerna i Bigbrother. Vi är kanske det enda som hindrar Aftonbladet att gå i konkurs :D. Rolig tanke. Nåja tillbaka till ämnet var det va?

Hur kan det komma sig att man satsar på en apelsindryck under ett krig då man inte har några färskvaror. Vore det inte bättre att försöka hitta något inhemskt. Resultatet med Fantan blev väl ändå mycket bra, men ändå.

Vem uppfann Sprite då? Italien? :lol:

/Martin

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 21 apr 2003 11:04

Mängden apelsin i Fanta skulle nog förvåna dig...
Tror knappast att det var ett problem!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Inlägg av Martin Lundvall » 21 apr 2003 11:45

Nej jag tror inte att Fanta någon gång har bestått av av en större del apelsin. Jag bara tyckte det var lite konstigt att just göra en aplesindryck. Istället för att kanske göra en klosyrad äppledryck (som man hade naturliga råvaror av) eller liknande väljer man att framställa en helt "kemisk" dryck. Fast man kanske gjorde Fanta för att få ett substitut till apelsiner. Det var ungefär så som mina tankar flög runt inne i skallen....

/Martin

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 21 apr 2003 11:54

Gröfaz skrev:Nej jag tror inte att Fanta någon gång har bestått av av en större del apelsin. Jag bara tyckte det var lite konstigt att just göra en aplesindryck. Istället för att kanske göra en klosyrad äppledryck (som man hade naturliga råvaror av) eller liknande väljer man att framställa en helt "kemisk" dryck. Fast man kanske gjorde Fanta för att få ett substitut till apelsiner. Det var ungefär så som mina tankar flög runt inne i skallen....

/Martin
Precis så som jag också tror. Apelsiner var ingen vanlig vara så en apelsinläsk var eftertraktad!

Ole
Medlem

Inlägg av Ole » 21 apr 2003 12:20

Nu har de en lite (bara några rader) utförligare nyhet om kopplingen mellan Tyskland och Fanta:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 95,00.html

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 22 apr 2003 07:37

Ole skrev:Nu har de en lite (bara några rader) utförligare nyhet om kopplingen mellan Tyskland och Fanta:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 95,00.html
Ja, det är märkligt vilket sammanträffande, Aftonbladet kanske har en skribent som är forumsmedlem. Undrar förresten hur ursprungsfantan smakade. Rester från Ost och Marmelad industrin, hmmm?
Men svar fick man Tyskarna drack tydligen Coca-Cola.

Varjag: Jag ska konsultera min När, Var, Hur, från 1954 men jag är säker på att Coca-Cola släpptes i Sverige i mars 1953. Det var också nån gammal journalfilm i på TV i förra månaden om detta. En av dem som var med och körde ut drycken berättade om vilken tveksamhet det var hos handlarna i början, men hur det sedan blev en rusning efter Colan vid nästa körning.

Hälsningar Sonderling

Hooked on Coke since 1967. All time favorite is Cherry-Coke. :D

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 22 apr 2003 09:35

Omvärldsbevakning.... MOhahahhahaha

/a

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 22 apr 2003 13:14

sonderling skrev:[...]Hooked on Coke since 1967. All time favorite is Cherry-Coke. :D
Ja! Cherry Coke! Finns dock endast i svenska butiker som köper in tysk (bl.a.) Cola. Den är så jädra god! Smakar lite metalliskt! :)

/Johan

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 22 apr 2003 17:51

Johan Elisson skrev:
sonderling skrev:[...]Hooked on Coke since 1967. All time favorite is Cherry-Coke. :D
Ja! Cherry Coke! Finns dock endast i svenska butiker som köper in tysk (bl.a.) Cola. Den är så jädra god! Smakar lite metalliskt! :)

/Johan
Mest risk för att gå OT, men den nya Vanilla Coke är rent ut sagt äcklig. Kombination läsk och glass, går inte...

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 22 apr 2003 21:18

Jonteman skrev:
Johan Elisson skrev:

/Johan
Mest risk för att gå OT, men den nya Vanilla Coke är rent ut sagt äcklig. Kombination läsk och glass, går inte...
vadå? kan du tänka dig hur gott det skulle vara med laktritspucks-läsk...mums...