Coca-Cola i Nazityskland?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Coca-Cola i Nazityskland?

Inlägg av sonderling » 17 april 2003, 08:33

Såg en dokumentär som gick på TV-8 angående den undermåliga Sherman-stridsvagnen, "the Ronson".
Vid ett tillfälle säger speaker rösten " den 12 september föll den första större tyskastaden i de allierades händer". Då visar filmen ett antal korsvirkes hus och sedan några Tyskabefäl som går ut ur en Restaurang eller ett café, vars väggar pryds av reklamskyltar i emalj.
En av skyltarna föreställer en CocaCola flaska samt förstås texten "Coca-Cola". 8O

Coca-Cola i Nazityskland?! Jag trodde inte colan kom till Europa förrens efter VK2. Till Sverige kom Coca-Cola nästan på dagen för 50 år sedan.

Sonderling

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Fanta då!?

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 17 april 2003, 11:56

Det fanns enl en mkt trovärdig tysk vän till mig annonser för Coke i NS-tidningar ända till 40 eller 41 och han har t o m sett HJ-kids dricka Coke på bild. MEN ännu mer intressant tycker jag att Fanta är, som enl. samme tyske vän uppfanns i Tyskland då Coke inte längre kunde tillverkas. Efter kriget togs så Fanta över av CC-imperiet.

Nån som vet mer?

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 17 april 2003, 15:07

Hej Lars
Trevligt att du är tillbaka!
Lite OT men har du spanat in Tråden "Rivalitet mellan SS och Heer ?"

J Elisson tycker att A Beevor "inte gjort sin läxa" som han uttrycker det.

Som faktagranskare av den Svenska utgåvan kanske du har någon synpunkt vad gäller just den frågeställning vi livligt diskuterat där?
/J-O

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 17 april 2003, 15:15

J-O, du har något personligt emot mig va?

Låt Lars Gyllenhaal svara på mitt påstående om han själv vill, och inte för att du vill det. Frågade jag Mathias Forsberg och D. Löwenhamn vad de tyckte? Nej.

/Johan

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 17 april 2003, 15:15

Lite källor på internet, man får väl läsa med normal "källkritiksglasögon" men jag tycker nog att det varkar vara trovärdiga artiklar...

http://www.urbanlegends.com/products/co ... nazis.html

http://www.people.virginia.edu/~tsawyer ... coke2.html

/a - glad påsk

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Coca-Cola i Nazityskland?

Inlägg av varjag » 17 april 2003, 15:18

sonderling skrev:Såg en dokumentär som gick på TV-8 angående den undermåliga Sherman-stridsvagnen, "the Ronson".
Vid ett tillfälle säger speaker rösten " den 12 september föll den första större tyskastaden i de allierades händer". Då visar filmen ett antal korsvirkes hus och sedan några Tyskabefäl som går ut ur en Restaurang eller ett café, vars väggar pryds av reklamskyltar i emalj.
En av skyltarna föreställer en CocaCola flaska samt förstås texten "Coca-Cola". 8O

Coca-Cola i Nazityskland?! Jag trodde inte colan kom till Europa förrens efter VK2. Till Sverige kom Coca-Cola nästan på dagen för 50 år sedan.

Sonderling
CocaCola maande ha 'kommit till Sverige' omkring (och har rannsakar jag minnet...) 1950. Den var forbjuden av Kungl. Medicinalstyrelsen p.g.a. av dess innehaall av kaffein och teobromin (men kanske mest for man undrade hur man skulle KUNNA BESKATTA dessa stimulanser) innan Dollartrycket plöjde ned Medicinalstyrelsen. Svensk laskedrycksindustri introducerade snabbt 'Cola-drycker' paa marknaden men efter alla hadde sett 'The Wild Ones' och James Dean paa bio - hade svenskarna inte en chans och alla lapade darefter villigt CocaColas sockerlosning i soyabönor - for att 'se ut som dom paa bio' -en kulturinvasion som jag gissar du inte ar frammande for - och som paagaar varje dag i vaara liv.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 april 2003, 15:27

J-O skrev:Hej Lars
Trevligt att du är tillbaka!
Lite OT men har du spanat in Tråden "Rivalitet mellan SS och Heer ?"

J Elisson tycker att A Beevor "inte gjort sin läxa" som han uttrycker det.
:roll: :x
Lars Gyllenhaal skrev:Jag vill INTE rekommendera någon den första, inbundna, upplagan av min och James F. Gebhardts bok "Slaget om Nordkalotten", då den innehåller en del faktafel (inga stora...men ändå) samt några mindre lyckade formuleringar.
Folk kan ha fel i sinna böcker J-O! :|

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 17 april 2003, 16:55

Elisson

Absolut inte något personligt.
Jag tycker bara om att diskutera och analysera frågeställningar.
Få andra infallsvinklar och kanske se saker på ett annat sätt ibland.

Naturligtvis är det upp till Lars Gyllenhal att svara om han vill.
Jag förväntar mig inte att han försvarar varken din eller min ståndpunkt utan kanske bara vill dela med sig av SIN syn på saken.

Det är väl det forumet går ut på eller hur?
Att vi sen uttrycker oss olika i skrift ska väl inte hindra en intressant debatt.Personligen är jag stor i käften och säger vad jag tycker i alla lägen åt alla så det är inget "personligt" mot dig som jag inte vet ett dugg om egentligen.

Anno
Jo jag vet att fel uppstår i böcker. Men det är aldrig fel att vara kritisk och framförallt tänka själv och bilda sig en egen uppfattning och stå för den!

Och mer viktigt ! Att kunna erkänna att man har fel ibland och inte sätta prestige i resonemanget. Förstår du?

/J-O

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 april 2003, 17:16

Anno
Jo jag vet att fel uppstår i böcker.
Gutt! 8)
Men det är aldrig fel att vara kritisk och framförallt tänka själv och bilda sig en egen uppfattning och stå för den!
Precis, det var det Johan gjorde i tråden Rivalitet mellan SS och Heer angånde om dom fick mer utrustning eller inte. Uppenbart tror jag mer på Johan, Mathias Forsberg och Daniel Löwenhamn än på Beevor när det gäller dne frågan! :|
Och mer viktigt ! Att kunna erkänna att man har fel ibland och inte sätta prestige i resonemanget. Förstår du?
Jag förstår, jag hoppas du kan erkänna det tråden "Rivalitet mellan SS och Heer"!:P

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Fanta då!?

Inlägg av Martin Lundvall » 17 april 2003, 17:31

Lars Gyllenhaal skrev:Det fanns enl en mkt trovärdig tysk vän till mig annonser för Coke i NS-tidningar ända till 40 eller 41 och han har t o m sett HJ-kids dricka Coke på bild. MEN ännu mer intressant tycker jag att Fanta är, som enl. samme tyske vän uppfanns i Tyskland då Coke inte längre kunde tillverkas. Efter kriget togs så Fanta över av CC-imperiet.

Nån som vet mer?
Enligt deras egen hemsida (http://www.fanta.de) stämmer det att Fanta blev utvecklat 1940 efter det att det blev allt svårare att framställa coca-cola.
1942 är det defintivt slut med coca-colan och Fanta blir ersättningen.

/Martin

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 17 april 2003, 17:46

Det är bra Anno!

Du "tror" mer på Johan,Mattias,Daniel än på Beevoor i den frågan. Bra!

Nu till nästa steg (om du är intresserad vilket du uppenbarligen är) Sök själv i böcker och på nätet om detta. Läs inlägg och så småningom kanske du kommer fram till en alldeles egen "Anno uppfattning" !

Då kanske du plötsligt har din egen teori istället för att vara nån jävla "hangaround" till dom tunga "forumveteranerna" !

Opsss nu slant tungan igen! Men du förstår vad jag menar va?
:wink:

BrittSten
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 9 mars 2003, 02:30
Ort: Fagersta/Västmanland

Inlägg av BrittSten » 17 april 2003, 18:44

Det där kan vara något av det dummaste jag hört J-O...

Att lyssna på vad dem tunga forumveteranerna säger (om än något källkritiskt) kan aldrig vara fel eftersom dem antagligen vet bra mycket mer än "vi" som inte ägnat lika mycket tid åt efterforskning kring ämnet....

Sammanfattningsvis alltså, att lyssna till och efter lite egen forskning hålla med nån mer erfaren som har rätt i frågan är inte fel.
"Det är inte lätt när det är svårt"

chaser
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 3 januari 2003, 00:24
Ort: Göteborg

Inlägg av chaser » 17 april 2003, 19:47

Hur vet man att de har rätt då?

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 17 april 2003, 19:49

BrittSten skrev:Det där kan vara något av det dummaste jag hört J-O...

Att lyssna på vad dem tunga forumveteranerna säger (om än något källkritiskt) kan aldrig vara fel eftersom dem antagligen vet bra mycket mer än "vi" som inte ägnat lika mycket tid åt efterforskning kring ämnet....

Sammanfattningsvis alltså, att lyssna till och efter lite egen forskning hålla med nån mer erfaren som har rätt i frågan är inte fel.
...förutsatt att just denne mer erfarna, som du uttrycker det, faktiskt har rätt! Vad är det som säger att de har läst de rätta böckerna bara för att de skrivit fler inlägg? Det låter ju helt absurt i mina öron. Givetvis ska man lysna på folk, MEN man ska alltid bilda sig en egen uppfattning baserad inte bara på hörsägen!!

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 april 2003, 20:09

Nu till nästa steg (om du är intresserad vilket du uppenbarligen är) Sök själv i böcker och på nätet om detta. Läs inlägg och så småningom kanske du kommer fram till en alldeles egen "Anno uppfattning" !

Då kanske du plötsligt har din egen teori istället för att vara nån jävla "hangaround" till dom tunga "forumveteranerna" !
Hehhehe, nä jag är inte så intresserad av Waffen-SS som Mattias och Daniel, eller Johans brinnande intresse för divisioner och stridsvagnar, därför låter jag dom syssla med att forska om det så forskar jag om sådant som jag tycker är viktigare, bostadpolitik i Tredje riket, Albert Speer, Germania, Hitler och annat.

Skriv svar