Info om enskilda finska soldater som stred i vinterkriget?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Adde M
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 mars 2002, 20:10
Ort: Stockholm

Info om enskilda finska soldater som stred i vinterkriget?

Inlägg av Adde M » 23 april 2002, 15:02

Hej,

Jag undrar var man kan hitta information om enskilda finska soldater (internet är en fördel) som stred under finska vinterkriget. Jag vet att man kan hitta info om de som har stupat, på finska militärarkivets hemsida, men var kan man hitta information om de som överlevde.

Lärka, Edwards någon av er som vet, eller kanske någon annan här på forumet?

MVH, och tack på förhand
Adde

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 23 april 2002, 15:30

Så vitt jag vet så finns det ingen databas över deltagare i Vinter- eller Fortsättningskriget att tillgå på Internet. Däremot så finns Finska Krigsarkivet varifrån du kan beställa dokument som kan vara av intresse. I övrigt så finns ju diverse diskussionsforum där du säkert kan hitta folk som antingen kan plocka fram en del info ur sina egna källor, eller som kan hjälpa dig med att hitta det du söker i officiella arkiv.

Måste dessutom passa på att, än en gång, berömma den finska kontingenten som frekventerar Skalman.nu. De har verkligen gjort sig besvär med att hjälpa mig, i allt ifrån att skicka böcker och tidningar från Finland (helt utan kostnad för min del) till att leta i diverse arkiv å mina vägnar. Andreas Lärka har tex erbjudit sig att gräva lite hos SA-Kuva efter fotografier som kan vara intressanta för min del, samt producerat en del intressanta länkar med bildmaterial som kommer att figurera på min hemsida så småningom. För detta är jag dem evigt tacksam.

Ledsen att jag inte kunde hjälpa dig mer än så, men jag tror att du kommer hitta det du letar efter med lite hjälp från våra "husfinnar". :)



~Henric Edwards

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 23 april 2002, 17:23

Så vitt jag vet så finns det ingen databas över deltagare i Vinter- eller Fortsättningskriget att tillgå på Internet.
Jepp. Så är läget. Vet inte heller om det kommer någon. Det tar väl en stund att knacka in alla uppgifter som finns över de mera än 500.000 gubbarna.

Henric. Kommer att fara till arkivet nu i mitten av maj. Skall höra av mig före jag far.

Andreas Lärka
Borgnäs, Finland

Skriv svar