Rivalitet mellan waffen ss och heer?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Alle
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 april 2003, 02:34
Ort: Luleå

Inlägg av Alle » 8 maj 2003, 00:37

Anno skrev:en del av dessa fick också bedriva partisanbekämpning..

Menar du att bara dom dåliga Waffen-SS divisionerna bedrev partisan jakt? vad jag vet så fick även t.ex nordland jaga partisaner :)

ber om ursäkt för eventuell feltolkning :roll:

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 maj 2003, 00:40

Jag skrev:
en del

:roll:

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 8 maj 2003, 08:59

Men snälla Pinocchio......förlåt Anno! :)

Det är första gången du faktiskt säger att du läst och är intresserad av detta ämne. Åtminstone i denna tråd har du ju bara bidragit med inlägg som "Johan säger", "dom flesta tycker" osv osv. Om du nu är så "trött" på tjat så bry dig inte om denna tråd överhuvudtaget.

Ett bevis på ditt "intresse" för denna frågeställning är ju att du skriver att Hitler skulle ansett andra östfolk muslimer etc som usla krigare och därför stoppat tilldelningen av utrustning??...undermänniskor ja, men att tro att Hitler skulle lagt ner tid på att hindra tilldelning av utrustning är befängt.

Citaten kommer ju från erkända historiker och författare! Skulle dom ha haft högre värde om det var mina egna ord då Anno eller varför irriterar du dig på det ?

Elisson
Beevor samt J Keegan.

Tråden är ju uppdelad i två frågeställningar som du påpekat i ett tidigare skede.
"frosseriet" var väl ett litet skämt som åsyftar ditt brinnande intresse för tabeller och sånt. :)

Men jag återkommer med fler åsikter om detta när mina nya böcker anländer.
/J-O

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 8 maj 2003, 09:09

Det är sant att citaten kommer från kända författare, men även sådana kan ha fel. Jag säger inte att det är så, men citaten verkar mer vara en allmän reflektion och knappast någonting övertänkt och bevisat.

/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 maj 2003, 11:43

undermänniskor ja, men att tro att Hitler skulle lagt ner tid på att hindra tilldelning av utrustning är befängt.
För dig kanske, men man ville inte slösa utrustning till divisioner som stred uselt. Men fortfarande har du på den här långa tiden som du har haft på dig inte lyckats hitta något som stödjer din terori.

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 8 maj 2003, 12:04

Anno
...........Inget som stöder min teori? Jag bara ventilerar åsikter från böcker jag läst och kommit fram till att allt inte är svart eller vitt.

Kan väl inte påstå att dina inlägg har överbevisat mig heller.

/J-O

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 18 maj 2003, 03:06

Although the steryotype is that the Waffen-SS was always armed with the best the German arms industry could manufacture, this is only partially true. The "classic" divisions such as 1st SS-Panzer Division "Leibstandarte Adolf Hitler" 2nd SS-Panzer Division "Das Reich", 3rd SS-Panzer Division "Totenkopf" and 5th SS-Panzer Division "Wiking" were certainly armed with most and the best armored fighting vehicles Nazi Germany could produce, but the majority of Waffen-SS units had to make due with weapons of lesser caliber - French artillery, Russian light tanks, Czech machine guns, etc.
Källa:Waffen-SS Order of Battle Website

Skriv svar