Rivalitet mellan waffen ss och heer?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 30 mars 2003, 17:21

Elisson

OCH ????? Du rapar upp en massa siffror och förband! Jaha ? Har du ev nån synpunkt på frågeställningen huruvida det fanns rivalitet och varför ?

Uppenbarligen var det inte utrustningen då enl dig. (för jag vet inte hur många gånger)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 30 mars 2003, 17:24

Har frågat detta förut, vet inte om jag fick svar, men vad är Heer????

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 30 mars 2003, 17:39

HEER är den reguljära tyska armen.

Nu har du fått svar.
8)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 30 mars 2003, 19:56

J-O skrev:Elisson

OCH ????? Du rapar upp en massa siffror och förband! Jaha ? Har du ev nån synpunkt på frågeställningen huruvida det fanns rivalitet och varför ?

Uppenbarligen var det inte utrustningen då enl dig. (för jag vet inte hur många gånger)
Vad har du för problem egentligen? Om du använder dina små ögon till att läsa det inledande inlägget så kanske du kommer att hitta någonting som låter såhär: Waffen ss förfördelades väl även med krigsmaterial, Elitdivisonerna tex LAH, Das Reich osv utrustades väl bättre och med de senaste vapnen som tillverkats eller har jag fel? Hittar du det stycket? Bra. Sen har både jag och Mathias Forsberg påpekat att Waffen-SS faktiskt inte var speciellt mycket bättre utrustade. Men det verkar inte ha gått in i vissas hjärnor. Då påpekade Daniel och jag återigen på att det inte var så. Är det förbjudet att uttrycka sig här på forumet eller? Jag svarar på en fråga som står i det första inlägget, passar det inte dig, ja då kan du fanimej dra till något annat forum och komma med dina spydiga kommentarer.

/Johan

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Stämningen mellan soldaterna i SS och HEER

Inlägg av Patrik » 30 mars 2003, 21:35

Jochen Peiper skrev:Men det var inte mer än rätt tycker jag då de under senare del av kriget fungerade som någon slags "brandkårs styrka", och fick rycka ut för att räta ut front avsnitt, rädda inneslutna tyska förband och dessutom ofta gå i täten för de tyska motoffensiverna.
Och hur många av Waffen SS enheter var det?
Av de 38+ Waffen SS divisioner som sattes upp så kan endast 21% (åtta stycken för att vara exakt) påstås varit elitdivisioner (LAH, Das Reich, Totenkopf, Wiking, Hohenstaufen, Frundsberg, Nordland och Hitlerjugend) i ordets rätta bemärkelse och var de som också tilldelades den bästa utrustningen, resten (d.v.s. 30 stycken) varierade från ordinära till rent bedrövliga utrustningsmässigt.
Dessutom ska man ha i åtanke att många av Waffen SS divisionerna (speciellt de med högre siffror) ofta inte ens kom upp i divisionsstorlek, och sysselsatte sig med att bekämpa partisaner bakom frontlinjen.
Jochen Peiper skrev:Och angående stämningen mellan soldaterna var god vill jag tro men det vissa officerare i HEER t ex fältmarskalk F. von Bock hade inte mycket till övers för Waffen-SS. :roll:
Jag är osäker på hur den vanlige soldaten såg på Waffen SS, men att officerskåren inte hyste några större tankar om Waffen SS soldaterna är tämligen klart i alla fall.
Å andra sidan så ansåg man inom Waffen SS att Wehrmacht såg ner på dom och tilldelade dom - under bl.a. kampanjen i Polen och Frankrike - uppdrag de var föga utrustade för att klara av.
J-O skrev:Som någon här påpekade blev säkert W SS tilldelade det mesta av det bästa pga deras elitnivå. Detta orsakade säkerligen avundsjuka hos övriga.
Snarare var det tvärt om, det var ett vanligt förekommande klagomål under de första åren att man hade svårt att få utrustning och rekryter eftersom Wehrmacht hade hand om både tilldelningen av utrustning och rekryter.
Situationen förbättrades något i samband med bl.a. anekteringen av Tjeckoslovakien då man fick tillgång till Sudettyskarna och SS även tog över ett antal tjeckiska vapenfabriker.
Men det kan knappast påstås att Waffen SS tilldelades generellt bättre utrustning än wehrmacht.
J-O skrev:Elisson

OCH ????? Du rapar upp en massa siffror och förband! Jaha ? Har du ev nån synpunkt på frågeställningen huruvida det fanns rivalitet och varför ?

Uppenbarligen var det inte utrustningen då enl dig. (för jag vet inte hur många gånger)
Tagga ner lite...gå ut på balkongen och ta ett djupt andetag.
Och om du läser hans inlägg igen så ser du att han svarar på frågan och i likhet med mig avlivar myten om att Waffen SS var bättre utrustade än sina gelikar inom Wehrmacht.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 31 mars 2003, 00:02

Men det var inte mer än rätt tycker jag då de under senare del av kriget fungerade som någon slags "brandkårs styrka", och fick rycka ut för att räta ut front avsnitt, rädda inneslutna tyska förband och dessutom ofta gå i täten för de tyska motoffensiverna.
Kan man se det utifrån de totala förlustsiffrorna Waffen-SS/Heer?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 31 mars 2003, 00:09

Schwalbe skrev:Kan man se det utifrån de totala förlustsiffrorna Waffen-SS/Heer?
Man kan se på statistiken att Waffen-SS har en högre förlustprocent än vanliga Heer-förband. Om det sen beror på att de agerade brandkår, eller på att de även i vanliga fall tog större risker och därigenom ådrog sig större förluster, det kan jag inte svara på.

In Heer Service, Total 1939-1945: 13 000 000+
Heer KIA/MIA, 1939 - 1945: 1 600 000+
Heer WIA, 1939 - 1945: 4 175 000+
Heer Casualties, 1939-1945: 5 775 000+
Heer KIA/MIA %: 12,3%
Heer Casualties %: 44,4%

In Waffen-SS Service, Total: 1 000 000+
Waffen-SS KIA/MIA, 1939-1945: 250 000
Waffen-SS WIA, 1939-1945: 400 000
Waffen-SS Casualties, 1939-1945: 650 000+
Waffen-SS KIA/MIA %: 25,0%
Waffen-SS Casualties %: 65,0%

http://www.feldgrau.com/stats.html

/Johan

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 31 mars 2003, 08:56

Elisson
Ja nu har jag använt mina små ögon igen. Och taggat ned och tagit luft.
Jag har fanimig tom varit borta från forumet ett tag.

Visst svarade du på en fråga i första inlägget. Har jag påstått något annat?
Jag skrev ju "Uppenbarligen var det inte utrustningen då enl dig"

Sen skrev jag ochså "Har du ev nån synpunkt på frågeställningen huruvida det fanns rivalitet och varför"?

Det var ju en FRÅGA till dig men tydligen uppfattade du inte den. Så jag frågar igen då vad tror du, fanns det det?

(Jag ska sluta upp med att citera dig om det är det som får dig upprörd)
:wink:

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 31 mars 2003, 10:28

J-O nu var det faktiskt så att Johan besvara en bit i Schwere Gustav frågeställning:
Waffen ss förfördelades väl även med krigsmaterial, Elitdivisionerna Tex. LAH, Das Reich osv utrustades väl bättre och med de senaste vapnen som tillverkats eller har jag fel?
Sen kommer du in och skriver ett inlägg som man kan tyda som "jaha Johan vad har det här med saken att göra och jag skiter väl i dina förband och siffror"

Den uppfattningen fick, Johan, jag och Patrick i alla fall. :|

Sen kan man avrunda det här med att säga att i början när man började sätta upp SS-divisioner så var armén misstänksam (helt naturligt eftersom man var rädd att detta var åter ett försök från partiet att ersätta den reguljära armén) och Himmler och SS fick så gott som själva utrusta sina divisioner. Det blev, som Patrick skrev innan, bättre utrustning när man tog Tjeckien och Sudet(Skoda). Och ju mer kriget fortsatte desto bättre och bättre utrustning fick Waffen-ss (och mer anseende från armén), men då pratar vi nästan uteslutande om Leibstandarte, Das Reich osv. Andra divisioner med folk från öst var dåligt utrustade (fanns en en del misstro från Hitler mot dessa folk) och många av dom användes som partisan bekämpning. Man kan även tillägga att SS soldaternas fanatism för Führer och Vaterland och att dom tog större risker spelade en stor roll till deras segrar, men till pris att förlusterna var högre än i Heer förband (se Johans siffror) Många gånger förintades stora delar av en SS-divsion och man skickades då till väst(Frankrike, Holland eller Tyskland) för att återhämta sig och fylla igen ledden med folk och utrustning.

/Mvh. Anno :)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 31 mars 2003, 15:24

J-O, bra.

Ja, jag svarade på en fråga i det första inlägget, och vad får jag då för svar? Jo detta:
J-O skrev:Elisson

OCH ????? Du rapar upp en massa siffror och förband! Jaha ? Har du ev nån synpunkt på frågeställningen huruvida det fanns rivalitet och varför ?

Uppenbarligen var det inte utrustningen då enl dig. (för jag vet inte hur många gånger)
Först ett slags "jag-bryr-mig-väl-för-fan-inte-om-vad-du-skrivit"-och, sen ett "det-du-skriver-är-totalt-ointressant"-jaha, och sen någon slags "kan-du-tillföra-något-till-diskussionen"-fråga. Och sist, en pik i form av "du-tror-du-kan-något-men-jag-vet-att-du-har-fel"-uppenbarligen.

Det tolkade jag, Patrik och Anno, och säkerligen flertalet av de som läst det, som ett påhopp på mitt, enligt dig, totalt ointressanta inlägg. Har vi fel, så kan du gärna rätta oss och förklara hur du menar med att skrika ur dig ord som "och?" och "jaha?".

Eftersom jag tolkade ditt inlägg så, vad har jag då för intresse av att svara på en fråga som enbart tycks vara ställd för att håna?

/Johan

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 14 april 2003, 09:04

Ursäkta mig men jag kan inte låta bli att flytta upp denna tråd en gång till
Med risk att ge "vissa" blodstörtning.

Läser just nu A.Beevors "Berlin slutstriden" som dom flesta känner till så är sagde herre en erkänd historiker och författare.

Tar mig friheten att citera ett stycke från boken sid 185.

"Att Waffen SS dessutom hade företräde vad gällde vapen,trupper,och befodran framför armen väckte starkt ogillande mot detta nazistiska pretorianska garde"

Samt fritt översatt sagt av en obersturmbannfuhrer : "Han uppmanade dem att anmäla sig som frivilliga och vrålade SS mottot Unsere ehre heist treue kameraden ! vår ära heter trohet." Sid 104.

Samt : " Sådan fanatism hade blivit allt ovanligare,vilket ochså högre befäl inom SS bekymrat lade märke till. Den 12 Feb rapp obergruppenfuhrer Berger till Himmler att org höll på att bli oerhört impopulär både hos civilbef och armen,som kraftigt ogillade dess mycket okamratliga inställning.Armen,sammanfattade han,var inte längre kontant med SS" Sid 105.

Så här ser man att det alltid finns olika uppfattningar om saker och ting och att man nog ska ta in andras argumen ochså innan man tvärsäkert deklarerar att man vet bäst i allt.

GLAD PÅSK
:wink:

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 14 april 2003, 09:48

Jag har för mig att förlusterna i Waffen-SS var störst i 3:e pansardivisionen Totenkopf. Mer än tre gånger högre förlustsiffro än i Das Reich. Detta skall bland annat ha inneburit att ovanligt många från Totenkopf sökte till Waffen-SS fallskärmsbrigad (vilket nästan betraktades som en självmords avdelning)
Stämmer detta? Och varför var förlustsiffrorna så mycket högre? Kan det ha varit en sämre människosyn i Totenkopf än i de andra Waffen-SS förbanden?

/Martin

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 14 april 2003, 12:53

Att Totenkopf hade högra förlustsifforor än andra SS-divisioner stämmer. Sen var det beror på är svårare att veta, officerare som gärna offrade manskap och inte brydde sig har jag hört kan vara en anledning.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 14 april 2003, 18:24

J-O, jag har väl aldrig sagt att det inte rådde rivalitet mellan Heer och Waffen-SS? Och att Beevor tydligen inte gjort sin läxa riktigt förvånar mig. För du tror väl inte på allt som står i böcker?

Totenkopfs stora förluster förklaras främst genom deras uppträdande som brandkår för utsatta frontsträckor, dess position som en av de första Waffen-SS-divisionerna (vilket innebar press från vanliga Heer), och dess ledare Theodor Eicke som gav divisionen en brutalitet och hänsynslöshet som sällan skådats.

/Johan

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 16 april 2003, 17:58

Nä Elisson

Jag tror definitivt inte på ALLT som står i böckerna eller SKRIVS här på forumet.

"Och att Beevor inte gjort sin läxa riktigt förvånar mig" :lol:

Snälla du......var det ett skämt eller menar du vad du skrev?

Och nej, du har aldrig sagt att det inte rådde rivalitet mellan Heer och SS.

Den frågan var du ju för förbannad för att svara mig på.

Däremot så har du ju minst sagt utförligt redogjort för att SS minsann inte var prioriterade vad gäller vapen och utrustning.

Slutligen så drar jag inte upp denna tråd för att irritera dig. Tycker bara du har lite "besserwisser" mentalitet i dig. Förstår du? lite granna detta att nu är det så här som jag säger slut!

Ev ironi i detta inlägg är helt utan grund och är inte tänkt att uppfattas så.

Jo en sak till lite OT ! Läste ditt förslag på "nettikett".....intressant läsning......

/J-O

Skriv svar