Tyska uniformer
-
Chips Kiesby
- Ny medlem
Tyska uniformer
När jag nyligen tittade på sista avsnittet av BoB, märkte jag att många av de tyska soldaterna som kapitulerade hade olika uniformer. Amerikanarna å andra sidan hade alla enhetliga. Hur kommer det sig? Hade tyskarna problem i uniformproduktionen eller är det ett rekvisita problem eller finns det någon annan anledning till att tyska soldater hade olika uniformer?
/Chips
/Chips
-
VernerPanton
- Ny medlem
1944-45
Utan att kunna stödja mig på några direkta källor i skrivande stund vågar jag nog påstå följande som svar på din fråga:
1) Faktum är att det från början till slut fanns en uppsjö av olika uniformspersedlar inom de olika vapenslagen, sällan enhetligt.
2) Att det blev mera tydligt i slutet av kriget har precis som du säger sin orsak i en alltmer problematisk produktion, men också det faktum att man rekryterade allt på två (och ibland färre...) ben för att ställa upp mot de ryska och allierade styrkorna så snabbt som möjligt bidrog till att manskapets utrustning generellt höll en lägre kvalitet ju längre kriget varade.
/ Joakim
1) Faktum är att det från början till slut fanns en uppsjö av olika uniformspersedlar inom de olika vapenslagen, sällan enhetligt.
2) Att det blev mera tydligt i slutet av kriget har precis som du säger sin orsak i en alltmer problematisk produktion, men också det faktum att man rekryterade allt på två (och ibland färre...) ben för att ställa upp mot de ryska och allierade styrkorna så snabbt som möjligt bidrog till att manskapets utrustning generellt höll en lägre kvalitet ju längre kriget varade.
/ Joakim
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Sedan ska man komma ihåg att det är skillnad på vad som skulle bäras enligt uniformsreglementet och vad som bars i verkligheten. Det hörde till vanligheterna att man modifierade sin uniform och utrustning på de flesta stridande sidor. Till och med i fredstid kan variationer förekomma; under en vinterfältvecka förekom halvdussinet varianter av uniform bara inom vårt kompani.
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Hitler var väl precis som allt annat väldigt intresserad av uniformer. En av attentatsförsöken på Hitler skulle ju ske när han skulle inspektera en ny uniform. Waffen-SS exprimenterade också mycket med olika kamoflageuniformer. Så det är väl inte så konstigt att det fanns en uppsjö av uniformer på tyska sida.
Att det inte fanns samma blandning av uniformer på amerikansk sida berodde kanske på att amerikanrana alltid har varit glada för standardisering. Libertyfartyget, Sherman m.m
/Martin
Att det inte fanns samma blandning av uniformer på amerikansk sida berodde kanske på att amerikanrana alltid har varit glada för standardisering. Libertyfartyget, Sherman m.m
/Martin
Tyskt kamoflauge var väldigt effektivt. Speciellt "löv"-temat med små fläckar i olika färger. Ska ladda upp en bild på en JAgdTiger jag har i modell i sånt kamoflauge det var mycket effektivt och jag vet att b.l.a Waffen-SS bar uniformer i liknande färger.
P.S Det kanske inte alltid är de bästa med standardisering, *host* 4 shermans för en Panther *host*
P.S Det kanske inte alltid är de bästa med standardisering, *host* 4 shermans för en Panther *host*
-
Martin Månsson
- Medlem