Nu ska ni se...

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Nu ska ni se...

Inlägg av sveahk » 22 februari 2024, 18:57

...här kommer ett par "viktiga" tyska dokument från andra världskriget, i alla fall så viktiga att den tyska militära byråkratin ansåg att de var värda att informera sina soldater!

Först ut en snutt från en kommandant i AOK Lappland, hösten 1943...
IMG_0858.jpeg

...som översatt låter ungefär så här:
"Restaurang "Brunnshuset", Helsinki
Avdelningens anhöriga skall i förtroende meddelas, att restaurangen "Brunnshuset" står under judisk förvaltning och har judiska anställda. Lokalbesök av tyska Wehrmacht-anhöriga är därför inte önskvärt.

Man skall också se till att avdelningens officerare får kännedom om detta
."

Efter februari 1944 var det i vilket fall inte mycket att besöka - det hade ryska bomber sett till...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brunnshuset

Det kommer mer...

Hans K

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av Schwemppa » 23 februari 2024, 08:26

sveahk skrev:
22 februari 2024, 18:57
Efter februari 1944 var det i vilket fall inte mycket att besöka - det hade ryska bomber sett till...
Hans K
Här blev jag förbryllad, för Brunnshuset finns ju kvar och jag har aldrig hört om dylikt. Men det förefaller som att Brunnshusets Bad var en skild byggnad eller så, och den tycks faktiskt ha förstörts i bombningarna 1944. Enligt uppgift hade den stängt redan tidigare under 1900-talet, och trots idogt sökande på nätet så hittar man bara några korta omnämnanden om sagda badhusbombning. Det förefaller nästan som det inte sågs som någon större förlust. Men mer än så här vet jag inte om Brunnshuset. :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av sveahk » 23 februari 2024, 09:50

Schwemppa skrev:
23 februari 2024, 08:26
sveahk skrev:
22 februari 2024, 18:57
Efter februari 1944 var det i vilket fall inte mycket att besöka - det hade ryska bomber sett till...
Hans K
Här blev jag förbryllad, för Brunnshuset finns ju kvar och jag har aldrig hört om dylikt. Men det förefaller som att Brunnshusets Bad var en skild byggnad eller så, och den tycks faktiskt ha förstörts i bombningarna 1944. Enligt uppgift hade den stängt redan tidigare under 1900-talet, och trots idogt sökande på nätet så hittar man bara några korta omnämnanden om sagda badhusbombning. Det förefaller nästan som det inte sågs som någon större förlust. Men mer än så här vet jag inte om Brunnshuset. :)
Där har du naturligtvis rätt Schwemppa - det står ju också Badhuset i Wiki! Slarvigt läst av mig...
Men stämmer datumet? Wiki skriver rysk bombning av Helsinki i februari 1944. Men, om vi tar fram facit, som i detta fall är Varjags tillförlitliga och utmärkta tråd om de ryska bombningarna av Finland under 2VK (viewtopic.php?f=99&t=40927), så skriver han:

"13 januari
Helsinki, Hämenlinna, Lahti, Karjaa, Kemijärvi, Tampere

14 januari (1944)
Helsinki (sista angreppet), Viipuri, Vaasa, Rauma, Sottunga, Hanko, Karjaa, Salo, Tammisari, Loppi, Riihimäki, Tampere, Uusikaupunki, Kemi, Nautsi, Luleå (Kallaxön)

...så kanske det var 14 januari?

Hans K

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av Schwemppa » 23 februari 2024, 10:07

Med all respekt för vår framlidne och kunnige Varjag, nu har där gått något fel. Storbombningarna av Helsingfors i februari 1944 är ett begrepp, och alldeles i dagarna har 80-årsminnet av dem ihågkommits. Min far, som var 4 år vid tilfället, har sagt att det enda han har ett levande minne av från kriget är februaribombningarna 1944, och då bodde farföräldrarna i ute i grannsocknen Esbo.
De första avgörande avvärjningsstriderna år 1944 utkämpades i Helsingfors under tre vinterkvällar och -nätter, nämligen den 6–7, 16–17 resp. 26–27 februari. Då, i februari 1944, försökte Sovjetunionen med hjälp av sitt fjärrflygkommando ADD, (Aviatsija Dalnevo Deistvija) tvinga Finland till fred genom att sätta in koordinerade bombningar av Helsingfors, Kotka, Brahestad, Rovaniemi, Åbo och Uleåborg. Helsingfors var det viktigaste målet, och det handlade om ADD:s första storoperation under andra världskriget.
https://historia.hel.fi/sv/vandpunkter/ ... gfors-1944

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av Schwemppa » 23 februari 2024, 10:51

Det här blev ju intressant att grotta ned sig i. I samband med länken till Helsingfors stads historia fanns den här kartan med bombnedslag utmärkta. Vi tar ett utsnitt av Brunnsparken.
Brunnsparken.JPG
Brunnshuset syns lite dåligt, så jag ringade in det. Det har inte kommit träffar i den omedelbara närheten, vi kan också se att huset inte ligger i närheten av vattnet. Ja, det finns inte ens någon hälsobrunn, namnet Brunnshuset tycks vara en följd av kreativ marknadsföring i tiden. :)

Däremot tycks en större byggnad nere vid stranden, där en brygga av något slag sticker ut, ha fått en fullträff. På nyare kartor hittar jag inget i byggnadsväg där. Jag vet inte om det där var badkomplexet, men om man får gissa så skulle jag kunna tänka mig det.
Badhus.JPG
Tillägg; ja det är badhuset, det hette ursprungligen "Ulrikasborgs bad- och brunnsinrättnings bolag", nu hittade jag det. :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av sveahk » 23 februari 2024, 12:12

Stort tack Schwemppa för information och bilder, och februaribombningarna av Helsinki är noterade!

Bombbilden av Helsinki är enastående!

OT - Kommer att besöka Helsinki i maj, så jag skall nog ta en sväng i området - såg att staden vill sälja Brunnshuset, vad det nu betyder, riva eller renovera?

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av Hans » 23 februari 2024, 12:43

Du skall besöka Helsingfors i maj, punkt. Åk till Tammerfors också, finns lite på vägen att se.

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av Schwemppa » 23 februari 2024, 12:51

sveahk skrev:
23 februari 2024, 12:12
såg att staden vill sälja Brunnshuset, vad det nu betyder, riva eller renovera?
Hmm, jo faktiskt. Helsingfors stad vill bli av med fastigheter som inte platsar i kärnverksamheten sas. :) Knappast någon förändring i praktiken, någon investerare köper säkert och restaurangverksamheten fortsätter garanterat, brist på intresserade krögare torde inte föreligga.
Brunnshuset är ett begrepp bland det festande folket i Helsingfors och inte river man ett hus som är nästan 200 år och ritat av Engel. :)

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2265
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av cats » 26 februari 2024, 10:19

Hans skrev:
23 februari 2024, 12:43
Du skall besöka Helsingfors i maj, punkt. Åk till Tammerfors också, finns lite på vägen att se.

MVH

Hans
Mest motorväg enligt mig (kom den vägen igår). Men upplys mig :lol:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av Hans » 26 februari 2024, 10:45

Parola (finns ett svenskt namn?) är värt att stanna vid. Även Tavastehus.

Fler frågor?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av sveahk » 27 februari 2024, 15:31

Så, nu ska ni se...

Vi befinner oss fortfarande i Finland, det är fortfarande krig, sensommar 1943 - och de tyska soldaterna i Finland får förhållningsorder och hänvisningar till hur de skall bete sig...på "Urlaub in Finnland" = Semester i Finland...
IMG_0859.jpeg

Det verkar inte vara något som de övre etagen i Wehrmacht gärna ser...att soldaterna ges fria dagar i Finland. Som det står ovan "...vid speciella skäl, som giftermål (med en finska...?), besök hos släktingar (finska...?) kan semester i Finland fås." Det är tillåtet att ta sina fria dagar lite överallt i landet, men alltid i nära kontakt till närmaste tyska Ortskommandatur.

Överallt?

Nej, som det står: "Semester i Helsinki är förbjudet."!

Och då kommer vi osökt till nästa tyska förhållningsorder. Nu är det ett par månader senare, vinter, december 1943...
IMG_0860.jpeg

jag översätter...

"Uppförande i Helsinki

Med tanke på den växande kriminaliteten und den tilltagande osäkerheten på Helsinkis gator uppmanas alla Wehrmacht-anhöriga med följe att under kvällstimmarna, om det är möjligt, befinna sig i sällskap med kamrater.

Särskilt mörka och folktomma gator skall undvikas. Varje tilltal från okända personer skall avböjas med högsta uppmärksamhet bakut.

Vid överfall skall man genast ringa den finska Ordningspolisen (Tel.505), eller den finska Kriminalpolisen (Tel.506), som genast skickar en motoriserad insatsstyrka. Då möjligtvis den tjänstgörande polisen inte förstår det tyska språket, är det viktigt att man helt tydligt förmedlar överfallortens namn (restaurang, gata osv.).

Dessutom skall den tyska vakten (Tel.598) underrättas. Portföljer och andra väskor får - framför allt på järnvägsstationen - inte lämnas utan uppsikt. Allt som är hemligt kan lämnas för förvaring vid Wehrmacht-Ortskommandatur (Kanawakatu 2 - Kalgatan 2), och vid Kriegs-Organisation Finnland (Makasininkatu 9 - Magasinsgatan 9), eller hos Mil.Att. (Eteläranta 12 - Södra Kajen 12)."


På förekommen anledning - som det heter - kom säkert det befälet! Har bara i Paris hittat samma ordalydelse i tyska dokument beträffande uppehåll, där man emellertid, i motsats till Helsinki, fick snurra runt på Pigalle på de lediga dagarna och nätterna...med Wehrmachts goda minne!

Ja, små notiser som till slut väl knappast fick plats i historieböckerna...eller vad sägs - hur var det med "överfallsrisken" för tyska soldater I Helsinki under kriget? Kanske våra finska vänner vet mer...?

Hans K

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av Schwemppa » 27 februari 2024, 16:07

Ingen särskild sakkunskap, bara några spekulationer... Här var tyskarna inga ockupanter, endast gäster och vapenbröder, så man fick alltså snällt finna sig i att ringa den finska polisen om man råkade i kläm. :)

Det var ju kristider och allmänt ansågs tyskarna vara stadda vid kassa, tex i Lappland betalade de ju rundhänt för alla möjliga tjänster och entreprenader, så man kan säkert föreställa sig att tjuvar gärna höll ett öga på var de lämnade sina tillhörigheter.

Samtidigt så ansågs tyskarna också vara ute efter damerna som dessutom hade sina män ute vid fronten. Vilket den ryska propagandan också såg till att påpeka; att här ligger ni vid fronten medan tysken roar sig med era fruar hemmavid. Garanterat grodde här en viss misstänksamhet mot tyskarnas avsikter.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2265
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av cats » 27 februari 2024, 17:30

En nära släkting till mig (lever inte längre) berättade en gång att han och hans bror provocerade fram gräl i hamnen med tyska soldater under kriget. Hade slutat med att tysken slog honom med en flaska i huvudet. Det hände säkert liknande incidenter lite var stans. Många tyckte nog att tyskarna var aningen arroganta.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av sveahk » 27 februari 2024, 17:46

Intressant Schwemppa och cats, jag tackar!

Dock - Helsinki var i alla fall under en viss tid under kriget tydligen ett no-go för den lediga tyske soldaten. Bara officiella tyska ställen var tillåtna att ha sina centraler där. Varför, undrar man? Som jag nämnde, det ockuperade Paris fick besökas när den tyske soldaten i Frankrike hade fridagar - varför då inte Helsinki? En finsk önskan...?

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Nu ska ni se...

Inlägg av sveahk » 28 februari 2024, 12:50

Nu tror jag knappast att Helsinki var "kriminellare" än andra större städer under den här tiden. Kan tänka mig att efter över två år så har man i Finland börjat tröttna på att härbärgera de tyska soldaterna. Naturligtvis ville man inte ha ryssen i landet, men gradvis gällde det möjligtvis också tyskarna. De var många, tog upp mycket plats, sågs möjligtvis som arroganta (se cats bidrag), och vi får inte glömma att så här i andra hälften av 1943, är Tyskland inte inne på segerspåret längre - och därför är min tanke att i landets största stad var de tyska soldaterna inte säkra för politiskt motiverade överfall. Antar att det även i Finland fanns en "undergrund"-organisation - som i övriga Europa var riktad mot den nazistiska regimen.

Så, när tysken skriver "
sveahk skrev:
27 februari 2024, 15:31
-Med tanke på den växande kriminaliteten und den tilltagande osäkerheten på Helsinkis gator...
Hans K
så är det kanske inte bara den vanliga tjuven eller busen som menas...

Hans K

Skriv svar