Nebelwerfer 42

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Nebelwerfer 42

Inlägg av sonderling » 9 januari 2024, 11:52

https://en.wikipedia.org/wiki/21_cm_Neb ... ite_note-1

Var hos föräldrarna i helgen och skulle titta till dem. Vi ett tillfälle så slö kollar jag på tv och får upp History channel2.
Det verkar handla om Tredje rikets sista dagar i färg, fast man ser att det är kolorerade svartvita filmer.. Inmarsch i ostpreussen vintern 45 fast man ser att det är grönalöv på träden. :roll:
Sedan Seelöw höjderna. Ryssarna bullar upp med artilleri.

Och plötsligt, berättar speaker rösten att de använder erövrade Nebelwerfer! Och visst den kolorerade filmen visar ryska soldater i sina karakteristiska vadderade jackor (Therejoki? Terejoika? Ja nått sånt) och pälsmössor ala "Björnfitta"! De laddar raketer och pulsar runt i snön.
Sådana här produktioner driver mig till vansinne med sina falska färgbilder och fel filmsekvenser på fel plats men ja vid nått tillfälle verkar ryssarna använt Nebelwerfer i alla fall?
Men jag har aldrig hört om det förut? Nån annan?



Sonderling

PS Kan bli ett spännande diorama tänker jag?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13694
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Nebelwerfer 42

Inlägg av Markus Holst » 9 januari 2024, 12:58

Du beskriver vackert varför jag undviker alla tv-kanaler med history i namnet och även de flesta historiska tidskrifter. De senare försöker skapa sensationer istället för att berätta historien. Populär historia är undantaget.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Nebelwerfer 42

Inlägg av von Adler » 29 januari 2024, 13:50

Sovjeterna använde erövrad materiel friskt. Stg-44:or, panzerfaust, Pz III och Stug IIIG (som byggdes om till SU-76i med samma 76,mm kanon som Su-76), så varför inte Nebelwerfer?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Nebelwerfer 42

Inlägg av sonderling » 29 januari 2024, 15:47

Ja Panzerfaust hade de så många av att det blev mer eller mindre standard utrustning på slutet har jag hört. Och SU-76i är en kul vagn, den har jag köpt som modell och ska bygga nån gång.
Hade aldrig hört om Nebelwerfer dock men som sagt varför inte?

Sonderling

Skriv svar