Foxholes?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Foxholes?

Inlägg av Markus Holst » 19 jun 2023 10:14

Denna bild dök upp i mitt fb-flöde tillsammans med en lång diskussion om vad de är. Bildtexten säger att det är foxholes i Normandie några dagar efter D-day. Antagonisterna menar att det är sov-värn, inte skyttevärn.

Vad säger ni? Och vad heter foxhole på svenska?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024

Re: Foxholes?

Inlägg av Hans » 19 jun 2023 11:03

Foxhole skulle jag kalla skyttevärn eller skyddsgrop på svenska.

https://www.history.navy.mil/content/hi ... 27274.html

Flottan påstår 'foxhole' men vem kan lita på att de vet något om vad som händer på land. Jag gissar på liggvärn för att sova i. Ger i alla fall hjälpligt skydd mot omkringflygande splitter. Det är i alla fall inte någon försvarslinje.

MVH

Hans

StefanZ
Medlem

Inlägg av StefanZ » 19 jun 2023 11:30

Hans skrev:
19 jun 2023 11:03
Foxhole skulle jag kalla skyttevärn eller skyddsgrop på svenska.

https://www.history.navy.mil/content/hi ... 27274.html

Flottan påstår 'foxhole' men vem kan lita på att de vet något om vad som händer på land. Jag gissar på liggvärn för att sova i. Ger i alla fall hjälpligt skydd mot omkringflygande splitter. Det är i alla fall inte någon försvarslinje.

MVH

Hans
Men skyttevärn och skyddsgrop behöver väl inte vara detsamma? Det ena är en stridsställning (eventuellt individuellt stridsställning), det andra är för personlig skydd... Tex man vet man skall rasta, eller man vet att ett bombardemang är på ingående. Så antingen tar man tillvara en krevadgrop eller så gräver man något...

Foxhole är kanske mer dubbeltydigt... JAG tolkar foxhole som skyddsgrop, men den kan säkert ses om en individuell stridsställning.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024

Inlägg av Hans » 19 jun 2023 12:08

Håller med. En skyddsgrop är inte primärt att strida ifrån vilket ett skyttevärn är. Men det är lite begreppsförvirring: https://en.wikipedia.org/wiki/Defensive ... erminology

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 19 jun 2023 16:14

Kanske kommer det från ryskan, där har man ju sett en del foxing going on, mellan bröder.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 19 jun 2023 16:36

Jag skulle också tolka foxhole som skyddsgrop. Man gräver sin foxhole när det är dags att gå och lägga sig för kvällen. Sedan kan det ju alltid råka bli ett skyttevärn förstås.

Sonderling