SS letade arier i svenskbygderna

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

SS letade arier i svenskbygderna

Inlägg av Markus Holst » 22 juli 2022, 18:16

https://www.expressen.se/kultur/bocker/ ... -soldater/

SS besökte Estland för att i svenskbygderna hitta avelsmaterial till sina "fabriker" att föda upp arier.

Vet någon om det blev något mer av det hela än just detta besök?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: SS letade arier i svenskbygderna

Inlägg av Amund » 23 juli 2022, 18:17

Vet inte. Kanske inte just SS-rekrytering men artikeln du länkar till handlar till stor del om den mystiske SS-mannen Ludwig Lienhard som jag ställt en fråga om tidigare här på Skalman i den här tråden.

Jag skrev där:
Var det en del i en nazistisk flyktväg till Argentina som svenska myndigheter accepterade samtidigt som man skickade tillbaka desperata stackars människor i Baltutlämningarna?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: SS letade arier i svenskbygderna

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 juli 2022, 18:57

Expressen publicerade en premium-artikel om denna man för tre dagar sedan och det går att läsa lite grann om honom på nätet utan konto på tidningen.

https://www.expressen.se/nyheter/smuggl ... de-for-ss/

Stefan

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: SS letade arier i svenskbygderna

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 29 mars 2023, 17:37

Kände en herre vars far blev uttagen till SS avel; ehuru från gammelsvensk bygd i Ukraina.
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Georg_S
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 8 februari 2024, 18:21
Ort: Tierp

Re: SS letade arier i svenskbygderna

Inlägg av Georg_S » 8 februari 2024, 21:56

Alla germaner som uppfyllde kraven för att räknas som Arier uppmanades att skaffa barn. För en SS-Officer var det ett krav för att befordras att de skaffade barn. Finns exempel på officerare som skickades hem enkom för att se till att deras fruar blev gravida. Hugo Kraas var ett sådant exempel.

I min forskning har jag i de olika SS-RuSHA akterna ofta kommit på en massa dokument som rör officerare som pga en massa olika anledningar inte hade barn. De var tvungna att skriftligt skriva till Himmler och förklara varför.

"avel" typ det Expressen skriver om är en efterkrigs konstruktion, likväl Lebensborns funktion, men det låter smaskigt 😊👍

Mvh
Georg

Claes Pettersson
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 januari 2007, 20:49
Ort: Järfälla

Re: SS letade arier i svenskbygderna

Inlägg av Claes Pettersson » 1 mars 2024, 08:56

För den som vill veta mer om SS "vetenskapliga" verksamhet rekomenderar jag boken.

Heater Pringle: Härskarplanen. Himlers jakt på det ariska ursprunget. ISBN 978-91-85507-30-6

Skriv svar