Ester i Sovjetisk tjänst

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Ester i Sovjetisk tjänst

Inlägg av sonderling » 3 januari 2022, 13:01

https://www.scalemates.com/kits/tamiya- ... 6--1302916

Har köpt denna modell och tänkte bygga den i versionen med extra pansar från Leningrad fronten.
Om man går in på sidan kan man ladda ner byggbeskrivningen.
Där kan man se att i dekal arket följer det med märkningar för en vagn i Estniskt tjänst. Blev lite nyfiken om vilka de var som kämpade på sovjets sida men jag har svårt att hitta info. Googlar jag kommer hur mycket som helst om ester som kämpade för tyskarna men inte för andra sidan.
Och inte nått om att de hade nått annat pansar än SU-76. Var och när använde dessa estniska frivilliga t-34:or?
https://en.wikipedia.org/wiki/8th_Estonian_Rifle_Corps
Är väl det jag har hittat hittills.

Som sagt tänkte inte bygga den versionen nu men dekal arket kan ju komma till nytta en annan gång. :milsmile:
(Jag har spart dekalark från när jag var 12 år, man vet aldrig när de kan vara bra att ha.)

Sonderling

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3523
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Ester i Sovjetisk tjänst

Inlägg av von Adler » 3 januari 2022, 17:21

Sovjeterna tvingade den forna estniska armén att svära trohet till Sovjet och slog ihop de fyra estniska divisionerna till 180. och 182. Skyttedivisionerna som tillsammans med andra element av den förkrigstida estniska armén - bland annat dess pasnarbilar, pansar, kavalleri och flygvapen bildade 22. Territoriella Skyttekåren, en del av 27. Armén som var stationerad i det Baltiska Distriktet.

22. Territoriella Skyttekåren använde esternas förkrigstida utrustning, inklusive artilleri och från första stridskontakten i juli fram tills att kåren upplöstes efter att ha fullkomligt krossats av tyskarna vid Starya Russa i augusti så led den svårt av brist på entusiasm, direkt ordervägran och massiva deserteringar till tyskarna. De kvarvarande i kåren skickades till andra sidan Uralbergen som arbetsbataljoner för att delta i arbetet med att bygga upp den evakuerade sovjetiska industrin där.

1942 bestämde man sig för att göra ett nytt försök och arbetsbataljonerna, tillsammans med rekryterade (med mer eller mindre tvång) män från de som deporterats från Estland till olika arbetsläger i Sibirien och medlemmar från det estniska kommunistpartiet som flytt undan den tyska invasionen. Stora ryska element ingick också och man bildade två divisioner, 7. och 249. Skyttedivisionerna (notera att en sovjetisk skyttedivision 1942 var mindre än hälften så stor som en 1941) Man fick också senare 45. Stridsvagnsregementet, uppsatt av delar av estniska exilmän påhängt, och det är förmodligen från det som T-34:an är tänkt att komma.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3523
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Ester i Sovjetisk tjänst

Inlägg av von Adler » 3 januari 2022, 17:27

Glömde att skriva var de slogs. 8. Skyttekåren (med 45. Stridsvagnsregementet) slogs vid Leningradfronten och sedan 2:a Baltiska fronten, i Estland och sedan Lettland och slutade kriget vid Kurlandsfickan.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ester i Sovjetisk tjänst

Inlägg av sonderling » 4 januari 2022, 07:31

Tackar!
Det var ju imponerande vad du spottade ur dig. :milsmile:
Nu vet jag var jag kan söka vidare information om. Tackar för hjälpen.
Det kan nog bli ett projekt framöver.

Sonderling

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Ester i Sovjetisk tjänst

Inlägg av erep » 4 januari 2022, 07:54

Sovjetmakten hann även tvångsmobilisera ester före den drog sig från Estland sommaren 1941. Bl.a. den stora konvojen som lämnade Tallinn i början av juli hade förutom röda arméns soldater och kommunister, tvångsmobiliserade estniska män ombord.

Skriv svar