57 mm granat funnen i baken på man

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

57 mm granat funnen i baken på man

Inlägg av Mackan L » 3 december 2021, 20:57

En samlare av militärhistoriska föremål tog sig häromdagen till akuten vid Gloucestershire Royal Hospital. Han hade i samband med att han rensade i sin samling funnit (pansarvärns)granaten i fråga. Det ville sig inte bättre än att efter han placerat granaten (med måtten 17 x 5.7 cm) på golvet föll han med rumpan på granaten! Den åkte upp i ändtarmen där den fastnade och orsaken mannen mycket smärta.
När man på akuten insåg vad mannen halkat på tillkallades militärens bombskydd. Granaten visade sig lyckligtvis inte utgöra en explosionsrisk. Däremot kunde den ha dödat mannen.

BUM SQUAD  - Bomb squad race to A&E after patient arrives with WW2 artillery shell stuck up his bottom
https://www.thesun.co.uk/news/16923295/ ... tom-shell/

Är detta (mörk) humor eller bara hemskt?

Men det jag mest undrar över: fick han tillbaka granaten eller ansågs den förbrukad? :?
Vad är praxis?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: 57 mm granat funnen i baken på man

Inlägg av sonderling » 4 december 2021, 07:33

För säkert 20 års sedan läste jag om en VK1 veteran som använde en gamal granat för att trycka tillbaka ändtarmen, ja jag antar att det var nått slags framfall typ och slant så den åkte in.
Denna historia är misstänksam likt. Ja menar kan blixten slå ner två ggr på samma ställe?

Den artikel jag läste handlade för övrigt om konstiga saker som läkare hittat i ändtarmen. De följde med röntgen bilder, även på granaten. Jag minns också nått om en barbie docka....

Sonderling

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: 57 mm granat funnen i baken på man

Inlägg av Amund » 4 december 2021, 09:44

Har man analyserat ytskiktet på granaten man plockade ut? Jag menar är det vapenfett eller vaselin? :D

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: 57 mm granat funnen i baken på man

Inlägg av Mackan L » 4 december 2021, 20:31

:|

FB_IMG_1638646176958.jpg

Skriv svar