Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg!!

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg!!

Inlägg av Stilleben » 24 april 2010, 19:25

stenen2 skrev:------------
Jag hittade en annan sak i årsboken 1943 som är värd att ta upp, något jag aldrig tidigare hört talas om, inte ens vapnet.
Läs nedan:

6/6 1943 "Ett stort antal mindre ballonger med vidhängande behållare för eldfängd vätska samt brännflaskor, vilka utlösas i luften, driva under natten och följande dag in över Sverige samt anställa explosioner och småbränder i Småland, Östergötland och Halland, på Skånes kust, i trakten av Dalälven, utanför Stockholm, på Gotland och i andra delar av landet. I Gävleborgs län antändes bl a skogen på en plats, och två hektar skövlas, innan branden kan släckas. I Ukna avbrännes av samma orsak ½ tunnland skog. Nya ballonger med brännflaskor driva även senare på året i större och mindre antal in över landet, så den 11 augusti åtta i Halmstadstrakten och lika många i Östergötland samt den 29 och 30 november ett hundratal spärr- och sabotageballonger, vilka komma från Östersjön och omhändertagas dels i Stockholm, dels på skilda håll i landet""

Kan de vara ryska, något precisionsvapen var de inte i alla fall.
Jag har hittat något om detta endast på en webbsida, http://www.krigsforum.se/forum/viewtopi ... 22&start=0 ,som jag dock inte tror på!

Där skrivs alltså att "Man hade redan under Första världskriget börjat exprimentera med dessa ballonger, som fanns i olika utföranden. Bl a fanns ballonger där man satt fast sprängämnen under ballongen som exploderade i samband med vingkontakt från flygplan. Dock var det under det andra världskriget dessa ballonger skulle få sitt stora genomslag".

Sådana ballonger måste ju vara en fara även för de egna luftstridskrafterna, liksom efter landningen någonstans. Men om det emellertid var det sistnämnda som avsågs skulle de alltså kunna ha använts för att försöka tända eld på skogar, hus och annan bebyggelse hos fienden.

Men använde någon av de krigförande i Europa sådana ballonger under WW 2?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg!!

Inlägg av Göstring » 24 april 2010, 19:32


Skriv svar