Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg!!

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Inlägg av Yder » 30 juli 2006, 20:10

Kanske oxå lite OT:
När min far var liten kotte så störtade en Avro Lancaster strax utanför Båstad. Morgonen därpå såg min ömme fader en ur besättningen stå utanför polisstationen i Båstad.
Det blev en skröna om en viss sak kopplad till Lancastern.

Det påstods att Svenska luftförsvaret kontaktat bombarna som flög över Sverige med orden:
"- You are flying over Swedish territory"
Bombaren svara
"-We know!"
Luftförsvaret svarar
"-We will open fire!"
Varvid luftvärnet öppnar eld mot bombplansformationen.

Bombarn säger till Svenskarna
"-You are firning to low!"
Svenskarna svarar
"-We know!"

Är detta en skröna? Kunde Svenska luftförsvaret komunicera med annan nations flyg vid denna tiden?

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem
Inlägg: 793
Blev medlem: 22 december 2004, 19:05
Ort: Södertälje

Inlägg av Ferocius » 30 juli 2006, 20:26

Yder skrev:Kanske oxå lite OT:
När min far var liten kotte så störtade en Avro Lancaster strax utanför Båstad. Morgonen därpå såg min ömme fader en ur besättningen stå utanför polisstationen i Båstad.
Det blev en skröna om en viss sak kopplad till Lancastern.

Det påstods att Svenska luftförsvaret kontaktat bombarna som flög över Sverige med orden:
"- You are flying over Swedish territory"
Bombaren svara
"-We know!"
Luftförsvaret svarar
"-We will open fire!"
Varvid luftvärnet öppnar eld mot bombplansformationen.

Bombarn säger till Svenskarna
"-You are firning to low!"
Svenskarna svarar
"-We know!"

Är detta en skröna? Kunde Svenska luftförsvaret komunicera med annan nations flyg vid denna tiden?
Jag tror att jag har hört/läst något liknande någon gång ,även om det den gången inte hade något med Båstad att göra, utan det var nog snarare Trelleborg, och jag minns att jag bara viftade bort det som en skröna. Det känns som en skröna, det låter som en skröna, och då borde det rimligtvis vara en skröna. Men om någon kan bevisa att det verkligen har hänt så skulle inte det göra något, det är en rätt trevlig historia tycker jag.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 4 november 2006, 09:59

Stilleben skrev:Jag har nu gått noggrant igenom den omnämda boken "Nödlandning i Sverige" där det finns detaljerade uppgifter. Antalet nedskjutna eller genom svensk luftvärnseld eller svenska flygplan nedtvingade främmande plan fördelar sig enligt följande:

1940: 9 tyska plan
1941: 1 tyskt plan
1943: 1 tyskt plan
1944: 3 tyska plan, 2 engelska, 2 amerikanska
1945: 1 engelskt plan

Vissa gränsfall finns beträffande några plan, som visserligen nödlandade efter beskjutning, men som troligen ändå skulle ha nödlandat---------------------
Kompletterar ovanstående inlägg från mars 2003 (sid. 1) med uppgifter ur den 1982 utgivna boken "Sveriges militära beredskap 1939-1945".

Där uppges på sid. 539 att sammanlagt 20 plan skjutits ner över svenskt område , varav 19 av luftvärn och 1 med flyg. Av planen var 11 tyska och 8 västallierade. (= 19, "fattas" alltså ett plan!)

Jag har alltså fått det till 14 nedskjutna tyska plan, men som jag redogjort för är det svårt att avgöra om nödlandningen efter luftvärnseld alltid har med denna att göra. Men om siffran 11 tyska plan enligt ovan godtages tillkommer två, ett tyskt plan som efter svensk luftvärnsbeskjutning i maj 1940 nödlandade i Norge samt väl det tyska kurirplan som av misstag sköts ner vintern 1942 (se inlägg fr. 18 april-06!) . De är alltså inte omnämnda i "Nödlandning Sverige". Men beträffande antalet nedskjutna västallierade plan har jag alltså fått det till 5, av ännu oklara anledningar.
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 17 gånger.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 4 november 2006, 12:11

Yder skrev:Kanske oxå lite OT:
När min far var liten kotte så störtade en Avro Lancaster strax utanför Båstad. Morgonen därpå såg min ömme fader en ur besättningen stå utanför polisstationen i Båstad.
Det blev en skröna om en viss sak kopplad till Lancastern.

Det påstods att Svenska luftförsvaret kontaktat bombarna som flög över Sverige med orden:
"- You are flying over Swedish territory"
Bombaren svara
"-We know!"
Luftförsvaret svarar
"-We will open fire!"
Varvid luftvärnet öppnar eld mot bombplansformationen.

Bombarn säger till Svenskarna
"-You are firning to low!"
Svenskarna svarar
"-We know!"

Är detta en skröna? Kunde Svenska luftförsvaret komunicera med annan nations flyg vid denna tiden?

Det är en ganska känd historia - första gången jag stötte på den var det i form av en vits och i lite annan version.
Några allierad bombare flög över Skåne och det svenska luftförsvaret anropade via radio:

"Till de allierade bombflygplanen - ni befinner er i svenskt luftrum"
"Vi vet" svarade en av flygarna.
"Ni kränker vårt luftrum - vi är neutrala"
"Vi vet".
"Om ni inte avlägsnar er kommer vi tvingas öppna eld med luftvärn"
"Vi vet" hördes rösten igen, men flygplanen avvek inte från sin kurs. Det svenska luftvärnet öppnade eld.

Så hördes flygarens röst i radion igen.
"Ni skjuter för lågt"
"Vi vet" svarade svensken.
Det finns antagligen ingen specifik händelse som grund för berättelsen, men den speglar nog rätt bra hur svenskarna kom att resonera mot slutet av kriget. Man stod egentligen på de allierades sida mentalt men öppnade ändå lite halvhjärtat eld för att markera sin neutralitet.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 17 november 2006, 17:05

Stilleben skrev: Kompletterar ovanstående inlägg från mars 2003 (sid. 1) med uppgifter ur den 1982 utgivna boken "Sveriges militära beredskap 1939-1945".

Där uppges på sid. 539 att sammanlagt 20 plan skjutits ner över svenskt område , varav 19 av luftvärn och 1 med flyg. Av planen var 11 tyska och 8 västallierade. (= 19, "fattas" alltså ett plan!)

Jag har alltså fått det till 14 nedskjutna tyska plan, men som jag redogjort för är det svårt att avgöra om nödlandningen efter luftvärnseld alltid har med denna att göra. Men om siffran 11 tyska plan enligt ovan godtages tillkommer två, ett tyskt plan som efter svensk luftvärnsbeskjutning i maj 1940 nödlandade i Norge samt väl det tyska kurirplan som av misstag sköts ner vintern 1942 (se inlägg fr. 18 april-06!) . De är alltså inte omnämnda i "Nödlandning Sverige". Men beträffande antalet nedskjutna västallierade plan har jag alltså fått det till 5, av ännu oklara anledningar.
Enligt den nya upplagan av "Nödlandning Sverige" från 1998, nu enbart med titeln "Nödlandning" (och som jag tidigare borde ha uppmärksammat!!!) tillkommer att ett brittiskt Halifaxbombplan sköts ner utanför Falsterbo den 14 februari 1945 och störtade ungefär 8 kilometer från kusten. Flygplanet kunde emellertid inte anträffas, men senare hittades kropparna efter sex omkomna besättningsmän, varav fyra begravdes i Sverige och två i Danmark.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 5 februari 2007, 11:28

Yder skrev:Kanske oxå lite OT:

Det påstods att Svenska luftförsvaret kontaktat bombarna som flög över Sverige med orden:
"- You are flying over Swedish territory"
Bombaren svara
"-We know!"
Luftförsvaret svarar
"-We will open fire!"
Varvid luftvärnet öppnar eld mot bombplansformationen.

Bombarn säger till Svenskarna
"-You are firning to low!"
Svenskarna svarar
"-We know!"

Är detta en skröna? Kunde Svenska luftförsvaret komunicera med annan nations flyg vid denna tiden?
Nästan exakt samma historia har jag hört från en kille som hävdade att hans far var med när detta inträffade.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 6 februari 2007, 00:30

Frågan om det störtade flygplanet på sjön Åsnen i Småland har fått en egen tråd, som jag helt fantasilöst valde att kalla "Kraschlandat flygplan i Åsnen, Småland?"

:)

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re:

Inlägg av Stilleben » 15 september 2008, 21:10

Stilleben skrev:Har, i samband med ett inlägg under tråden "Förklädda amerikannazister" tagit del av General Dietl:s högintressanta dagbok (översatt till norska) som skildrar striderna om Narvik och Björnfjellet öster därom den 9 april - 10 juni 1940. Sistnämnda dag kapitulerade norrmännen.

Där framgår Sverige den 2 juni 1940 skjutit ner en tysk JU 52:a vid Riksgränsen, varvid 8 man omkom. General Dietl är förgrymmad över att svenskarna inte först skjutit varningsskott.

Ovanstående är väl känt och finns inräknad i den enkla statistik över svenska nedskjutningar som jag i ett inlägg ovan sammanställt.

Känt är emellertid inte följande ur general Dietl:s dagbok den 8 juni 1940 kl. 18.30: "En Ju 88 ble truffet av svensk luftvern da den gjorde en sving over svensk område, og måtte nødlande på Bjørnefjell. Sverige har igjen skutt på fly uten varselskudd."

Tillägges alltså nämnda statistik.
Det känns trevligt att så här fem år efter det ovanstående skrevs kunna tillägga detta, som jag fann i en ny tråd här på Skalman, "Svensk soldat? En snabb fråga..." Se viewtopic.php?f=6&t=33472 . Den har ett stort bildgalleri över tyska soldater i Norge.

På sid. 5, http://d2134644.u48.surftown.nu/copperm ... 178&page=5 , berättas med bild: "Junker JU 88C Zerstörerstaffel (Z)./KG 30 4D+MH Stkz.VB+WC WNr.0142 07.06 194036. views: Det var ikke norske styrker som kunne krediteres denne nedskytingen, men svensk antiluftskyts. Dette er faktisk et av de bedre bildene av dette vraket-------Flere bilder og mer informasjon finnes på Kjell Sørensens sider http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/bjornefjell.html ". Där står bl.a.: "Swedish AA shot at this Ju, on their side of the border. The pilot, made a forced landing on the Norwegian side of the border at Bjørnefjell. One crew injured."

Händelsen skall dessutom, framgår det (och detta även av general Dietl:s dagbok) ha utspelats den 7 juni 1940.

General Dietl:s intressanta dagbok (översatt till norska) om striderna i Narviksområdet, http://www.bjerkvik.gs.nl.no/dietl3.htm

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg!!

Inlägg av Stilleben » 5 oktober 2008, 11:10

Ur mitt inlägg ovan, fre nov 17, 2006
Stilleben skrev: Kompletterar ovanstående inlägg från mars 2003 (sid. 1) med uppgifter ur den 1982 utgivna boken "Sveriges militära beredskap 1939-1945".

Där uppges på sid. 539 att under hela kriget sammanlagt 20 plan skjutits ner över svenskt område , varav 19 av luftvärn och 1 med flyg. Av planen var 11 tyska och 8 västallierade. (= 19, "fattas" alltså ett plan!)

Jag har alltså fått det till 14 nedskjutna tyska plan under hela kriget, men som jag redogjort för är det ibland svårt att avgöra om nödlandningen efter luftvärnseld alltid har med denna att göra. ---------
Jag håller mig här till de nerskjutna tyska plan, som sköts ner eller tvingades ner av luftvärnseld under kriget i Norge, från den 9 april tills striderna den 10 juni 1940 upphörde. Det var nästan alla av de tyska planen som under hela kriget sköts ner (men då många tyska nödlandningar alltså också skedde!)

Tidningarna blev under kriget i Norge tillsagda att undvika skriverier om det och allmänheten hölls så långt det gick i okunnighet. Intressant är emellertid också att inte ens riksdagsmännen fick någon riktig information om antalet nedskjutna plan. Ja, de fick t.o.m. (hur det nu kunde komma sig ?) en ren desinformation!

Jag fick således häromdagen syn på följande ur justitieminister K.G. Westmans dagbok den 13 juni 1940: ------ --Redogörelsen för att vi avvisat det tyska kravet på transitering av krigsmateriel till Narvik under förklaring, att det stred mot vår heder att under­stödja ett anfall mot ett broderfolk utlöste oblandad tillfredsstäl­lelse särskilt med hänsyn till att frågan föreföll avvecklad till för­del för vår manhaftiga ståndpunkt. Den största sensationen före­föll det att vara för kammaren (den första) när det meddelades, att neutralitetsvakten skjutit ned 33 fientliga plan. --------- Ohlin framställde en rad frågor, bl.a. varför det inte medde­lats i pressen, att så många flygplan skjutits ned. (En bonde sade: Tror han, att dom har bedrivit tjuvskytte? En annan anmärkte: Han roar sig med att framställa onödiga frågor.) ---------". Ur "Regeringen och kriget , ur statsrådens dagböcker 1939-41", av Krister Wahlbäck

Sifforna 33 nerskjutna flygplan (!) under "Norgekriget" , var alltså en mycket kraftig överdrift. Det måste f.ö. enbart röra sig om tyska flygplan, då inga engelska eller franska sådana sköts ner eller ens nödlandade. 12 norska skolflygplan flögs dock strax efter den 9 april till Sverige.

Wegmann-Widfeldt räknar under kriget i Norge i sin bok "Nödlandning" till omkring 25 nödlandade eller nerskjutna tyska plan. Ett tyskt plan har tillkommit enligt ovan, nedskjutet den 7 juni 1940. Sammantaget kan det alltså sägas att omkring tio tyska plan under Norgekriget skjutits ner eller tvingats ned av luftvärnseld och i ett fall av ett svenskt plan.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg!

Inlägg av Stilleben » 20 april 2010, 12:12

Stilleben skrev:Ett tyskt kurirflygplan, som inte höll sig inom den överenskomna flygkorridoren nödlandade 1942 på Bromma med en svårt skadad efter svensk luftvärnsbeskjutning.

Händelsen sammanfattas på Solna stads hemsida (nu borttagen).
"Tyskt plan sköts ner över Tivoliberget i Bergshamra.
Ett tyskt kurirflygplan, som kommit ur kurs, besköts och träffades vintern 1942 av luftvärnseld över Tivoliberget i Bergshamra. Det skadade planet nödlandade på Bromma flygplats. En av piloterna blev svårt skadad. Händelsen tystades ner på grund av det känsliga världsläget. Sverige deltog inte i andra världskriget (1939-45) men det svenska försvaret hade till uppgift att försvara landet och Stockholm. På Tivoliberget fanns en luftvärnsställning, som ingick i försvaret mot fientligt flyg. Det var härifrån skottet - en fullträff - med en svärm av blykulor avfyrades mot det tyska flygplanet. Nu finns information om händelsen uppsatt på Tivoliberget.
Det finns mera detaljerade uppgifter på en nyare webbsida, http://www.forsvarsutbildarna.se/web/Ti ... hamra.aspx , jag citerar:

"Kuirflygplanen skulle följa bestämda rutter. En av dessa rutter passerade strax norr om Brunnsviken. När det tyska kurirflygplanet från Oslo en vinterdag 1942 tidtabellsenligt närmade sig Tivoli höll sig piloten inte inom den tillåtna flygkorridoren utan flög alltför nära staden.

Det var inte första gången det hände. Liksom vid tidigare felflygningar sköts varningsskott från luftvärnsställningen. Brisaden bildade ett kraftigt rökmoln framför flygplanets nos. Piloten fortsatte dock på den otillåtna kursen utan att bry sig om varningen.

Det andra skottet från luftvärnskanonen riktades mot flygplanet och var skarp ammunition - en granatkartesch, som sänder ut en svärm med blykulor, när den briserar. Det blev en fullträff! Flygplanet genomborrades av ett flertal kulor och ett av landningsställen skadades. Manskap och befäl jublade när man såg att planet träffades. Planet vinglade sig fram i konstiga svängar och nödlandade på Bromma flygplats under stor uppståndelse.

En av de två piloterna hade sårats svårt. Han ska i vredesmod ha utropat: “Warte mal, der Führer kommt!” (Vänta bara, Führern kommer!) Piloten vårdades en tid på Karolinska Sjukhuset innan han hemtransporterades till Tyskland.

Menige soldaten Carl-Magnus Wanbo tjänstgjorde vid luftvärnsställningens centralinstrument. Han blev vittne till nedskjutningen och berättar om händelseförloppet i sin bok “En svensk tiger - men inte nu längre”. Efterforskningar i f d hemliga handlingar tillhörande Försvarstaben, Utrikes- och Försvarsdepartementen samt Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen har inte lett till resultat som officiellt dokumenterar nedskjutningen.

Enligt Wanbo tystades händelsen ner och kom aldrig ut i pressen. Nedskjutningen hade kunnat få allvarliga politiska konsekvenser med risk att Sverige blev indraget i kriget, oavsett om skotten avlossats i enlighet med instruktionerna eller om man av misstag brutit mot dessa. Rapportering kan ha skett muntligt och den skriftliga försvunnit. Det är enligt Wanbo möjligt att kontakter mellan svenska och tyska diplomater skedde på ett diskret sätt och att den svenska regeringen såg till att inget publicerades, allt för att undvika en upptrappning av det.

Carl-Magnus Wanbo vid minnestavlan, Bergshamra, Solna, se http://www.forsvarsutbildarna.se/MediaB ... 3e3770977e många år senare.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg!!

Inlägg av Ben » 20 april 2010, 16:50

Stilleben skrev:
Jag fick således häromdagen syn på följande ur justitieminister K.G. Westmans dagbok den 13 juni 1940: ------ --Redogörelsen för att vi avvisat det tyska kravet på transitering av krigsmateriel till Narvik under förklaring, att det stred mot vår heder att under­stödja ett anfall mot ett broderfolk utlöste oblandad tillfredsstäl­lelse särskilt med hänsyn till att frågan föreföll avvecklad till för­del för vår manhaftiga ståndpunkt. Den största sensationen före­föll det att vara för kammaren (den första) när det meddelades, att neutralitetsvakten skjutit ned 33 fientliga plan. --------- Ohlin framställde en rad frågor, bl.a. varför det inte medde­lats i pressen, att så många flygplan skjutits ned. (En bonde sade: Tror han, att dom har bedrivit tjuvskytte? En annan anmärkte: Han roar sig med att framställa onödiga frågor.) ---------". Ur "Regeringen och kriget , ur statsrådens dagböcker 1939-41", av Krister Wahlbäck

Sifforna 33 nerskjutna flygplan (!) under "Norgekriget" , var alltså en mycket kraftig överdrift. Det måste f.ö. enbart röra sig om tyska flygplan, då inga engelska eller franska sådana sköts ner eller ens nödlandade. 12 norska skolflygplan flögs dock strax efter den 9 april till Sverige.

Wegmann-Widfeldt räknar under kriget i Norge i sin bok "Nödlandning" till omkring 25 nödlandade eller nerskjutna tyska plan. Ett tyskt plan har tillkommit enligt ovan, nedskjutet den 7 juni 1940. Sammantaget kan det alltså sägas att omkring tio tyska plan under Norgekriget skjutits ner eller tvingats ned av luftvärnseld och i ett fall av ett svenskt plan.
I boken Handlingar rörande Sveriges politik under andra världskriget, del 3, återges på sidan 167 ff. det anförande som utrikesminister Günther höll vid ett hemligt sammanträde med första kammaren den 13 juni 1940 (dessa sammanträden protokollfördes inte förrän 1942). I detta heter det (s. 173):
Det svenska luftvärnet har också ofta fått träda i verksamhet och i åtskilliga fall nedskjutit de flygplan, som kränkt vårt territorium. Icke mindre än 33 flygplan hava med visshet av neutralitetsvakten nedtvingats.
Siffran 33 ska alltså rimligen inte, som görs i Westmans anteckningar, tolkas som antalet nedskjutningar.

stenen2
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: 18 mars 2010, 02:18

Re: Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg!!

Inlägg av stenen2 » 22 april 2010, 22:52

Hittade lite halvofficiella siffror från en årsbok om 1944 (SvD) och blev förvånad. Tyvärr finns det magra uppgifter om nedskjutna plan från åren innan, ett engelskt ska ha skjutits ned över Skåne 1943.

Uppgifterna kommer ifrån försvarstabens luftförsvarsavdelning
Amerikanska: 104st nödlandande, 3 nedskjutna, 12 störtade
Engelska: 20st nödlandande, 2 nedskjutna, 12 störtade
Tyska: 19st nödlandande, 2 nedskjutna, 1 störtade


I texten står" I ett icke ringa antal fall ha de som nödlandande rubricerade planen träffats av svensk lv utan att därför störta".

Besättningar
Amerikanska: 984 st oskadade, 32 skadade, 15 döda
Engelska: 97 oskadade, 12 skadade, 21 döda
Tyska: 36 oskadade, 0 skadade, 1 död.


I texten står " Den döde tysken var pilot i ett plan som angrep svenskt lv. Övriga döda hade i ett flertal fall omkommit genom drunkning eller eld, då ifrågavarande plan störtat, i regel icke på grund av svensk beskjutning."

1944 verkar det ha ramlat ned 158 st plan, nästan ett varannan dag och 7 sköts ned. Inte konstigt om det finns många historier. Det året var nog behovet av att hemlighålla uppgifter inte så stort, en årsbok borde ha kommit ut någon gång på våren 1945 dessutom.

stenen2
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: 18 mars 2010, 02:18

Re: Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg!!

Inlägg av stenen2 » 22 april 2010, 23:08

Lite mer uppgifter från samma årsbok. Det står att detta är ett urval och är uppenbarligen taget från tidningens dagliga notiser. Antalen stämmer inte med listan i mitt förra inlägg

11/4 sköts ett tyskt plan ned i Sövde i sydöstra Skåne av lv, en svensk värnpliktig och 2 (sic) tyskar omkommer. Två amerikanska bombplan få samtidigt fullträffar, en person dör och båda planen nödlandar.
13/5 fem amerikanska stridsflygplan nödlanda i Skåne skadeskjutna och inringade av svenska jaktplan.
21/6 tysk jaktflygplan skjuter ned ett amerikanskt bombplan över svenskt luftrum, det störtar i trakten av Veberöd.
30/8 två allierade flygplan störta nedskjutna av svenskt luftvärn. 6 andra störta också, det sker i Knäred, Vittsjö, Örkelljunga, Båstad, Ljungby och Svensöp samt utanför Vejbystrand.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg!!

Inlägg av Stilleben » 24 april 2010, 10:17

stenen2 skrev:Lite mer uppgifter från samma årsbok. Det står att detta är ett urval och är uppenbarligen taget från tidningens dagliga notiser. Antalen stämmer inte med listan i mitt förra inlägg

11/4 sköts ett tyskt plan ned i Sövde i sydöstra Skåne av lv, en svensk värnpliktig och 2 (sic) tyskar omkommer. Två amerikanska bombplan få samtidigt fullträffar, en person dör och båda planen nödlandar.
13/5 fem amerikanska stridsflygplan nödlanda i Skåne skadeskjutna och inringade av svenska jaktplan.
21/6 tysk jaktflygplan skjuter ned ett amerikanskt bombplan över svenskt luftrum, det störtar i trakten av Veberöd.
30/8 två allierade flygplan störta nedskjutna av svenskt luftvärn. 6 andra störta också, det sker i Knäred, Vittsjö, Örkelljunga, Båstad, Ljungby och Svensöp samt utanför Vejbystrand.
De 30.8. 1944 nedskjutna planen var brittiska och ingick i en stor armada som på natten angripit mål i norra Tyskland.

Intressant är att uppgifterna i årsboken väl överenstämmer med de utmärkta böcker Wegmann respektive Widfeldt senast 2007-2008 gett ut, uppdelade i tyska nödlandare (av Widfeldt), brittiska nödlandare (av Wegmann) och amerikanska nödlandare (av Widfeldt). Dessa är mycket mer detaljerade än de tidigare böckerna "Nödlandning Sverige" från 1991 och "Nödlandning" 1998, som utgavs av Wegmann-Widfeldt gemensamt. Enda differensen är uppgiften i årsboken om de den 13.5. 1944 nödlandade amerikanska planen, då det var två av dessa (enligt Widfeldt), inte fem, som var "inringade av svenska jaktplan".

Med detta menas alltså att luftbevakningen uppmärksammat gränsöverskridandet. Det sändes då på dagtid och så långt resurserna det medgav upp beredskapsjaktplan, vanligen den italiensktillverkade J 20 och från 1944 även det svensktillverkade J 22, så att det främmande planet kunde sökas upp och beroende på omständigheterna försöka avvisas eller anvisas landning. Beredskapsjaktplanen, oftast två, flög då till en början vid sidan av planet för att så tydligt som möjligt visa nationalitetsbeteckningarna och således markera att det kränkande planet befann sig på svenskt område. Detta bör, då man ju hade med stressade utländska flygplansbesättningar att göra, inte ha varit helt ofarligt men det lyckades tydligen nästan alltid. Enda undantaget var den 3 april 1945 då vpl furir Harry Nordlund blev nedskjuten av ett tyskt gränskränkande plan utanför Sölvesborg.

stenen2
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: 18 mars 2010, 02:18

Re: Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg!!

Inlägg av stenen2 » 24 april 2010, 17:29

Så här står det om händelsen 3 april ( SvD:s årsbok 1945, redigerad av redaktör Erik Rudberg)

”Vid Listerlandet strax norr om Simrishamn skjuter en tysk flygbåt efter att ha ignorerat verkningseld från svenska luftvärnet ner ett svenskt jaktplan, som gått upp för att avvisa den tyska maskinen. Härvid omkommer jaktplanets förare, vpl flygföraren korpral E H Nordlund. Tyska riksregeringen framför genom tyske ministern i Stockholm omedelbart sitt beklagande och förklarar sig villig att utge fullt skadestånd.”

Simrishamn verkar vara felskrivning, Sölvesborg ligger ju mycket närmare Listerlandet. Nordlund är här inte furir utan korpral, men inte fick en sådan själv flyga jaktplan?

Jag hittade en annan sak i årsboken 1943 som är värd att ta upp, något jag aldrig tidigare hört talas om, inte ens vapnet.
Läs nedan:

6/6 1943 "Ett stort antal mindre ballonger med vidhängande behållare för eldfängd vätska samt brännflaskor, vilka utlösas i luften, driva under natten och följande dag in över Sverige samt anställa explosioner och småbränder i Småland, Östergötland och Halland, på Skånes kust, i trakten av Dalälven, utanför Stockholm, på Gotland och i andra delar av landet. I Gävleborgs län antändes bl a skogen på en plats, och två hektar skövlas, innan branden kan släckas. I Ukna avbrännes av samma orsak ½ tunnland skog. Nya ballonger med brännflaskor driva även senare på året i större och mindre antal in över landet, så den 11 augusti åtta i Halmstadstrakten och lika många i Östergötland samt den 29 och 30 november ett hundratal spärr- och sabotageballonger, vilka komma från Östersjön och omhändertagas dels i Stockholm, dels på skilda håll i landet""

Kan de vara ryska, något precisionsvapen var de inte i alla fall.

Skriv svar