Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg!!

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Nils E Eriksson
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 november 2005, 12:05
Ort: Nils E Eriksson
Kontakt:

Inlägg av Nils E Eriksson » 6 november 2005, 13:34

Jag bodde i Dingle i Norra Bohuslän under Andra världskriget. Jag har ett par frågor:
1. En kulspruta på ett berg mitt i Dingle sköt mot ett förmodligen tyskt plan och det påstods att det störtade. Vet någon om ett plan blev nedskjutet i Dingletrakten?
2. Vi såg och hörde vid något eller några tillfällen sjöslag ute på Skagerack. Vet någon vilka sjäslag (eller bombfällningar) det kan ha rört sig om?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 6 november 2005, 14:22

Nils E Eriksson skrev:Jag bodde i Dingle i Norra Bohuslän under Andra världskriget. Jag har ett par frågor:
1. En kulspruta på ett berg mitt i Dingle sköt mot ett förmodligen tyskt plan och det påstods att det störtade. Vet någon om ett plan blev nedskjutet i Dingletrakten?
2. Vi såg och hörde vid något eller några tillfällen sjöslag ute på Skagerack. Vet någon vilka sjäslag (eller bombfällningar) det kan ha rört sig om?
1.Torde vara att den 14 april 1940 sköt svenskt luftvärn (40 mm Bofors) ner ett tyskt JU 52/3m plan vid Samneröd utanför Uddevalla. Besättningen om tre man omkom. Nedskjutningen var just då så "känslig" att försvarsminister Sköld beordrade "mörkläggning". TT meddelade alltså att planet krockat med en bergvägg!

2. Sjöslag på Skagerack? Finns nog flera, men ett var alltså utbrytningsförsöket från Göteborg av de s.k. "kvarstadsbåtarna" den 31.3. 1942, då tyskarna vid territorialgränsen öppnade kanoneld mot några av dem.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Tyskt kurirflygplan sköts ner.

Inlägg av Stilleben » 18 april 2006, 10:23

Ett tyskt kurirflygplan, som inte höll sig inom den överenskomna flygkorridoren nödlandade 1942 på Bromma med en svårt skadad efter svensk luftvärnsbeskjutning.

Händelsen sammanfattas på Solna stads hemsida, http://www.solna.se/templates/Page_solna.aspx?id=17068

"Tyskt plan sköts ner över Tivoliberget i Bergshamra...
Ett tyskt kurirflygplan, som kommit ur kurs, besköts och träffades vintern 1942 av luftvärnseld över Tivoliberget i Bergshamra. Det skadade planet nödlandade på Bromma flygplats. En av piloterna blev svårt skadad. Händelsen tystades ner på grund av det känsliga världsläget. Sverige deltog inte i andra världskriget (1939-45) men det svenska försvaret hade till uppgift att försvara landet och Stockholm. På Tivoliberget fanns en luftvärnsställning, som ingick i försvaret mot fientligt flyg. Det var härifrån skottet - en fullträff - med en svärm av blykulor avfyrades mot det tyska flygplanet. Nu finns information om händelsen uppsatt på Tivoliberget.
Läs mer (Skottet från Tivoli, Pdf-fil) "

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 18 april 2006, 18:47

En dansk flygmekaniker stal ett tyskt bombflygplan och flög mot Sverige någon gång under ockupationen av Danmark. Han ska tydligen ha blivit nerskjuten av svenskt luftvärn någonstans vid Helsingborgstrakten. Det är ungefär vad jag minns av det jag läste om den händelsen. Fanns en bild på det nedskjutna flygplanet också där mekanikern lyckats nödlanda flygplanet, så det var nog inte enbart en vandringslegend.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 18 april 2006, 21:08

mustamato skrev:En dansk flygmekaniker stal ett tyskt bombflygplan och flög mot Sverige någon gång under ockupationen av Danmark. Han ska tydligen ha blivit nerskjuten av svenskt luftvärn någonstans vid Helsingborgstrakten. Det är ungefär vad jag minns av det jag läste om den händelsen. Fanns en bild på det nedskjutna flygplanet också där mekanikern lyckats nödlanda flygplanet, så det var nog inte enbart en vandringslegend.
Ja, men den händelsen, liksom många andra är väl känd. Den omnämnes bl.a. i boken av Wegmann-Widfeldt, "Nödlandning Sverige". Men det finns ingenting om nedskjutningen av det tyska kurirflygplanet där och det är förvånansvärt att det först nu, c:a 60 år efter krigsslutet, kommer i dagen.

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Targenor » 26 juni 2006, 22:45

Stilleben skrev:
BMP-trekker2 skrev:Har för mig att min morfar sa något om en nödlandning/nedskjutning i trakten av Ramsele i Ångermanland under kriget. Någon som vet något om det??
Avser säkert det brittiska Blackburn Skua-flygplan, besättning 2 man, som tillsammans med fem andra Skua-flygplan angripit mål i Trondheims hamn den 22.9. 1940, men som sedan på morgonen nödlandade i Faxälven vid Ramsele intill en bro.
Källa: "Nödlandning - Sverige" av Wegmann-Widfeldt, sid. 21.

Omnämnes på http://www.fleetairarmarchive.net/Rollo ... POW/W.html
Vad jag vet så hamnade ett plan i faxälven under kriget, vid den gamla träbron mot gamla kyrkan , bron är idag riven och ersatt med en nyare bro.

Men du säger att det var Engelskt plan, jag har för mig jag sett bilder på detta plan och det hade nazi symboler

Men jag kan ha helt fel, har letat som en tok efter bilden , men inte hittat den

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 24 juli 2006, 12:43

Stilleben skrev: 1.Torde vara att den 14 april 1940 sköt svenskt luftvärn (40 mm Bofors) ner ett tyskt JU 52/3m plan vid Samneröd utanför Uddevalla. Besättningen om tre man omkom. Nedskjutningen var just då så "känslig" att försvarsminister Sköld beordrade "mörkläggning". TT meddelade alltså att planet krockat med en bergvägg!
Någon gång under andra hälften av 80-talet var jag på ett av arméns praktikantläger på I 17 i Uddevalla. Jag vill minnas att vi på regementsmuseumet (motsvarande) såg vrakdelar från Ju 52:an inklusive en av kraschen böjd MG 34. Någon som vet var de prylarna tog vägen efter regementsnedläggningen?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 juli 2006, 14:27

D. Löwenhamn skrev:Dessutom hade de laddat skott för skott omedvetna om att lufvärnskanonen kunde skjuta automateld.

mvh/ Daniel
Låter som en välutbildad pjässervis :)

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 juli 2006, 14:28

Vad gjorde Sverige med de flygplan som nödlandade eller felnavigerade? Ett antal B-17 osv måste ju m a o funnits att tillgå.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 25 juli 2006, 18:13

Mathias Forsberg skrev:Vad gjorde Sverige med de flygplan som nödlandade eller felnavigerade? Ett antal B-17 osv måste ju m a o funnits att tillgå.
Från 1943 till krigsslutet nödlandade över sextio 4-motoriga B 17 och nästan lika många B 24 Liberator i Sverige efter bombräder mot Tyskland och Polen. Många av planen landade i god ordning på Bulltofta men många kraschade mer eller mindre vid nödlandning i terrängen. Det fanns en stor amerikansk reparationsgrupp i Sverige som sysslade med planen. Efter krigsslutet flögs de tillgängliga planen tillbaka till England.

Sverige som under 1944 såg krigsslutet och därmed bl.a. en återupptagen passagerartrafik över Atlanten närma sig, hade behov av trafikflygplan och fick enligt avtal med amerikanska regeringen för det facila priset av EN dollar styck överta sju B-17, vilka av SAAB byggdes om till trafikplan. Den ombyggda versionen kallades Felix. Flygplanen tog efter ombyggnaden fjorton passagerare i stället för sex tons bomblast.

Den första flygningen med en ombyggd B 17 gjordes den 9 oktober 1944 då ABA flög från Bromma till Prestwick i Skottland med B-17F, "Sam", SE-BAH, via mellersta Norge och norr om Östersund p.g.a. risken för tysk beskjutning från jaktflyg och luftvärn.

Av webbsidan http://biphost.spray.se/benny.karlsson/ ... ilder.html framgår att den 27 juni 1945 gjorde SILA den första flygningen till New York med en B 17 flygande fästning "Jim", ombyggd till passagerarplan. Med två långa stopp på vägen tog resan Stockholm-New York 49 timmar. Innan året var slut hade man hunnit med ytterligare 26 turer.

Planen var dock oekonomiska i drift och trafiken med dem upphörde under 1946 då det mera passande passagerarflygplanet DC 4 började levereras. Samtliga plan skrotades strax därefter eller försåldes.

Ett av dessa plan och som fortfarande "lever" var det sedermera kända "Shoo Shoo Baby", som nödlandat på Bulltofta den 29 maj 1944 efter en bombräd i Polen. Planet kom att användas i flera år efter kriget, men finns nu sedan många år tillbaka på ett flygmuseum i USA.

http://en.wikipedia.org/wiki/B-17#Obsolescence uppehåller sig en hel del kring detta flygplan (samt litet om omständigheterna kring flygplansaffären).

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 26 juli 2006, 03:16

Ett av dessa B-17 Felix störtade i Sverige. De var på väg från England till STH. Dock blev det dåligt väder så de landade på Torslanda, passagerarna blev inkvarterade på hotell i GBG och fortsatte dagen efter med tåg.
Besättningen lyfte dock utan pax mot STH, har för mig att det var mkt tidigt nästa morgon, för att komma till Bromma. Extremt dåligt väder medförde att de gick i backen nära Mariefred. Alla omkom.
Har ett minne av att registreringen var SE-SAM.

Vad gäller Uddevalla-incidenten, JU 52:an, Stab 2, beteckning SE + H.

Terje Fred; Flyg och flyktingar:
Tyska källor uppger att planet fick navigationsproblem över Skagerack och kom in över svenskt vatten, där piloten skulle ha gett tecken att de ville nödlanda.
Några sådana tecken såg dock aldrig svenska kustposteringer eller batterichefen i Uddevalla.


Då det efter påmodan inte är explicit i inlägget, vilkens far, Terjes eller min, så klarifierar jag att det var min egen far som berättade för mig om händelsen han såg:


Han låg på I-17 den dagen som rekryt, och såg det med egna ögon.

Han berättade för mig att det var rent för jävligt det som hände:
Junkern kom vinglande in med två motorer som gick någotsånär (av tre), men hade svårt att hålla höjd. Från högerfönstret i cockpit sträckte en ur besättningen ut en vit flagg vid inflygningen mot Uddevalla, antagligen ville de väl nödlanda på Backamo, eller bara på vilket fält som helst.

Sen blev de nedskjutna av LV.

Pappa berättade dessutom att ansvarige majoren var en rigid jävel, dvs han som gav ordern.

Visst, det var enligt de neutralitetsregler som fanns. Men ett obeväpnat plan, som viftar vitt, och haltar in mot land.. hmmm
Senast redigerad av 2 Bagheera, redigerad totalt 26 gång.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 26 juli 2006, 09:43

Någon hjärncell i mitt skrumpna kranium vrålar att jag läst någonstans att några B-17 som nödlandade i Sverige också kom att användas som postflyg. Hur var det med det?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 26 juli 2006, 11:55

Bagheera skrev:Ett av dessa B-17 Felix störtade i Sverige. De var på väg från England till STH. Dock blev det dåligt väder så de landade på Torslanda, passagerarna blev inkvarterade på hotell i GBG och fortsatte dagen efter med tåg.
Besättningen lyfte dock utan pax mot STH, har för mig att det var mkt tidigt nästa morgon, för att komma till Bromma. Extremt dåligt väder medförde att de gick i backen nära Mariefred. Alla omkom. Har ett minne av att registreringen var SE-SAM.
Betr. den störtade ombyggda B 17 vid Mariefred (somliga anger haveriplatsen som Strängnäs eftersom planet hamnade litet mittemellan städerna) så inträffade detta efter kriget, närmare bestämt den 4 december 1945.

Svensk flyghistorisk förenings sajt har litet upplysningar om det ,se http://f16.parsimony.net/forum28824/messages/16461.htm och http://f16.parsimony.net/forum28824/messages/110.htm och länkarna där.
SE-BAM var således en ombyggd B-17G som nödlandat på Rinkaby 6 mars 1944 efter ett uppdrag över Berlin.

Planet kom närmast från Prag. Haveriorsaken tror man rätt säkert beror på förarfel. Sajten ger också upplysningar om att det på en dag flugit sträckan Stockholm - Kairo.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing_B-1 ... g_Fortress finns litet mera detaljerade uppgifter om användningen av de ombyggda planen och deras vidare öden. Således ett mycket användbart flygplan (att det användes som ENBART postflyg verkar dock osannolikt!), även om de som sagt snart utkonkurrerades av nyproducerade trafikplan.
Bagheera skrev: Vad gäller Uddevalla-incidenten, JU 52:an, Stab 2, beteckning SE + H.

Terje Fred; Flyg och flyktingar:
Tyska källor uppger att planet fick navigationsproblem över Skagerack och kom in över svenskt vatten, där piloten skulle ha gett tecken att de ville nödlanda.
Några sådana tecken såg dock aldrig svenska kustposteringer eller batterichefen i Uddevalla.


Då det efter påmodan inte är explicit i inlägget, vilkens far, Terjes eller min, så klarifierar jag att det var min egen far som berättade för mig om händelsen han såg:

Han låg på I-17 den dagen som rekryt, och såg det med egna ögon.

Han berättade för mig att det var rent för jävligt det som hände:
Junkern kom vinglande in med två motorer som gick någotsånär (av tre), men hade svårt att hålla höjd. Från högerfönstret i cockpit sträckte en ur besättningen ut en vit flagg vid inflygningen mot Uddevalla, antagligen ville de väl nödlanda på Backamo, eller bara på vilket fält som helst.

Sen blev de nedskjutna av LV.

Pappa berättade dessutom att ansvarige majoren var en rigid jävel, dvs han som gav ordern.

Visst, det var enligt de neutralitetsregler som fanns. Men ett obeväpnat plan, som viftar vitt, och haltar in mot land.. hmmm
Verkar inte alls trevligt, men det hände ju dagarna efter tyskarnas angrepp på Norge, då den svenska nervositeten var stor! Och är det säkert att luftvärnsbesättningen också såg denna vita flagga?

I vilket fall som helst - finns (eller fanns) det inte internationella regler för att upplysa om att ett flygplan är i nöd? Signalskott t.ex. Det verkar litet konstigt att på ett flygplan använda en vit flagga...

johnjohn
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 juli 2003, 00:56
Ort: Sweden

Inlägg av johnjohn » 26 juli 2006, 23:40

Lite OT men men..

Har pratat en del med min morfar som låg på gotland under kriget. Där nödlandade en dag ett ganska illa tilltyglat tyskt plan och när han med några andra + deras befäl mötte upp piloten så möttes dom av en arrogant och kaxig tysk som genast började ställa krav. Morfars befäl beordrade de svenska soldaterna att vända sig om och sen small det till.. tysken låg sedan på marken och blödde om näsan och ingen hade sett något.

Jag vet inte mer men har alltid tyckt det var ganska kul. Antar att det var ganska nära krigsslutet med tanke på att man vågade göra som befälet gjorde..

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 27 juli 2006, 01:44

Stilleben skrev: Verkar inte alls trevligt, men det hände ju dagarna efter tyskarnas angrepp på Norge, då den svenska nervositeten var stor! Och är det säkert att luftvärnsbesättningen också såg denna vita flagga?

I vilket fall som helst - finns (eller fanns) det inte internationella regler för att upplysa om att ett flygplan är i nöd? Signalskott t.ex. Det verkar litet konstigt att på ett flygplan använda en vit flagga...
Jag måste ha blandat ihop vingarna vad gäller B-17, sorry.

Har också funderat över om LV:t som sköt befann sig på norra sidan, dvs på babords sida om flygplanet.
Nåväl, jag relaterade till min fars faktiska upplevelse av vit flagg.


Nåväl 2, apropå; en anekdot om svensk B-17 civil kärra på väg till Prag -46:

Landningsförbud pga låg dimma, åter norrut, nytt meddelande från Prag; väderförbättring, flygplatsen öppen, vänder.
Nästa meddelande är att vädret är försämrat igen, dimma, fältet stängt för andra gången.

Stewarden ombord, Börje Nilsson, får förfrågan från passagerarna; när ska vi landa?

Han går in i cockpit och frågar kapten.

Som svarar; om 20 minuter har vi landat, för då är bränslet slut :)

Kaptenen, Bolternstern? tog in planet till fältet med de sista dropparna genom att på lägsta höjd i dimman navigera genom att följa Elbe och Moldau.

Skriv svar