Och orsaken de drogs in i juni var att Finska Lappland fyldes av Tyska militärtransporter som tydligt visade att Finland inte hade ärliga uppsåt.
Även när orsak och verkan inte passar med vad man vill att det borde vara så får man faktiskt hålla ordning på vad som är orsak och vad som är verkan.
En av mina farbröder körde där, så jag har hört ett antal historier från en chaufför i första hand.
Finland fick in 216 000 ton gods den vägen under 1940 och första sex månaderna 1941.
Svenska Göteborgstrafiken pendlade mellan 200 000 och 400 000 ton per år.
Så situationen septemer 1939 till november 1940 då man handlade med alla
Perioden december 39 - maj 1940 förstår jag som tyskarna blockerde vapenhandeln men gällde det verkligen all handel?
Jag vill minnas att Tyska flottan bara beslagtog gods på väg till de allierade?
Därefter från maj 1940 till maj 1941 så kunde FInland igen handlade med alla
och sedan september 1944 och framåt
är det fria fantasier?
Tyskarna ville ha nickel och koppar, redan i oktober 1939 och var beredda att betala.
Läs tex Ueberschär "Hitler und Finland 1939-1941"
Man hade krigshandelsavtal med alla krigförande makter, eller så befann man sig på fel sida om den ekonomiska blockaden.
Jag skulle nog säga att Clearing var det sätt som Tyskland använde vid utrikeshandel.
Det var en riktigt byråkratiskt åbäke värdig Kafkas processen.
Kan rekomendera några böcker i ämnet:
Max Engman & Kasper Westerlund "Petsamo och havet"
Matson "Neutrality and Navicerts"
Medlicot "The Economic Blockade"
Ueberschär "Hitler und Finland 1939-1941"
Travis Beal Jacobs "America and the Winter War, 1939-1940"
Korrhonen tjatade om tvåfrontskrig vid krigsansvarigsrättegångarna och sedan i sin bok från femtiotalet.erep skrev: ↑06 dec 2020 19:08Jag kan ju hänvisa till Jokipiis artikel som du länkade till, där framförde man från finsk sida i samtalen med Tyskland leveranser av livsmedel. Eftersom Finlands geografiska läge var annat och även faran för ett tvåfrontskrig mot Sovjet och Tyskland fanns, kunde inte Finland ha agerat som Sverige gjorde.
Jag vill hävda att den historen är så söndersågad i småbitar av senare historiker att det inte förtjänas tas upp.
Jag håller med om att Finlands läge gjorde det omöjligt att stå utanför,
Men skyll inte på livsmedelssituationen.
Ja precis - Finland kunde inte vara neutral.
Men skyll inte på livsmedelssituationen.
Det är det jag säger.
I ett krigshandelsavtal klargör man även transportfrågor.erep skrev: ↑06 dec 2020 19:08Om vi sedan ser på Östersjön, var trafik där inte heller särskilt fri, då de två starkaste flottorna var Röda Flottan och Kriegsmarine. Visserligen var viss trafik möjlig om Sverige tillät trafik via sina farvatten, men vid denna tid var gränsen inte 12 sjömil som nu, utan 3 sjömil.
Eller så har man ett särkilt transportavtal.
T ex reglerades hur mycket malm som skulle gå på svenska repsektive tyska båtar.
Det som är etablerat är att Finland gick med Nazityskland i anfallet på Sovjet.
Och givet situationen i Lappland fanns inget vettigt alternativ.
Sen om någon drar in livsmedelsimporten från Tyskland som ett avgörande faktor för Finlands val så är det i sig ett Kontrafaktiskt resonemang.
Kan du visa några källor som anger livsmedelsimporten från Tyskland var viktigare än att återfå Karelen?
Att importen från Tyskalnd var viktig Efter Juni 1941, det vet alla.
Dessutom har jag inga problem med att livsmedelssituationen under kriget var usel, och att civilbefolkniningen inte fick tillräckligt med mat under kriget.
Skörden 1941/42 och 1944/45 var mycket värre än 1940/41 då Finland gick i krig mot Sovjet.
Det sämsta året av alla, 1944/45, så gick Finland i krig mot Tyskland.
Mvh
/John