Kroatiska Nazister WWII

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Messenger
Utsparkad
Inlägg: 81
Blev medlem: 2 mars 2003, 19:41
Ort: Radera Mitt Konto!

Kroatiska Nazister WWII

Inlägg av Messenger » 2 mars 2003, 19:55

Mitt intresse för de Kroatiska nazisterna/facisterna och den så kallade "Ustasa" rörelsen väcktes när jag läste Antony Beevors bok "Stalingrad", där man b la kunde läsa att den Kroatiska 369:e Djävuls Divisionen var den sista att lämna Stalingrad av axelmakterna.
Hitler bad Kroatien om frivilliga och långt fler än förväntat ställde upp.
Tillsammans med 100:e Österrikiska Alp Jägarna slogs de modigt och Hitler ska ha varit så imponerad av 369:e Kroatiska armén att han ville skapa en Tysk-Kroatisk division.

Det förvånar mig att det skrivs så lite om de Kroatiska nazisterna då de
uppenbarligen finns så mycket att berätta om dom, tycker dessutom att det börjar bli lite tjatigt att läsa om Italien & Japan osv under WWII.

Nu undrar jag om någon kan något om detta ämne och är villig att skriva några rader om det. T ex mer fakta om 369:e och 370:e Kroatiska Div. och deras ideologier och dessutom är jag intresserad av lite fakta angående koncentrationslägret "Jasenovac" som ska ha funnits i Kroatien.

Mvh
Pontus (Historie intresserad)

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Kroatiska Nazister WWII

Inlägg av Marcus » 2 mars 2003, 20:19

Messenger skrev:tycker dessutom att det börjar bli lite tjatigt att läsa om Italien & Japan osv under WWII.
Tjatigt? Personligen tycker jag att det skrivs på tok för lite om t.ex. Italien och Japan, men även om de andra som slogs på Tysklands sida.

/Marcus

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 2 mars 2003, 20:22

Om du vill kan jag skicka en del av ett uppsatsarbete jag gjorde om Ustasjarörelsen.

mvh/ Daniel

Messenger
Utsparkad
Inlägg: 81
Blev medlem: 2 mars 2003, 19:41
Ort: Radera Mitt Konto!

Oj oj...

Inlägg av Messenger » 2 mars 2003, 20:24

D. Löwenhamn det hade varit otroligt vänligt!!
Min e-mail adress är pontus3@hotmail.com
Senast redigerad av 1 Messenger, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 2 mars 2003, 20:32

Skickat, jag skickar det i ett pm också (för säkerhets skull).

mvh/ Daniel

Messenger
Utsparkad
Inlägg: 81
Blev medlem: 2 mars 2003, 19:41
Ort: Radera Mitt Konto!

Inlägg av Messenger » 2 mars 2003, 21:20

D. Löwenhamn

Jag ser fram emot att läsa igenom detta!

Tack ska du ha!

Är intresserad av allt som handlar om Kroatien under WWII (speciellt 369:e divisionen) så keep it coming :-)

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4809
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 2 mars 2003, 21:45

Anledningen till att det fanns så många kroatiska "nazister" är kroaternas konflikt med Serberna, Serberna var även de starka nationalister även om nationalismen i Serbien fick ett annat "stuk" än den kroatiska.

Messenger
Utsparkad
Inlägg: 81
Blev medlem: 2 mars 2003, 19:41
Ort: Radera Mitt Konto!

Inlägg av Messenger » 2 mars 2003, 22:46

Jo jag är medveten om det men sammtidigt verkar det som om Kroaterna hade något gemensamt med Tyskarna och dess folk (kanske pga deras gemenskap tidigare med Österrike-Ungern). Varför ställde så många Kroater upp och åkte ända till Stalingrad för att slåss frivilligt??
De måste ha trott på något eller?

Och det här koncentrationslägret Jasenovac som hittades i Kroatien där man avrättade judar, zigenare, serber osv var det Kroaternas idé

Den här Ustasa rörelsen leddes av Ante Pavelic, vad hände med honom? Någon som kan svara på det?

"Enligt den nazistiska rasläran definierades kroaterna som arier. Kroaterna själva gjorde inga större försök att definiera den kroatiska folkgruppen men talade om den kroatiska rasen"

Det här tycker jag är väldigt intressant eftersom jag ofta läst att Nazisterna ansåg Kroaterna vara arier. Var det så? Ansåg och anser Kroaterna sig vara arier?

Messenger
Utsparkad
Inlägg: 81
Blev medlem: 2 mars 2003, 19:41
Ort: Radera Mitt Konto!

Inlägg av Messenger » 2 mars 2003, 23:19

Pavelic dog i Spanien 1959

Nu vet jag det he he...

Tack Löwenhamn

veet Besseren
Utsparkad
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 februari 2003, 22:16
Ort: Ovan

Inlägg av veet Besseren » 2 mars 2003, 23:29

"Enligt den nazistiska rasläran definierades kroaterna som arier. Kroaterna själva gjorde inga större försök att definiera den kroatiska folkgruppen men talade om den kroatiska rasen"

Det här tycker jag är väldigt intressant eftersom jag ofta läst att Nazisterna ansåg Kroaterna vara arier. Var det så?
The Living Slavs (c) Serbs, Croats, and Slovenes (The Races of Europe, 1939, H. Coon)
http://www.fikas.no/~sprocket/snpa/chapter-XII12.htm

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 2 mars 2003, 23:44

Varför ställde så många Kroater upp och åkte ända till Stalingrad för att slåss frivilligt??


En kvalificerad gissning är att det till stor del berodde på antikommunism.
Och det här koncentrationslägret Jasenovac som hittades i Kroatien där man avrättade judar, zigenare, serber osv var det Kroaternas idé.
Ja, det var en följd av Ustasjarörelsens politik.

mvh/ Daniel

Messenger
Utsparkad
Inlägg: 81
Blev medlem: 2 mars 2003, 19:41
Ort: Radera Mitt Konto!

Inlägg av Messenger » 3 mars 2003, 04:35

Lite bilder jag har hittat på Kroatiska Nazister under WWII

Bild
En officiell Kroatisk cermoni 1941

Bild
Ustasa soldater poserar framför serbiska lik

Bild
Entren till koncetrationslägret Jasenovac. Skylten lyder: "Arbetsområde tillhörande Ustasas försvarområde. Läger nr III

Bild
Medlemmar av Ante Pavelic´s livvaktsbrigad svär sin eviga trohet för sin ledare och tar emot en kyrklig välsignelse.

Bild
Ante Pavelic - Kroatisk Ustasa fuhrer under WWII

Bild
Dinko Sakic - Kommendant, Jasenovac koncentrationsläger -

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 3 mars 2003, 08:23

Förresten är nog nazister fel term att använda.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Inlägg av Mr S » 3 mars 2003, 12:56

Om det inte är för mycket begärt Löwenhamn, så skulle även jag vilja få ett ex. av din uppsats...

smittan@hotmail.com

Mr S

Användarvisningsbild
Octavius
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 april 2002, 09:15
Ort: Östersund

Inlägg av Octavius » 3 mars 2003, 13:20

om det skulle vara ok så skulle verkligen trevligt att själv få läsa uppsatsen :wink:
Om du har tid så får du gärna PM:a den till mig

Med Vänligaste Hälsningar
/// Octavius

Skriv svar