Kroatiska Nazister WWII
Kroatiska Nazister WWII
Mitt intresse för de Kroatiska nazisterna/facisterna och den så kallade "Ustasa" rörelsen väcktes när jag läste Antony Beevors bok "Stalingrad", där man b la kunde läsa att den Kroatiska 369:e Djävuls Divisionen var den sista att lämna Stalingrad av axelmakterna.
Hitler bad Kroatien om frivilliga och långt fler än förväntat ställde upp.
Tillsammans med 100:e Österrikiska Alp Jägarna slogs de modigt och Hitler ska ha varit så imponerad av 369:e Kroatiska armén att han ville skapa en Tysk-Kroatisk division.
Det förvånar mig att det skrivs så lite om de Kroatiska nazisterna då de
uppenbarligen finns så mycket att berätta om dom, tycker dessutom att det börjar bli lite tjatigt att läsa om Italien & Japan osv under WWII.
Nu undrar jag om någon kan något om detta ämne och är villig att skriva några rader om det. T ex mer fakta om 369:e och 370:e Kroatiska Div. och deras ideologier och dessutom är jag intresserad av lite fakta angående koncentrationslägret "Jasenovac" som ska ha funnits i Kroatien.
Mvh
Pontus (Historie intresserad)
Hitler bad Kroatien om frivilliga och långt fler än förväntat ställde upp.
Tillsammans med 100:e Österrikiska Alp Jägarna slogs de modigt och Hitler ska ha varit så imponerad av 369:e Kroatiska armén att han ville skapa en Tysk-Kroatisk division.
Det förvånar mig att det skrivs så lite om de Kroatiska nazisterna då de
uppenbarligen finns så mycket att berätta om dom, tycker dessutom att det börjar bli lite tjatigt att läsa om Italien & Japan osv under WWII.
Nu undrar jag om någon kan något om detta ämne och är villig att skriva några rader om det. T ex mer fakta om 369:e och 370:e Kroatiska Div. och deras ideologier och dessutom är jag intresserad av lite fakta angående koncentrationslägret "Jasenovac" som ska ha funnits i Kroatien.
Mvh
Pontus (Historie intresserad)
Re: Kroatiska Nazister WWII
Tjatigt? Personligen tycker jag att det skrivs på tok för lite om t.ex. Italien och Japan, men även om de andra som slogs på Tysklands sida.Messenger skrev:tycker dessutom att det börjar bli lite tjatigt att läsa om Italien & Japan osv under WWII.
/Marcus
Oj oj...
D. Löwenhamn det hade varit otroligt vänligt!!
Min e-mail adress är pontus3@hotmail.com
Min e-mail adress är pontus3@hotmail.com
Senast redigerad av 1 Messenger, redigerad totalt 5 gånger.
Jo jag är medveten om det men sammtidigt verkar det som om Kroaterna hade något gemensamt med Tyskarna och dess folk (kanske pga deras gemenskap tidigare med Österrike-Ungern). Varför ställde så många Kroater upp och åkte ända till Stalingrad för att slåss frivilligt??
De måste ha trott på något eller?
Och det här koncentrationslägret Jasenovac som hittades i Kroatien där man avrättade judar, zigenare, serber osv var det Kroaternas idé
Den här Ustasa rörelsen leddes av Ante Pavelic, vad hände med honom? Någon som kan svara på det?
"Enligt den nazistiska rasläran definierades kroaterna som arier. Kroaterna själva gjorde inga större försök att definiera den kroatiska folkgruppen men talade om den kroatiska rasen"
Det här tycker jag är väldigt intressant eftersom jag ofta läst att Nazisterna ansåg Kroaterna vara arier. Var det så? Ansåg och anser Kroaterna sig vara arier?
De måste ha trott på något eller?
Och det här koncentrationslägret Jasenovac som hittades i Kroatien där man avrättade judar, zigenare, serber osv var det Kroaternas idé
Den här Ustasa rörelsen leddes av Ante Pavelic, vad hände med honom? Någon som kan svara på det?
"Enligt den nazistiska rasläran definierades kroaterna som arier. Kroaterna själva gjorde inga större försök att definiera den kroatiska folkgruppen men talade om den kroatiska rasen"
Det här tycker jag är väldigt intressant eftersom jag ofta läst att Nazisterna ansåg Kroaterna vara arier. Var det så? Ansåg och anser Kroaterna sig vara arier?
-
veet Besseren
- Utsparkad
The Living Slavs (c) Serbs, Croats, and Slovenes (The Races of Europe, 1939, H. Coon)"Enligt den nazistiska rasläran definierades kroaterna som arier. Kroaterna själva gjorde inga större försök att definiera den kroatiska folkgruppen men talade om den kroatiska rasen"
Det här tycker jag är väldigt intressant eftersom jag ofta läst att Nazisterna ansåg Kroaterna vara arier. Var det så?
http://www.fikas.no/~sprocket/snpa/chapter-XII12.htm
Varför ställde så många Kroater upp och åkte ända till Stalingrad för att slåss frivilligt??
En kvalificerad gissning är att det till stor del berodde på antikommunism.
Ja, det var en följd av Ustasjarörelsens politik.Och det här koncentrationslägret Jasenovac som hittades i Kroatien där man avrättade judar, zigenare, serber osv var det Kroaternas idé.
mvh/ Daniel
Lite bilder jag har hittat på Kroatiska Nazister under WWII

En officiell Kroatisk cermoni 1941

Ustasa soldater poserar framför serbiska lik

Entren till koncetrationslägret Jasenovac. Skylten lyder: "Arbetsområde tillhörande Ustasas försvarområde. Läger nr III

Medlemmar av Ante Pavelic´s livvaktsbrigad svär sin eviga trohet för sin ledare och tar emot en kyrklig välsignelse.

Ante Pavelic - Kroatisk Ustasa fuhrer under WWII

Dinko Sakic - Kommendant, Jasenovac koncentrationsläger -

En officiell Kroatisk cermoni 1941

Ustasa soldater poserar framför serbiska lik

Entren till koncetrationslägret Jasenovac. Skylten lyder: "Arbetsområde tillhörande Ustasas försvarområde. Läger nr III

Medlemmar av Ante Pavelic´s livvaktsbrigad svär sin eviga trohet för sin ledare och tar emot en kyrklig välsignelse.

Ante Pavelic - Kroatisk Ustasa fuhrer under WWII

Dinko Sakic - Kommendant, Jasenovac koncentrationsläger -
Om det inte är för mycket begärt Löwenhamn, så skulle även jag vilja få ett ex. av din uppsats...
smittan@hotmail.com
Mr S
smittan@hotmail.com
Mr S