Varför använde inte Japan senapsgas mot USAs landstigningar?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Ecnomus
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 2 juni 2020, 15:49
Ort: Malmö

Varför använde inte Japan senapsgas mot USAs landstigningar?

Inlägg av Ecnomus » 4 juni 2020, 07:59

Japans militär använde senapsgas i Kina, men vad jag vet aldrig mot amerikanska marines. Vore inte stridsgas utmärkt just för att bekämpa ett brohuvud på en ö? Varför skapade Gud senapsgas om inte för att den med artilleri skulle koncentreras mot just landstigningar?

Hur resonerade egentligen japans militära ledning om stridsgas 1945? Planerade man åtminstone användning av stridsgas vid en invasion av Japans huvudöar?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Varför använde inte Japan senapsgas mot USAs landstigningar?

Inlägg av Sarvi » 4 juni 2020, 18:51

Tojo och resten av den japanska ledningen var mycket medvetna om att USA redan tidigt (sommaren 1942) hade hotat med vedergällning med samma mynt om kemiska vapen användes. Kina saknade vedergällningskapacitet.

När Japan var på offensiven i Stilla Havet fanns inget behov av kemiska vapen och när vinden vände hade USA (och även UK) byggt upp en respektingivande arsenal av kemiska stridsmedel, vilket de i någon mån praktiskt taget saknade 1941-42. Men samtidigt hade de allierade slagit fast att man inte skulle vara först att använda kemiska stridsmedel. Ett orosmoment för japanerna var att tyskarna skulle använda kemiska stridsmedel mot allierade landstigningar i Europa och att de allierade då skulle anse sin ”no first use”-utfästelse som överspelad och att det då skulle sättas in kemiska stridsmedel både i ETO och PTO, eftersom japanerna var allierade med Tyskland.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Varför använde inte Japan senapsgas mot USAs landstigningar?

Inlägg av Blixten » 5 juni 2020, 15:10

Här kommer vi in på min favoritanekdot från 2VK: amerikanerna var beredda med stridsgas och tur var väl det. Tyskarna lyckades träffa ett stackars fartyg, just det med gas på och en massa männsikor blev förgiftade...men botade från andra sjukdomar! Medicinering med cellgift var uppfunnet!

https://www.the-scientist.com/foundatio ... 1946-65655

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Varför använde inte Japan senapsgas mot USAs landstigningar?

Inlägg av StefanZ » 31 juli 2020, 10:00

Ecnomus skrev:
4 juni 2020, 07:59
Japans militär använde senapsgas i Kina, men vad jag vet aldrig mot amerikanska marines. Vore inte stridsgas utmärkt just för att bekämpa ett brohuvud på en ö? Varför skapade Gud senapsgas om inte för att den med artilleri skulle koncentreras mot just landstigningar?

Nja. Vid landstingningar brukar det ju blåsa en frisk bris, eftersom de tenderar att ske på havsstränder... Och då försvinner mycket av verkan utav gaser (även om senapsgas inte är lika flyktig som andra gaser).

Medan japanerna själva, vid det här laget höll på med defensiv, bunkrar och sånt; DE var ju högeligen känsliga för gasanfall... Man behövde inte ens en fullträff i bunkeröppning. Att spränga en gasbomb i närheten av bunkern eller skyttegropen kunde vara mera än tillräckligt för att skade dem därinne...

Ecnomus
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 2 juni 2020, 15:49
Ort: Malmö

Re: Varför använde inte Japan senapsgas mot USAs landstigningar?

Inlägg av Ecnomus » 29 december 2021, 12:33

StefanZ skrev:
31 juli 2020, 10:00
Ecnomus skrev:
4 juni 2020, 07:59
Japans militär använde senapsgas i Kina, men vad jag vet aldrig mot amerikanska marines. Vore inte stridsgas utmärkt just för att bekämpa ett brohuvud på en ö? Varför skapade Gud senapsgas om inte för att den med artilleri skulle koncentreras mot just landstigningar?

Nja. Vid landstingningar brukar det ju blåsa en frisk bris, eftersom de tenderar att ske på havsstränder... Och då försvinner mycket av verkan utav gaser (även om senapsgas inte är lika flyktig som andra gaser).
Bra poäng! Dessutom passa på att göra landstigningar där och när man har vinden i ryggen.
Amerikansk luftöverhöghet avskräckte nog det med.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Varför använde inte Japan senapsgas mot USAs landstigningar?

Inlägg av sonderling » 29 december 2021, 18:02

Alltså jag har alltid fått för mig att Japanerna var mer inne på biologisk krigsföring.
Har en bok om Enhet 731 på nattduksbordet som ligger på kö.
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation ... s_at_Night

Sonderling

Skriv svar