Samväldet, logistik och integration.

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Samväldet, logistik och integration.

Inlägg av koroshiya » 12 oktober 2019, 23:23

Hej!

Jag har en fråga om hur enheter samarbetade mellan de olika länderna. Eftersom det fanns något som hette Royal Australian Navy och Royal Australian Air Force, så undrar jag över hur de samarbetade med de andra ländernas styrkor. Frågan är förstås inte begränsad till de från Australien, utan handlar även om länder som Kanada, Sydafrika, Nya Zeeland och Indien, och i förlängningen om kolonialtrupper. Idi Amin tog ju värvning i brittiska armén 1946.

Men, så, hur gjorde man med logistiken när det fanns stora styrkor som slogs för UK, men som hade sin egen organisation, och i situationer där det var osäkert vem som hade makten?

Exempel skulle kunna vara en kår av australiska soldater i Medelhavet, eller de brittiska styrkorna i Indien och Burma.

De måste väl ha varit integrerade i samma system, käkat samma, druckit samma och skjutit med samma saker?

Eller finns det exempel på motsatser och konflikter, där en nation har en egen organisation, med allt vad det innebär?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Samväldet, logistik och integration.

Inlägg av Hans » 13 oktober 2019, 16:25

https://en.wikipedia.org/wiki/British_E ... ntribution

Jag har känslan av att Britterna var högst upp. Men jag har något vagt minne om konflikter vid mer än ett tillfälle. Inte strider. Båtar och flygplan var inte alltid samma saker, inte ens stridsvagnar. Men jag tror att markförbanden var hyfsat liknande. Men jag spånar nu.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Samväldet, logistik och integration.

Inlägg av Amund » 13 oktober 2019, 20:14

Av vad jag läst är mitt intryck att britterna ofta använt sig av lokala hjälptrupper som till stor del fått sköta sig själva, förutom att de underställts brittiskt befäl. Så även australiensarna och new zeeländarna, men som fick en mer jämlik ställning efter Gallipolifälttåget. Troligen var det av taktiska skäl som New zeeländaren Bernard Freyberg fick högsta befälet på Kreta under reträtten våren 1941 - men så verkar också den brittiska förklaringen till debaclet vara just det faktum att det inte var en brittisk officer som hade befälet vid angreppet.

Vad gäller logistiken- beväpning, bränsle och underhåll, bör det rimligtvis ha samordnats. Men jag är inte säker.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Samväldet, logistik och integration.

Inlägg av Der Löwe » 14 oktober 2019, 09:42

Jag länkar till en sida som visar organisationerna från VK2 http://www.niehorster.org/017_britain/__uk.htm

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Samväldet, logistik och integration.

Inlägg av koroshiya » 14 november 2019, 22:25

Tack, Der Löwe. Jag har tittat på dessa nu, och av vad jag kan förstå har de ofta haft en helt öppen logistik, kanske som vi idag skulle kalla svensk. Det verkar som att det har gått att integrera förband beroende på situation.

Som man kan se från din länk är de integrerade i ett högre förbands allmänna logistik.

För den sakens skull gissar jag att de måste ha haft en diskussion på högre nivå, och att samväldets trupper inte hade några problem med att vara en del av något som mestadels var styrt från UKen.

Det här måste då ha varit extremt olika, med soldater från NZ, eller australier, både på Guinea eller om de kanske var i Medelhavet.

Men jag tror, att de olika kolonierna har lyssnat på vad UK sade, och i fallet med många av dessa länder är de ju inte längre kolonier, utan har ett annat förhållande till UK, alltså att de har berättat om hur saker är där de bor.

Skriv svar