Kiruna före och under andra världskriget ?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Celtmists
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2017, 17:21
Ort: SW England

Kiruna före och under andra världskriget ?

Inlägg av Celtmists » 5 augusti 2019, 11:39

Eftersom järnmalmsavlagringarna runt Kiruna var avgörande för både tyskarna och briterna före och under andra världskriget, verkar det logiskt att de skulle ha haft många spioner i området men jag har inte kunnat hitta ut något om det.

Har någon mer information om detta ?

Tack

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kiruna före och under andra världskriget ?

Inlägg av Hans » 5 augusti 2019, 13:21

Alla visste att man bröt malm. Alla visste att den skeppades via Narvik eller Luleå. Jag ser inget stort behov av spioner vid gruvan snarare vid hamnarna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_j% ... rldskriget
Boken som är källa för artikeln är: Fritz, Martin (1974). German Steel and Swedish Iron Ore 1939-1945. sid. Passim (Publication of the Institute of Economic History of Gothenberg University 29)
https://www.gu.se/
För inte alltför många år sedan kunde man beställa den.
viewtopic.php?f=26&t=19762&hilit=german+steel

MVH

Hans

Edit: Hittade en intressant länk lätt OT: https://www.svemin.se/svensk-gruvnaring ... ruvnaring/

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Kiruna före och under andra världskriget ?

Inlägg av Der Löwe » 6 augusti 2019, 00:05

Jag har läst någonstans att svenska diplomater sagt till tyska att i Kiruna var man så "röda" att man hellre spränger gruvan än låter tyskarna ta den. Om det stämmer fanns nog ett visst behov av att pejla stämningen eller kolla hur man skulle förhindrat det.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kiruna före och under andra världskriget ?

Inlägg av Hans » 6 augusti 2019, 12:13

Fast då var det väl ett dagbrott. Lite knepigt att förstöra. Eller har jag fel?

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Kiruna före och under andra världskriget ?

Inlägg av varjag » 6 augusti 2019, 12:59

Hans skrev:
6 augusti 2019, 12:13
Fast då var det väl ett dagbrott. Lite knepigt att förstöra. Eller har jag fel?

MVH

Hans
Tror du har rätt, under kriget var både Malmberget (Gällivare) och Kiruna - dagbrott

Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Kiruna före och under andra världskriget ?

Inlägg av Sarvi » 6 augusti 2019, 13:20

Ja, men krossverk, lastningsanläggningar och järnväg hade varit möjliga att förstöra. Dock inte alltför komplicerade anläggningar för tyskarna att återställa/nyanlägga om de skulle bli förstörda.

Användarvisningsbild
Celtmists
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2017, 17:21
Ort: SW England

Re: Kiruna före och under andra världskriget ?

Inlägg av Celtmists » 6 augusti 2019, 14:55

Vad var den officiella svenska regeringens politik eftersom jag skulle ha trott att de skulle ha velat vara på den ena eller den andra sidan ? Hursomhelst inte en trevlig position att vara i tror jag ....

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Kiruna före och under andra världskriget ?

Inlägg av sveahk » 6 augusti 2019, 15:31

Hotet att spränga hela gruvan i luften fanns redan innan kriget. Dokumenterat är följande:

"April 1939. Den brittiske handelsministern Hudson besökte Sverige tillsammans med Ashton-Gwatkin och förklarade för Gunnar Hägglöf att ”Ett kommande krig kommer att bli ett flyg- och blockadkrig.” Man förstod att Sverige skulle komma att befinna sig i nödläget att leverera järnmalm till Tyskland och att man på svensk sida borde förstå att det för Storbritannien kunde bli nödvändigt att med alla medel förhindra en sådan svensk export. Under ett samtal med Ragnar Kumlin var Ashton-Gwatkin ännu tydligare: ”Jag är rädd för att vi blir tvungna att förstöra era gruvor.”"
https://dokodoc.com/svensk-krigsdagbok.html

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Kiruna före och under andra världskriget ?

Inlägg av Markus Holst » 6 augusti 2019, 16:17

Jag har någon gång läst att de allierade, kanske främst England, i krigets inledning till och med hade planer på att ockupera norra Sverige just för gruvornas skull, så de inte skulle kunna tjäna Tyskland. Någon som vet varför denna ockupation aldrig ägde rum? Var det månne för att Tyskland hann före och omringade Sverige?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Kiruna före och under andra världskriget ?

Inlägg av MD650 » 6 augusti 2019, 16:34

Hans skrev:
6 augusti 2019, 12:13
Fast då var det väl ett dagbrott. Lite knepigt att förstöra. Eller har jag fel?

MVH

Hans
Enligt mitt förmenande så fanns det även underjordsbrytning i såväl Kiruna som Malmberget.
Sedan fanns/finns det ju en infrastruktur ovan jord som man kunde påverka vilket påverkade malmproduktionen menligt.
:)

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Kiruna före och under andra världskriget ?

Inlägg av Esa K » 6 augusti 2019, 16:50

Har nu inte i skrivande stund litteratur tillgängligt, men ockupationen av Malmfälten var väl planerade (?) att ske i samband med den brittisk/franska hjälpaktionen för Finland under vinterkriget i början på 1940. Om jag inte missminner allt var det tänkt att trupper skulle skeppas in i Narvik och därifrån via Malmbanan vidare till Finland. Vill minnas Sverige sa nej till denna transitering just för man visste(?), anade, befarade att det var en "bluff", för att just nämnda trupper skulle ockupera gruvorna istället för skickas till Finlands hjälp. Ja detta ur minnet, kan återkomma när jag har böckera i nävan.

mvh

Esa K

Användarvisningsbild
Celtmists
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2017, 17:21
Ort: SW England

Re: Kiruna före och under andra världskriget ?

Inlägg av Celtmists » 6 augusti 2019, 16:59

Intressant tack. Så det är möjligt att där kunde har blivit Tyske och Engelsk spioner i området av Kiruna alla tid ? Konstig där finns ingenting skrivit om det kanske man måste söker genom Engelsk arkiver i stället....?

Användarvisningsbild
Celtmists
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2017, 17:21
Ort: SW England

Re: Kiruna före och under andra världskriget ?

Inlägg av Celtmists » 6 augusti 2019, 17:32


Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Kiruna före och under andra världskriget ?

Inlägg av MD650 » 6 augusti 2019, 19:36

Esa K skrev:
6 augusti 2019, 16:50
Har nu inte i skrivande stund litteratur tillgängligt, men ockupationen av Malmfälten var väl planerade (?) att ske i samband med den brittisk/franska hjälpaktionen för Finland under vinterkriget i början på 1940. Om jag inte missminner allt var det tänkt att trupper skulle skeppas in i Narvik och därifrån via Malmbanan vidare till Finland. Vill minnas Sverige sa nej till denna transitering just för man visste(?), anade, befarade att det var en "bluff", för att just nämnda trupper skulle ockupera gruvorna istället för skickas till Finlands hjälp. Ja detta ur minnet, kan återkomma när jag har böckera i nävan.

mvh

Esa K
Har också samma uppfattning avseende de allierades avsikter.
:)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Kiruna före och under andra världskriget ?

Inlägg av Markus Holst » 6 augusti 2019, 20:17

Intressant i jämförelse att man inte fick dåliga vibbar av Division Engelbrecht.

Skriv svar