Rasbiologin och dess vetenskaps status

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Rasbiologin och dess vetenskaps status

Inlägg av StefanZ » 4 juni 2019, 15:03

Julianus skrev:
24 maj 2019, 14:21
Om Herman Lundborg varit en ren charlatan och pajas hade hans vidriga ideer säkerligen varit mindre farliga. Men nu var han inte det. Hans undersökning av Listerlandets befolkning och en där vanlig annars ovanlig sjukdom som numera bär hans namn var första gången som släktforskning studerat i enlighet med mendels lagar användes inom medicinsk forskning. En stor pionjär insats. Hans slutsatser om kusinäktenskap står sig idag. Hade han han koncentrat sig på sådana undersökningar hade han säkerligen varit ett hedrat namn idag. Eventuellt med ett nobelpris på fickan. Nu blev det inte så.
Jag tycker att härvid påminner Lundborg om ryssen Trofim Lysenko, han som blev ökänd för den sovjetiska ärftlighetsläran.

En betydande agronom och forskare med en del goda iakttagelser. Hade han stannat vid dem, dvs ren jordbruksforskning, hade hans namn förblivit aktad.
Ja, att det kan finnas något slags nedärvda minnen, den tanken börjar det dyka upp igen... Så inte alls omöjligt att hans ärftlighets"forskning" inte ens den var helt galet åt pipan. Och så länge den hade fått vara en tänkbar teori bland andra, hade allt varit väl och helt normalt.
Oturen ville att hans rön och ärftlighetsideer stämde alltför väl med tidens politiska tankar, och raskt omvandlades till den enda sanna vetenskapen, och all annan forskning på området stoppades och avvecklades med alla de medel sovjetstaten hade till buds...

Å sålunda, när tidens vågor vände, vände även hans karriär och aktning.... Även om de var hyggliga nog att han fick visst behålla en professur vid ett landsortsuniversitet tills han pensionerades med ålderns rätt

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Rasbiologin och dess vetenskaps status

Inlägg av StefanZ » 4 juni 2019, 15:33

Ämnet får mig att minnas en lektion / föreläsning på tiden jag jobbade som skollärare.
Det gick ungefär som så:
"Nazityskland förde sin raspolitik på grundval av det de sade var vetenskapliga sanningar.
De menade att det ariska tyska folket representerade det bästa mänskligheten hade att erbjuda. Tyskarna var kort och gott: störst, bäst och vackrast.
Och varför nöja sig med sämre standard för mänskligheten när man kan ha det bästa? Det är därför de menade sig ha rätt och skyldighet att för mänsklighetens bästa, aktivt kämpa för det tyska folket, och aktivt kämpa mot de andra - ja utrota alla de av "mindre värde" om så är.

OK, det var vad nazisterna sade. Låt oss för diskussionens skull, under denna timme, acceptera deras påstående att tyskarna var störst bäst och vackrast, och andra av mindre värde. MEN. Är det därmed sant att alla de andra skall väck, eller i bästa fall, undertryckas??

Nej! Den moderna biologin säger något helt annat. Det gäller i djuraveln, det gäller för människosläktet som sådant.
För människoarten som sådan, är det av stort värde att det finns en stor diversitet. Även egenskaper som tills synes är mindre bra. Människosläktet kommer att genomgå olika öden och äventyr under tidernas lopp. Utsättas för olika påfrestningar. Man vet aldrig när en viss egenskap blir den räddande plankan för mänskligheten.

ETT exempel: Sömnsjukan som sprids av tse-tse-flugan. I de områden där tse-tse fluga är vanlig, dör boskap och människor i sömnsjukan. De enda som är immuna är de som har ett fel på sina röda blodkroppar, de som har en så kallad månskäre-anemi.
Dessa människor och djur är normalt sätt mindre livskraftiga än de som har vanliga röda blodkroppar (bl.a. en del avkomma dör tidigt). Men just i dessa dåliga omständigheter, är det enbart de som överlever och kan leva där... Sömnsjuke-parasiten klarar inte av att invadera deras snedvridna röda blodkroppar.

Det finns flera sådana exempel..."

Ungefär...

Jag angrep alltså nazistisk vetenskaplig rättfärdigande av deras raspolitik, med deras egna vapen, genom att hänvisa till just vetenskapen och praktiskt avelsarbete...
Att helt oberoende OM tyskarna VAR störst bäst och vackrast, så var det ren vetenskaplig galenskap att forcera fram deras ideer i verkligheten... Biologisk mångfald, och lagom blandning, är alltid bäst i det långa loppet. Och som ett absolut minimum, se till att genpoolen som sådan förblir intakt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Rasbiologin och dess vetenskaps status

Inlägg av sonderling » 5 juni 2019, 12:38

Din historia om Tse-tse flugan får mig att tänka på den vanliga missuppfattningen om Darwins tes om att den starke överlever.... som ofta nämns i dessa sammanhang. Men så var det ju inte, det var survival of the fittest" alltså den lämpligast överlever. I detta fall personer med defekta blodkroppar.
Sedan barns ben har jag också tänkt på en bild i en biologi bok om vita nattfjärilar på björkstammar som blev svarta av kol-sot i industrins England. Det ledde till urvalet att svarta nattfjärilar överlevde sedan när industrin slutade så blev det vita stammar igen. Själv har jag alltid funderat på om jag är en svart eller vit nattfjäril för jag känner jämnt att jag inte passar in i min omgivning?

Sonderling

Skriv svar