Vem betalade vapenhjälpen till Danmark och Norge?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 21 september 2007, 00:31

Jag vill vidare citera från Thede Palms (som arbetade för C-byrån under kriget och efter C-byrån uppösning kom att basa för dess efterföljare, T-kontoret) "Några studier till T-kontorets historia":

sid 41:
"Det hör egentligen inte hit, men det förekom ett rykte att CP (Carl Petersén, min anmärkning) skulle begått något ekonomiskt brott, förskringring eller dylikt, men att han inte kunnat fällas. Detta med förskingring eller liknande har påståtts om flera än honom, t ex om mig".

"Vad beträffar Petersén är det förmodligen den s k Skandiastålfrågan som spökar. Dåvarande rådmannen, sedemera justitierådet Tammelin gjorde en utredning på regeringens uppdrag. Han kom till att Skandiaståls ledning hade tjänat mycket pengar men att detta skett genom att de gjort affärer på sin privata tid, inte då de varit inkallade, och att de även då haft rättighet att sköta sina egna affärer. Beträffande Petersén var han misstänkt för att ha tagit emot en betydande - för den tiden betydande - summa pengar av Skandiastål, men detta kunde inte bevisas och både Petersén och Skandiastål nekade till att så skett."

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Minnessten Sofielund

Inlägg av Torbjörn J » 18 oktober 2007, 20:27

Forhandlingerne førte til, at den svenske regering den 3. december 1943 gav tilladelse til uddannelse af danske polititropper i et antal af foreløbig 500 mand i en lejr ved Sofielund i Småland. Det var så langt svenskerne kunne gå af hensyn til deres neutralitetspolitk.
Inte riktigt på ämnet, men det råkade sig så att jag passerade Sofielund igår. Jag hann tyvärr inte stanna där länge, någon minut bara, men tog ett kort på den minnessten som satts upp framför det gamla huset som varit pensionat.

Texten lyder:
"Den
danske
forlœgning
Sofielund
aar 1943-1944-1945
Tak til Sverige"
Bilagor
minnessten.jpg
minnessten.jpg (79.47 KiB) Visad 1164 gånger

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 18 oktober 2007, 21:28

Det finns sâdant som inte kan sägas eller medges ens i en rättssal.
Ibland, när nâgon i den här typen av just förtroendeställning döms brukar jag försöka hâlla detta i minne. Dock finns det ocksâ en del svaga käril. Ibland, men inte alltid, gör tillfället tjuven. Maj Weckselman mâ vara besjälad av goda ambitioner av samhâllskritiskt slag men jag uppfattar henne inte desto mindre som nästan patetiskt tendensiös, i krigarens lovliga avsikt att just sâra och döda.

KurtGGustafsson
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 februari 2012, 17:32

Re: Vem betalade vapenhjälpen till Danmark och Norge?

Inlägg av KurtGGustafsson » 14 februari 2012, 17:53

Boken är intressant och i vissa fall verkar Wechselmann väl påläst. Men antingen är hon en juridisk analfabet eller också låtsas hon. af Pedersén och de andra i Skandiastål dömdes inte för några oegentligheter. Domen i Stockholms Rådhusrätt avd. 4 den 11 november 1948 avser inget brottmål. Det handlar om ett, eller snarare två, möjligen tre, tvistemål där Skandiastål genom sin styrelse stämt Willi Daugs över äganderätten till 100 aktier i Skandiastål, hälften av aktiestocken. Om, som Daugs påstår, ingen bolagsstämma hade hållits och alltså ingen utdelning till aktieägarna hade skett, torde aktierna ha betingat ett avsevärt värde, kanske 100+ miljoner i dagens penningvärde

KurtGGustafsson
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 februari 2012, 17:32

Re: Vem betalade vapenhjälpen till Danmark och Norge?

Inlägg av KurtGGustafsson » 18 mars 2012, 01:02

Jag har inte fått fram handlingarna från Hovrätten ännu, men av rättegångshandlingarna från Stockholms Rådhusrätt (målnr T53 och T54, avd 4, 1948) framgår att kpistarna i huvudsak tillverkades vid Husqvarna Vapenfabrik på Tikkakoskis licens. Eventuellt tillverkades en första sändning vid Tikkakoskis fabrik. För de vapen som tillverkades vid Husqvarna skulle en licensavgift om 15 Skr per kpist utgå till Tikkakoski men utbetalades inte av Skandiastål och ingår som en del av tvistemålet.

Användarvisningsbild
Harald Tandlös
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:16
Ort: Bertrange (Luxembourg)

Norsk polistrupp

Inlägg av Harald Tandlös » 5 augusti 2018, 15:08

Jag läste någonstans, var kommer jag inte ihåg, men det påstods iallafall att Sverige krävde betalt av Norge för utbildning och utrustning för den polistrupp som utbildades för att sättas in i Norge efter krigsslutet.
Stämmer påståendet och vad hände?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Norsk polistrupp

Inlägg av Hans » 5 augusti 2018, 18:01

Hade det varit något uppseendeväckande för norrmännen hade vi nog hört mer om det.

https://no.wikipedia.org/wiki/Reservepolitiet

Jag har inga detaljer men min slutsats är att det inte var en stridsfråga.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Norsk polistrupp

Inlägg av JohnT » 5 augusti 2018, 18:26

För mig känns det ganska självklart att man betalar för sig?

Jag vill minnas att det var lite diskussioner om vem som skullel betala för de civila Norska flyktingarna i Sveige också.

Norska Exilregeringen i London hade skatteintäkterna från handelsflottan (Northraship) men inget land att använda skatterna till.
Så dom hade gott om pengar.

Mvh
/John

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Norsk polistrupp

Inlägg av Sarvi » 5 augusti 2018, 19:01

Ämnet avhandlas delvis i den här tråden:

viewtopic.php?t=30673

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vem betalade vapenhjälpen till Danmark och Norge?

Inlägg av Markus Holst » 5 augusti 2018, 22:13

Trådarna sammanslagna.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vem betalade vapenhjälpen till Danmark och Norge?

Inlägg av Hans » 5 augusti 2018, 22:38

Bra jobbat Sarvi och Markus.

MVH

Hans

Skriv svar