Förekom det någon sådan?
Personligen så borde det vara ganska logiskt att försöka ta till det medlet när man såg att det inte skulle bli någon promenadseger på östfronten. Gjorde Tyskland några större bombkampanjer mot Sovjetisk industri och råvarukällor?
Tysk strategisk bombning mot Sovjet?
Strategisk bombning mot Sovjet?
Nej, såvitt jag minns gjordes det ingen större strategisk-bombning mot Sovjet (utom i krigets inledningsskede). Det torde finnas flera orsaker. Främst att tyskarna hade knappast några egentliga strategiska bombplan; de hade medeltunga bomplan som fick nödtorftigt tjänstgöra som strategiska tunga bombplan. Vidare, dessa bombplan användes användes mest mot England och sjötrafiken - en naturlig prioritering.
Vidare. När ryssarna väl lyckades evakuera det som evakueras kunde, hamnade det mesta i asiatiska sovjet; sibirien och sydrepublikerna, långt bortom räckhåll för de medeltunga bombplanen (här ser man att avsaknade av riktiga långdistans tunga bomplan märktes, dylika flygplan hade nog kunnat nå åtminstone närsibirien.)
Sist och inte minst; vid tidpunkten du nämner, när de väl insåg att det gick knappt att göra något offensivt på marken, var det också för sent för lutfoffensiver. Sovjetisk flyg (förstärkt med amerikanska plan, fastän ryssarna brukar inte berätta om dem så mycket) var vid det här laget närapå starkare än tyskt flyg; och skulle tagit en oerhörd hög tull av bomplanen ifråga.
Vidare. När ryssarna väl lyckades evakuera det som evakueras kunde, hamnade det mesta i asiatiska sovjet; sibirien och sydrepublikerna, långt bortom räckhåll för de medeltunga bombplanen (här ser man att avsaknade av riktiga långdistans tunga bomplan märktes, dylika flygplan hade nog kunnat nå åtminstone närsibirien.)
Sist och inte minst; vid tidpunkten du nämner, när de väl insåg att det gick knappt att göra något offensivt på marken, var det också för sent för lutfoffensiver. Sovjetisk flyg (förstärkt med amerikanska plan, fastän ryssarna brukar inte berätta om dem så mycket) var vid det här laget närapå starkare än tyskt flyg; och skulle tagit en oerhörd hög tull av bomplanen ifråga.
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
Vissa försök till strategisk bomning genomfördes under våren och sommaren 1943, mestadels mot olika elkraftverk, transformationsstationer och liknande i regionen söder om Moskva.
Effekterna var goda med tanke på småskaligheten och den konsekventa målbilden. Ungefär samma insikt som USAAF fick i september 1944.
Ska se om jag kan gräva upp mer info och hitta källan till detta.
De största problemet var som sagt bristen på plan som kunde medföra tyngre bomblaster större sträckor - dvs bristen på tunga bombplan. Luftwaffes situation var gynnsam på Östfronten långt in under sommaren 1943. En del temporära motgångar inträffade förvisso, bl a det ofta framförda undantryckandet i Kubanområdet, men generellt hade Luftwaffe resurser att skapa tryck på den sovjetiska jaktflyget och penetrera sovjetiskt luftrum på djupet utan större problem.
/Forsberg
Effekterna var goda med tanke på småskaligheten och den konsekventa målbilden. Ungefär samma insikt som USAAF fick i september 1944.
Ska se om jag kan gräva upp mer info och hitta källan till detta.
De största problemet var som sagt bristen på plan som kunde medföra tyngre bomblaster större sträckor - dvs bristen på tunga bombplan. Luftwaffes situation var gynnsam på Östfronten långt in under sommaren 1943. En del temporära motgångar inträffade förvisso, bl a det ofta framförda undantryckandet i Kubanområdet, men generellt hade Luftwaffe resurser att skapa tryck på den sovjetiska jaktflyget och penetrera sovjetiskt luftrum på djupet utan större problem.
/Forsberg
-
Schwere Gustav
- Medlem
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 1 augusti 2002, 22:39
- Ort: Småland
Ryssarna flyttade väl sina fabriker från eventuella frontavsnitt långt inåt landet för att de skulle kunna hålla igång produktionen av krigsmaterial och annat, jag vet inte exakt vart de flyttades.
Strategisk bombning av deras fabriker blev alltså omöjlig iom att tyskarna inte hadde långdistans bombplan.
Förökte inte tyskarna att bygga Me 262:an som ett bombplan?
Strategisk bombning av deras fabriker blev alltså omöjlig iom att tyskarna inte hadde långdistans bombplan.
Förökte inte tyskarna att bygga Me 262:an som ett bombplan?
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Inlägg: 520
- Blev medlem: 7 februari 2003, 20:47
- Ort: Skåne
- Kontakt:
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt: