USS LEXINGTON's vrak hittat

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

USS LEXINGTON's vrak hittat

Inlägg av varjag » 6 mars 2018, 10:09

Pä 3000 meters djup i Korallhavet.......utanför Queenslands kust.
sjuttosex aar sedan.....jpg
sjuttosex aar sedan.....jpg (49.76 KiB) Visad 3132 gånger
Devastator.png
Devastator.png (240.01 KiB) Visad 3132 gånger
Wildcat.jpg
Wildcat.jpg (61.28 KiB) Visad 3132 gånger
http://www.abc.net.au/news/2018-03-06/u ... ea/9517986

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: USS LEXINGTON's vrak hittat

Inlägg av sonderling » 6 mars 2018, 12:58

Såg detta i AB också. Är det bara jag men ser inte flygplanen väldigt välbevarade ut? (Är det djupet 3000m som gör det?) 8O Värt att bärga planen? (Innan Kineserna plundrar vraket? :x ) Fyra japanska flaggor på den nedersta planet, dauntless tror jag, nedskjutna plan eller sänkta fartyg?
Intressant att de har den äldre märkningen med en röd cirkeln i stjärnan. :milsmile:

Sonderling

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E ... 6-ar-senar

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: USS LEXINGTON's vrak hittat

Inlägg av varjag » 6 mars 2018, 21:59

Intressant att de har den äldre märkningen med en röd cirkeln i stjärnan.
Den var faktiskt i bruk till maj 1942. Ändrades den 6:e men alla flygplanen under Korallhavsslaget - hade ''den röda köttbullen''.

Den avlägsnades
efter 6e maj 1942.png
efter 6e maj 1942.png (12.46 KiB) Visad 3050 gånger
för att förhindra förväxling med japanernas ''köttbulle''

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: USS LEXINGTON's vrak hittat

Inlägg av koroshiya » 7 mars 2018, 01:23

sonderling skrev:Såg detta i AB också. Är det bara jag men ser inte flygplanen väldigt välbevarade ut? (Är det djupet 3000m som gör det?) 8O Värt att bärga planen? (Innan Kineserna plundrar vraket? :x ) Fyra japanska flaggor på den nedersta planet, dauntless tror jag, nedskjutna plan eller sänkta fartyg?
Intressant att de har den äldre märkningen med en röd cirkeln i stjärnan. :milsmile:

Sonderling

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E ... 6-ar-senar
Identifikationen F-5 tyder på att det är det femte jaktplanet i en jaktdivision. Amerikanernas hangarfartyg hade ofta fyra flygplansgrupper, med bokstäverna F, B, S, T. F är jakten. B är bombare. S tror jag är scouter, som också är bombare, och T är torpedplanen. Här har man inte skrivit ut vilken grupp de tillhör, så det finns en liten chans att planen är från Yorktown, men högst troligen inte. Bredvid de japanska flaggorna kan man se Felix the cat, som är förknippad med divisionen VF-3, som hade varit på Lexington tidigare under kriget. I listan över slagets flygplan, står det dock - vad jag har kunnat finna - att jaktdivisionen var VF-2.


Hangarfartygsslag är fascinerande. Litegrann känns det som en typ av slag där man kan drömma om äldre tiders krigföring, där allt inte bara är maskinellt slaktande. Ofta dog det inte heller väldiga mängder i dem, men kostnaden för förlorad materiel kunde förstås vara enorm.

I ungdomen köpte jag och spelade Avalon Hills spel, Flat Top.

Bild

Man flyttar sina fartyg och flygplan på en egen karta. Den syns längst upp till höger på fotot. Skall man leta efter fienden måste man ge sig till känna, och tala om var man flyger någonstans.

Något jag aldrig glömmer är när mina tokiga bröder anföll med Catalinor. Mina Zerosar sköt ned 12 av 15 plan, och de tre som var kvar skulle säkert missa... Fast det gjorde de inte. Brödernas tärningsslag var det bästa möjliga, och ett av mina hangarfartyg sjönk till botten.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: USS LEXINGTON's vrak hittat

Inlägg av sonderling » 7 mars 2018, 20:00

Tack Varjag

Jag visste att de ändrade 42 men inte när.

Sonderling

Mer bilder:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/amer ... 942-hittat

Skriv svar