Polska lagen om förintelseförtal

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av Amund » 25 februari 2018, 19:53

pandersson2 skrev:
Jag förstår varför man infört dessa lagar. Det betyder inte att jag stödjer dem.
Ok, men du berättar fortfarande inte skälen till att du förstår varför man måste lagstifta om en uppfattning/åsikt, oavsett vilka undantag från lagen som man politiskt (inte juridiskt) ger i efterhand.
pandersson2 skrev:
I Sverige finns det lagar mot förtal och hets mot folkgrupp. Var gränsen går för vad som får sägas varierar och är inte konstant över tiden.
Jag menar att det finns ett teoretiskt problem med sådana lagar eftersom det på något sätt alltid blir politiskt vad som är korrekt och inte men rena okvädesord, förolämpningar och svepande generaliseringar kanske ett samhälle juridiskt måste hålla borta från det offentliga samtalet, annars riskerar vi anarki.
pandersson2 skrev: Vi har haft några som fällts för att de glorifierat Hitler. Personligen ser jag det som principiellt felaktigt, men det finns nog en stor majoritet som tycker det är korrekt i landet.
Ja, när majoriteten får tycka till så går man oftast på känsla snarare än på fakta - Lagar och juridik kan inte bygga på känsla utan måste vara rättssäkert över tid.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av pandersson2 » 25 februari 2018, 20:11

Lagar ändras med tiden. Jag ser det enbart som positivt att vi idag tillåter andra religioner än lutheransimen och inte avrättar äktenskapsförbrytare. Även om det kanske inte ger rättsäkerhet över tiden.

Om du vill ha en motivering till varför vissa åsikter förbjuds kan du se det på detta forumet. Vissa åsikter är inte tillåtna och jag respekterar att man har det på det viset samt förstår varför.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av erep » 27 februari 2018, 11:44

Artur Szulc har skrivit en bra ledare om vad lagen är och vad den inte är. Notera att han inte stöder lagstiftande om historia.

http://www.gp.se/ledare/szulc-svenska-r ... -1.5220313

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av sonderling » 1 mars 2018, 10:38

erep skrev:Artur Szulc har skrivit en bra ledare om vad lagen är och vad den inte är. Notera att han inte stöder lagstiftande om historia.

http://www.gp.se/ledare/szulc-svenska-r ... -1.5220313
Tack för länken erep (tur att GP inte satt betalspärr på den.)
Nu fattar jag vad det handlade om, hade inte hängt med i nyhetsflödet om detta men hade en aning om att media lite missat frågan. Att som polack höra tyskar tala om Polska dödsläger måste ju vara den ultimata skymfen. :)

Sonderling

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av LasseMaja » 1 mars 2018, 22:05

Ganska så extremt att lagstifta mot att framföra en viss (om än felaktig) historisk tolkning. Bryter ju mot yttrandefrihet och den akademiska friheten som en historiker bör få ha. Visst kan polackerna vara förbannade på vad som skrivs i tyska tidningar, men det bemöter man bäst med fakta och inte lagar som inskränker yttrandefriheten.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av pandersson2 » 1 mars 2018, 22:51

LasseMaja,

skulle vilja vända på det. Det är Norden och de anglosaxiska länderna som är extrema. Större delen av Europa har redan lagar som förbjuder oönskade tolkningar av historien.
https://en.wikipedia.org/wiki/Laws_agai ... ust_denial

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av raskens » 2 mars 2018, 12:34

den polska lagen har väl undantag för vetenskap och konst?
https://en.wikipedia.org/wiki/%22Polish ... egislation

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av Göstring » 4 mars 2018, 09:33

Det är skrämmande att någon kan försvara den polska lagen. Politiker ska inte på detta sätt bestämma historien. Se också Kälvemarks artikel Folkmördare i Polen – hjältar i Ukraina.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av currahee » 4 mars 2018, 15:55

Argentinsk tidning dras inför rätta

IPN-lagen har bara varit i kraft sedan den 1 mars, men redan har den första förövaren anmälts till åklagare. Det är den argentinska tidningen Pagina12 som i en artikel om pogromen i Jedwabne 1941 publicerat en bild som visar partisaner som 1950 kämpade mot kommunistregimen och som dog 1950.
Lagen gör det straffbart att offentligt hävda att Polen var medansvarigt för Förintelsen eller i andra brott mot mänskligheten under andra världskriget eller under kommunistperioden och organisationen RDI, Reduta Dobrego Imienia (Det goda namnets försvar, dvs. Föreningen som värnar Polens goda namn) anser att den är tillämplig när det gäller Pagina12.

Mer finns att läsa här:
https://www.pagina12.com.ar/99299-blanc ... ura-global
http://bulletinen.org

/ currahee

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av Amund » 4 mars 2018, 18:30

Art. 55a i lagen om IPN, Institutet för nationens minne.
1. Den som offentligt och i strid mot fakta lägger ansvar eller medansvar på den polska nationen eller den polska staten för de nazistiska brott som begåtts av Tredje riket och som omfattas av artikel 6 i Internationella militärtribunalens stadgar, som är bilaga till Internationella Londonöverenskommelsen av den 6 augusti 1945 (Polsk författningssamling Dz.U. 1947: 367), eller för andra brott som utgör brott mot freden, mänskligheten eller krigsförbrytelser, eller som på ett annat sätt påfallande reducerar ansvaret som vilar på de faktiska gärningsmänen till brotten, skall straffas med böter eller fängelse upp till tre år. Domen skall offentliggöras.

2. Handlar gärningsmannen till gärningen som beskrivs i första stycket ovan utan uppsåt skall den straffas med böter eller frihetsberövande.

3. Den som begått gärningen i samband med sin konstnärliga eller vetenskapliga verksamhet skall inte dömas för de brott som beskrivs i första och andra stycket ovan
pandersson2 skrev:
polska lagen gäller inte privatpersoner så det är fullt lagligt för alla att säga att någon deltagit.
Nu är jag lite frågande – om privatpersoner är undantagna och även konstnärer och förskare, kan du I så fall berätta VEM det är som riskerar tre års fängelse..?
pandersson2 skrev:
Polska lagen gäller Polska staten och nationen. Undantag görs för forskare och några andra grupper som skall ha rätt att hävda att polska staten varit inblandade. Det är så den är skriven
Även här behöver jag ett förtydligande, är det staten och nationen som kan dömas till tre års fängelse..? :?

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av pandersson2 » 4 mars 2018, 21:49

Amund,

Jag trodde jag att det var ganska tydligt.

Alla har rätt att hävda att polska individer har deltagit i folkmordet på judar.

Privatpersoner har inte rätt att hävda att Polska staten deltagit i folkmordet. Forskare har rätt att hävda att polska staten varit medskyldigt.

Detta enligt hur lagen är formulerad- Vad det kommer att betyda i praktiken får vi se i framtiden.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av Artur Szulc » 27 april 2018, 16:32

För den intresserade kan man lyssna på PolenPodden från februari i år där jag uttalar mig om denna lag.

http://polenpodden.libsyn.com/avsnitt-4 ... tisemitism
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Skriv svar