Polska lagen om förintelseförtal

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av pandersson2 » 9 februari 2018, 06:54

Den polska lagen om förtal angående polskt delaktighet i Förintelsen har det stått mycket om på sistone. Efter tidigare erfarenheter så är mitt förtroende för journalisters förmåga att korrekt förmedla vad lagar innebär lågt. Vi har ju några polacker på forumet och jag skulle gärna få höra vad den här lagen innebär och hur den upplevs i Polen.

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av BOPE-RJ » 11 februari 2018, 12:06

Den tolkningen som jag har gjort är att de vill bli av med stämpeln om att de haft koncentrationsläger. Polen var ett ockuperat land och det var således Tyskland som hade lägren. De vill nog inte neka till att det hänt utan mer att skuldfingret skall peka i rätt riktning.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av currahee » 11 februari 2018, 16:36

Här finns en del att läsa om det som händer idag i Polen.

http://bulletinen.org


/ currahee

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av Amund » 11 februari 2018, 17:20

Förstår inte hur kan någon försvara att staten ska få avgöra hur man får tolka historien, vad är det för “sanning” som inte tål att bli emotsagd? Då lär steget inte heller vara långt från att staten har tolkningsföreträde vad gäller dagspolitiken och även där stödja sig på någon lag som förbjuder vad som politiskt är beslutat som “osanning”… I kommuniststaterna stängde man tydligen (saknar källa) in folk på dårhus som ifrågasatte den kommunistiska skapelseberättelsen och nu är det samma länders nationalistiska narrativ som gäller.

Varför måste man lagstifta om vissa åsikter/tolkningar..? - det enda självklara svaret är att man på ett auktoritärt sätt vill likrikta befolkningen i den nationalistiska och konservativa riktning som man själv företräder. Men vad är en politisk åskådning värd egentligen som inte klarar sig utan att staten måste kriminalisera oppositionella tankar..?

Ingen ska försöka lura i mig att det här handlar om någon sorts språklig fråga efter att Obama tydligen råkat säga “polish concentration camp”, alla vet att det handlar om koncentrationslägrens geografiska placering och inget annat. Med samma logik kanske någon råkar tro att den Afrikakåren under Rommel som fick stryk vid El Alamein, var någon sorts afrikansk armé bestående av afrikaner? :)

Om en jude ska berätta om sina upplevelser i Polen under VK2 så blir samme jude kriminell, så fort hen i en bisats antyder att en polack på något sätt ska ha bidragit till förföljelsen. :roll:

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av pandersson2 » 14 februari 2018, 09:51

En debatt mellan Polens president Andrzei Duda och fd VD World Jewish Center Shai Franklin.
https://www.youtube.com/watch?v=mhTyyHngpTI

Amund,
det skall vara staten Polen som lagen berör, inte privatpersoner.

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av raskens » 14 februari 2018, 20:03

Frågan är liknande den om förbud för historerevisionism, folkmord på amrmenier eller intelligent design.
Verkar vara en återvändsgränd.

Rätt kul f.ö. när han refererar till "official data", ca 5:36
https://youtu.be/mhTyyHngpTI?t=336
Han verkar tro att hans papperslapp beskriver den absoluta sanningen. Vore kul om han hade fler sanningar att delge världen :roll:

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av pandersson2 » 14 februari 2018, 20:54

raskens,
vilka av hans data var felaktiga?

I sak är det ju lätt att förstå grunden till polackernas ilska. Gör en jämförelse om man skulle säga att man under D-dagen attackerade franska befästningar istället för tyska. Eller talade om fillippinska fångläger istället för japanska.

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av raskens » 14 februari 2018, 23:27

Jag var imponerad av precisionen på hans data vid ca 5:36 och av den övertygelse, att denna data är officiell.
Baseras hans fakta på medborgarskap eller nationalitet? Jag gissar både och

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av pandersson2 » 15 februari 2018, 07:33

rasjens,
det är data över dem som deltog i de nationella Waffen-förbanden. Vad är det som är anmärkningsvärt? Det är bra dokumenterat och jag har aldrig förr hört någon ifrågasätta sanningshalten i dem. Man kan se lite varierande siffror beroende på om man vill visa stridande inom Waffen-förband eller samtliga Waffen SS och polisbataljoner och liknande.Folk kan även funnits i flera organisationer.

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av raskens » 15 februari 2018, 20:56

det det som var poängen.
Han hänvisar inte till "lite varierande siffror" utan "officlla data".

För mig är det ok om du tycker det är bra med en sån lag. För mig verkar det som sagt vara en återvändsgränd, precis som t.ex. de franska lagarna mot historerevisionism.

:)

(såg nu att killen i videon inte är den nuvarande polske presidenten)

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av pandersson2 » 16 februari 2018, 09:23

Jag är inte för lagen. Jag anser att det skall vara fritt att ha vilka uppfattningar som helst. Detta gäller även de lagar som vissa länder har mot förintelseförnekelse.

Däremot så förstår jag varför man infört dessa lagar, i flera fall åtminsone.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av Amund » 25 februari 2018, 17:44

pandersson2 skrev: Däremot så förstår jag varför man infört dessa lagar
Varför då?

Nu verkar det komma flera undantag från den politiskt styrda lagen. Forskare, artistiska verk och överlevande från Förintelsen ska visst på ett legitimt sätt kunna omnämna polskt deltagande i förföljelserna, resten begår en kriminell handling... Suck! :roll:

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av pandersson2 » 25 februari 2018, 18:15

Amund,

polska lagen gäller inte privatpersoner så det är fullt lagligt för alla att säga att någon deltagit.

Jag har förståelse för att Tyskland infört en lag som förbjuder förintelseförnekelse, har inte du det?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av Amund » 25 februari 2018, 18:28

pandersson2 skrev:
polska lagen gäller inte privatpersoner så det är fullt lagligt för alla att säga att någon deltagit.
Jag tolkar inte det på det sättet, men jag kan ha fel. De undantag man pratar om skulle inte omfatta exempelvis dig och mig om vi kungjorde sådana yttringar i Polen om jag förstått rätt.
pandersson2 skrev:


Jag har förståelse för att Tyskland infört en lag som förbjuder förintelseförnekelse, har inte du det?
Nej! Jag har förståelse att det kan ha varit nödvändigt under denazifieringsprocessen under åren efter kriget men även de yngsta som kan ha haft del i F bör vara över 90 år idag. Därför menar jag att i princip ingen fråga kan kräva lagstiftning mot att den diskuteras, det strider mot åsiktsfriheten där det offentliga samtalet förväntas kunna existera och prövas i demokratisk anda.

Om en åsikt eller uppfattning i samhället kräver lagstiftning mot att man uttrycker den är min uppfattning att det är något sjukt och skumt med hela frågan. Vilka fler frågor kan kräva att man lagstiftar mot att någon hävdar en viss sak; berätta om Xi Jinpings älskarinnor (som Gui Minhai gjorde), eller hävda att Lettland aldrig varit ockuperat, eller att Lettland varit ockuperat under Kalla kriget?

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Polska lagen om förintelseförtal

Inlägg av pandersson2 » 25 februari 2018, 18:41

Amund,

då skiljer vi oss åt. Jag förstår varför man infört dessa lagar. Det betyder inte att jag stödjer dem.

Polska lagen gäller Polska staten och nationen. Undantag görs för forskare och några andra grupper som skall ha rätt att hävda att polska staten varit inblandade. Det är så den är skriven, hur det kommer att tolkas får vi se i framtiden.

I Sverige finns det lagar mot förtal och hets mot folkgrupp. Var gränsen går för vad som får sägas varierar och är inte konstant över tiden. Vi har haft några som fällts för att de glorifierat Hitler. Personligen ser jag det som principiellt felaktigt, men det finns nog en stor majoritet som tycker det är korrekt i landet.

Skriv svar