Albert Speer

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
C. Hansson
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 maj 2002, 17:18
Ort: Sverige

Albert Speer

Inlägg av C. Hansson » 14 maj 2002, 15:18

Någon som vet var man kan få tag på antingen en ljudinspelning eller utskrift av Albert Speers försvarstal i Nürnbergrättegången. Jag läste någonstans att Speer var rätt så vältalig av sig, skulle vara intressant att få läsa/höra själv vad han sagt.

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 14 maj 2002, 16:19

Du hittar det mesta med start här:

http://www.nizkor.org/hweb/imt/

I "The blue set" hittar du utskrifter från rättegången. Lättast hittar du om du vet vilken dag som Speer höll sitt anförande. Om jag minns rätt satt Speer på andra raden och till höger om Seyss-Inquart så du hittar hans mot slutet.

Mvh
/Johan

Greger Hallonsylt
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 juli 2003, 23:01
Ort: Hemifrån

Speer/Nurnberg

Inlägg av Greger Hallonsylt » 28 juli 2003, 23:15

Lite lustigt att Albert Speer i första delen av filmen Nurnbergsprocessen, som nyligen har gått på TV1, förklarar sig ej skyldig (precis som alla de andra). Han var ju den enda som sa att han var skyldig, eller i alla fall delvis skyldig till det som han anklagades för. Nu vet jag ju inte om han kanske förklarade sig skyldig i del 2 av filmen, då jag missade den. Om han inte gjorde detta så är det ju en jätte miss av de som gjort filmen !

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 28 juli 2003, 23:33

Vad Speer egetligen erkände och inte erkände (liksom vad han visste och inte visste) tycks vara en mindre vetenskap. Speers egen dagbok från Spandau liksom Gitta Sereneys bok om Speer är läsvärda.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 29 juli 2003, 00:06

Det hör till formen att den åtalade förklarar sig oskyldig, då det åligger åklagaren att framlägga tillräckliga bevis för en fällande dom. "Oskyldig tills motsatsen bevisats", och allt det där.

Winters
Medlem
Inlägg: 221
Blev medlem: 5 mars 2003, 12:59
Ort: Sverige, Dalarna

Inlägg av Winters » 29 juli 2003, 00:19

exakt.. det vore ju otroligt korkat att erkänna innan man fått höra hur mkt de allierade visste

Användarvisningsbild
Stevster
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 juli 2003, 00:09
Ort: Örebro

Inlägg av Stevster » 29 juli 2003, 02:08

Winters skrev:exakt.. det vore ju otroligt korkat att erkänna innan man fått höra hur mkt de allierade visste
Ja, om man inte har något som helst samvete så...

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem
Inlägg: 441
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:33
Ort: Sala

Inlägg av Hooka-Hey » 29 juli 2003, 08:47

Stevster skrev:
Winters skrev:exakt.. det vore ju otroligt korkat att erkänna innan man fått höra hur mkt de allierade visste
Ja, om man inte har något som helst samvete så...
Livet är för människan ofta mycket kärt...

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 29 juli 2003, 12:15

han erkände sig moraliskt skyldig men inte på ett kriminellt plan om jag minns rätt.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1147
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Bilden av Speer

Inlägg av Gerrgul » 23 november 2017, 21:32

Läser just nu Lukacs Hitlerbiografi, eller snarare hans bok om historieskrivningen om Hitler. Det som jag reagerar på är att han, trots sina ambitioner att vara källkritisk, i stort sett verkar acceptera Speer som ett sanningsvittne. Detta i likhet med nästan alla historiker jag stött på. Hur kommer det sig att han i så liten utsträckning är ifrågasatt? Är det någon som tagit sig före att debunka hans utsagor? Av hans agerande vid Nurnbergrättegången så kan jag inte frigöra mig från intrycket av en fullfjädrad psykopat, en som skickligt förmår läsa av vad omgivningen vill höra

Sereny litar jag inte på.
Senast redigerad av 1 Gerrgul, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Bilden av Speer

Inlägg av sveahk » 23 november 2017, 23:31

Jodå, Gerrgul, minst en sådan bok finns! För ett par månader sedan kom "Albert Speer. Eine deutsche Karriere.". En biografi skriven av den tyske historikern Magnus Brechtken - och han har gått på djupet i arkiven och hittat dokument, som egentligen funnits där hela tiden, dokument som avslöjar Speer och hans försök att efter kriget sudda bort sin egen roll i den nazistiska maktstrukturen. Ord och inga visor! Inte bara Speer blottställs, utan även hans husbiograf Joachim Fest och förläggaren Wolf Jobst Siedler - de som lät sig förföras till att skriva och publicera en bok som idag, åtminstone delvis, snarare passar in i Fake-facket...

F.n. blott på tyska efter vad jag förstår, men antar att den snart dyker upp både på engelska och svenska. Tills dess...här ett par minuter tysk hörövning om biografins innehåll:
https://www1.wdr.de/mediathek/audio/wdr ... n-100.html

Hans K

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1147
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Bilden av Speer

Inlägg av Gerrgul » 24 november 2017, 12:28

Stort tack Hans K!

Referatet var intressant. Såvitt jag förstod går Brechtken hårt åt Fest (vars Hitlerbiografi jag nyss skaffat). Det som gjorde mig nyfiken var inte så mycket frågan om Speers skuldbörda som följderna av hans fenomenala duperingsförmåga för historieskrivningen. Jag läser också tyska, men avvaktar kanske ändå en eventuell svensk översättning.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Bilden av Speer

Inlägg av sveahk » 24 november 2017, 13:11

Om du ska läsa Fests Hitlerbiografi...läs kritiskt. Den är naturligtvis mycket välskriven, men författaren var inte överallt tillräckligt "sattelfest" vad beträffar arkivforskning och interpretationen av de däri förefintliga dokumenten...

"Die Biographie gilt als eines der Standardwerke über Hitlers Leben. Kritisiert wurde jedoch das mangelnde Augenmerk auf die Novemberpogrome von 1938 und das komplette Auslassen der Nürnberger Rassengesetze. Mit dem Holocaust explizit beschäftigt sich das Werk nur relativ kurz. Historiker, jüngst 2017 Magnus Brechtken, kritisieren die mangelnden Archivrecherchen Fests und zu große Nähe seiner Hitler-Biografie zu den Erinnerungen Alberts Speers, dessen Legendenbildungen Fest als quasi authentische Quellen für seine Darstellung Hitlers übernehme" (Wiki Joachim Fest)

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Bilden av Speer

Inlägg av Amund » 24 november 2017, 19:14

Gerrgul skrev:Är det någon som tagit sig före att debunka hans utsagor?
Guido Knopps bok Tredje rikets hemligheter finns på svenska – Efter att ha läst kapitlet om Speer skulle man räkna fingrarna efter att man skakat hand med karln, all förmildrande fernissa runt Albert Speer blir som bortblåst och man börjar förstå vem som tjänade på Gitta Serenys många intervjuer.
http://www.historiskamedia.se/bok/tredj ... mligheter/
Gerrgul skrev:Av hans agerande vid Nurnbergrättegången så kan jag inte frigöra mig från intrycket av en fullfjädrad psykopat, en som skickligt förmår läsa av vad omgivningen vill höra
Håller med! Även jag har tidigare betraktat Speer som det civiliserade undantaget i nazisttoppen.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2480
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Albert Speer

Inlägg av gostap » 15 december 2020, 23:35

Hejsan, Vet att det finns en nyligen utgiven biografi om Albert Speer, skriven av en tysk historiker tror jag...vet någon om den finns i svensk översättning?
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Skriv svar