Pålitlgiheten av tyska tanks

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Pålitlgiheten av tyska tanks

Inlägg av a77 » 11 juni 2017, 20:12

För några år sedan var det en skalman som postade en tabell ur en bok (hans egen???) hur hög pålitligheten på tyska tanks var, uppdelat i årtal och modell. Hög tillförlitlighet i början av kriget men sjönk drastiskt i slutet när logistiken och kvalitén började kollapsa.

Om någon kan länka till tråden eller tabellen skulle jag vara tacksam.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Pålitlgiheten av tyska tanks

Inlägg av Stefan » 12 juni 2017, 20:12

I övrigt kan påpekas att de hade utmärkta fältverkstäder. Så tex de var duktiga på att bärga utslagna stridsvagnar från slagfält. Om de kom åt förstås. Bara stridsvagnen inte var totalförstörd så kunde den repareras, eller åtminstone kannibaliseras för reservdelar. Exemplum fälttåget i Afrika.

Där fanns en träffning där ett batteri 6-pundare gjorde hackmat av ett drygt tjugotal tyska vagnar Helt strålande. Men ett par dagar senare fanns bara 7 totalt utbrända vrak kvar på platsen. De andra har tyskarna bärgat under tiden...

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Pålitlgiheten av tyska tanks

Inlägg av a77 » 13 juni 2017, 18:30

Det var en intresant tabell, i mitten av kriget hadde Panzer IV hög tillförlitlighet medan Pantern hade dålig, slutet av kriget hade Pantern fortfarande dålig tillförlitlighet, men lite bätter, medan Panzer IV hadde sjunkigt till Panter nivån. Om jag mins rätt, kommer ihåg att jag blev förvånad.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Pålitlgiheten av tyska tanks

Inlägg av kblomster » 14 juni 2017, 00:38

Har inte den tabellen du letar efter men denna publikation torde vara av intresse.

Skriv svar